Şimdi Ara

Tanrının ve Dinin Kanıtı (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
885
Cevap
4
Favori
21.223
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
30 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • MadDeveloper M kullanıcısına yanıt
    Bırak şimdi diğer konularda ne kabul ediyoruz etmiyoruz meselesini. Bu konuyu kanıtla sen. Tanrının varlığının kanıtı ile dinin kanıtı ayrı konular bir kere ama bu başlık altında ele alınabilir ikisi de. Tanrı kanıtlanırsa din kanıtlanmış olmuyor. Ama dinin kanıtlanması için zaten tanrının önce kanıtlanması gerekiyor, ardından dinin kanıtlanması gerekiyor.

    İnsan var, demek ki tanrı var demek mantıklı değil ki. İnsan varsa anne ve babası var denebilir, insana bakarak tanrı çıkarımı yapılamaz, arada ilişkiye dair gözlem yok. İnsan yaratan tanrı görsek demek ki insanları tanrı yaratıyormuş diye genelleyebilirdik ama öyle bir gözlem yok.

    Din konusunda ise dini kaynaklar nakil yoluyla bizlere kadar geliyor. Bu ne kadar güvenilir? Tarihi belge ile arasında fark var mı? Gözümüzle görmüş gibi inanabilir miyiz dini kaynaklara özellikle de 3 büyük dine?

    Bu konuları tartışmak istiyorsan tartışırım, amacımız ego veya atışmak değil bilgi olsun.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ulpi -- 11 Ağustos 2018; 9:20:38 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Guest-DA7034F2D

    Sınırlı olan varlık insan , sınırsız olan varlık tanrıyı anlayacak çözecek kanıt arıyor şaka gibi. Hayatının 1 saniyesine bile hukmedemeyen insan tanrı ne var mı nasıl kanıti su falan diyecek
    Ben de biraz bu düşünceye yakınım, insanın kapasitesi çok sınırlı gerçekten. Fakat buna rağmen tanrının varlığından kesin emin olan milyarlarca insan var. Bunlardan bazıları da iddialı bir şekilde kanıtladığını söylüyor ve videolar bile yapılıyor, ateistleri imana falan getiriyorlar hatta. Bizim bilmediğimiz şeyleri mi biliyorlar yoksa çok mu zekiler?

    Genel olarak düşünürsek bir insan bilmediği şeyleri görünce şaşırabiliyor. Örneğin tıp bilgilerini tıp bilmeyenlerin önüne koysak şaşırırlar. Ama tıp bilgilerini görmeden önce belki de o şeylerin kapasitemizi aştığını düşünüyorlardı, fakat bilgiler sunulunca kapasitemizi aşmadığı ortaya çıkıyor. Tanrı konusu böyle olabilir de olmayadabilir.

    Tanrının varlığı ya da yokluğu bir şekilde kanıtlanabilse bile dinler kanıtlanabilir mi? Tanrı ve din konusu çok ayrı boyutları olan farklı konular di mi?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: almanyalidoktor

    Müslümanim ama tanrinin varligi kanitlanamayacagini düşünüyorum. Kanitlansa inanmanin ne erdemi kalır ki?
    Bazıları kanıtlı olarak da inanılabilir, iman edilebilir diye düşünüyor. İman güvenmektir, inanmak da bir şeyi kabul etmektir diyorlar. Bu kanıtlı da olabilir, kanıtsız da olabilir diyorlar. Sizce kanıt olsa o inanç olur muydu? Kanıt ile inanç arasındaki ilişkiye dair ne söylemek istersiniz?
  • ulpi kullanıcısına yanıt
    senin fiziksel tanımını yapman lazım gözümle görmediğime fiziksel demem diyorsun çünkü aciz olduğunu herşeyi göremeyeceğimizi kabul edemiyorsun

    benim tanımım da söylediğim de net tanrı maddeten vardır biz göremiyoruz zira zayıfız.
  • Asıl sorun şu : herşey mükemmel ve kusursuzdur diyosunuz da bunların olduğunu kanıtlamak için en az 2 ornegimizin olması gerekmektedir. Sanki 2 insanı veya nesneyi karşılaştırır gibi.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: mhmt042

    senin fiziksel tanımını yapman lazım gözümle görmediğime fiziksel demem diyorsun çünkü aciz olduğunu herşeyi göremeyeceğimizi kabul edemiyorsun

    benim tanımım da söylediğim de net tanrı maddeten vardır biz göremiyoruz zira zayıfız.
    Ben fizikçi değilim. Hatta ortaokul ya da ilkokul fizik bilgisini bile bilmem, o yüzden tanım yapamayabilirim. Ama görmediğim şey fiziksel değildir demiyorum. Mesela havayı da görmüyoruz ama fiziksel. Maddenin gaz haline bir örnek hatta hava. Hava sıkıştırılabiliyor, ciğerlerimize bile çekiyoruz.

    Fiziksel derken fizik yasalarına tabi olan diyorum. Mesela günlük hayattaki sınırlara ve imkansızlıklara bak, yürüyoruz, koşuyoruz ama birden kanatlanıp uçamıyoruz. Ya da zamanla yoruluyoruz, zıpladığımızda belli bir yere kadar zıplıyoruz. İşte fizik yasaları tarafından sınırlanmışız, o yüzden fizikseliz.

    Tanrı da fizik yasaları tarafından sınırlansa tanrı olur muydu? Fizik yasalarından bağımsız olarak var olması gerekmiyor mu? Anladığım kadarıyla tanrı vardır ifadesini anlatmak için fiziksel olarak ya da maddi olarak vardır tanrı diyorsun. Demen gereken tanrı fiziksel veya maddi değil ama yine de vardır. Fiziksel olarak vardır deyince başka bir anlam çıkıyor.




  • İki örnek olursa daha iyi ve daha kötü olmak üzere iki sonuç çıkar. Bir şeyin mükemmel olduğunun ispatı için karşılaştırma yapılamaz ki. Mükemmel olan şey yanına getirilen şeyden hep daha iyi olur ama bu işlem de sonsuza kadar devam eder. Mükemmellik kavramı da sonsuzluk kavramı gibidir. Sonu yok ki.

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Alaturcamawzerezumzum

    Asıl sorun şu : herşey mükemmel ve kusursuzdur diyosunuz da bunların olduğunu kanıtlamak için en az 2 ornegimizin olması gerekmektedir. Sanki 2 insanı veya nesneyi karşılaştırır gibi.
    Güzel bir fikir. Yani mükemmel olanla olmayan olacak ki aradaki farkı ayırt edip anlayacağız ve bu mükemmeldir, bu değildir diyeceğiz. Ama elimizde bu yok. Bu tıpkı sahte ile gerçeği ayırt etmeye benziyor. Sahte para ile gerçek para kıyaslanıp anlaşılabiliyor mesela.

    Tesadüf meselesi de böyle anlaşılabilir mi? Hiçbir şey kendi kendine olamaz, tesadüfen olamaz, mutlaka bir yaratıcı vardır deniyor. İyi de tesadüfen olan ve olmayan evrenler gördük mü, ya da kaç tane evren gördük de bu çok sanatlı ve hassas diyebiliyoruz değil mi? Yani bu kıyaslama yöntemi tesadüfe ve sanat varsa sanatkar vardıra uygulanabiliyor mu?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: zwanzig

    İki örnek olursa daha iyi ve daha kötü olmak üzere iki sonuç çıkar. Bir şeyin mükemmel olduğunun ispatı için karşılaştırma yapılamaz ki. Mükemmel olan şey yanına getirilen şeyden hep daha iyi olur ama bu işlem de sonsuza kadar devam eder. Mükemmellik kavramı da sonsuzluk kavramı gibidir. Sonu yok ki.
    Bu da doğru. O zaman mükemmellik ve kusursuzluk kanıtlanamaz mı? Yoksa belli şartlar ya da kıstaslar tanımlayıp o çerçevede mi kusursuz ya da mükemmel denebilir? Mesela belli sınırlar çizildiğinde bu kusursuzdur denebilir gibi görünüyor, ama sınır çizmek önemli. Bir de burdan tanrının varlığına nasıl ulaşacağımız meselesi de var tabi. Bazıları da mükemmel ve kusursuz demeden tanrının varlığına gidiyor.
  • ulpi kullanıcısına yanıt
    Kesinlikle farklı konular. Çok fazla din var. Olasılığa göre biri doğru olabileceği gibi hepsi yanlış da olabilir.

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ulpi

    Ben de biraz bu düşünceye yakınım, insanın kapasitesi çok sınırlı gerçekten. Fakat buna rağmen tanrının varlığından kesin emin olan milyarlarca insan var. Bunlardan bazıları da iddialı bir şekilde kanıtladığını söylüyor ve videolar bile yapılıyor, ateistleri imana falan getiriyorlar hatta. Bizim bilmediğimiz şeyleri mi biliyorlar yoksa çok mu zekiler?

    Genel olarak düşünürsek bir insan bilmediği şeyleri görünce şaşırabiliyor. Örneğin tıp bilgilerini tıp bilmeyenlerin önüne koysak şaşırırlar. Ama tıp bilgilerini görmeden önce belki de o şeylerin kapasitemizi aştığını düşünüyorlardı, fakat bilgiler sunulunca kapasitemizi aşmadığı ortaya çıkıyor. Tanrı konusu böyle olabilir de olmayadabilir.

    Tanrının varlığı ya da yokluğu bir şekilde kanıtlanabilse bile dinler kanıtlanabilir mi? Tanrı ve din konusu çok ayrı boyutları olan farklı konular di mi?

    Alıntıları Göster
    Din konusu apayrı tartışma konusu ,

    1- Kur'an için kendi düşüncem herşey simgesel insanın anlayabileceği şekilde anlatıyor nihai sonuç iyi insan olmak gibi gözüksede üst insan olmak bazi şeyleri aşma ruhsal olarak başka bir boyuta ayak uydurmak için gelişimi tamamlama gibi.

    2- Kur'an'da hep biz yaptık , biz kelimesi çok kullanılır nedeni çoklu bir gelecek mi yıldızlararası (interstellar) filminde işlenen konu.

    3- bazende peygamberler hep ibranilere gelmesi babadan ogula geçmesi ,sumerler din olgusu simdi duruma çok benzemesi ,misir Musa peygamber ve olaylar ile ilgili bir kayıt olmaması acaba dedirtmiyor değil.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • ulpi kullanıcısına yanıt
    Anladığımız tanrı kavramının mükemmellik ve kusursuzluk sıfatlarını sağlaması gerekiyor. Belki de öyle olması gerekmiyordur ama bu başka bir konu. Bu sıfatlar matematikte sonsuzluğu açıkladığımız ve işleme kattığımız limit kavramına benzer şekilde açıklanmaya çalışılabilir.

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • Evrenin şu andaki haline gelmesi konusuna bir bakalım. Rastgele oluşma ihtimali kaçtır? Hadi sallama bir oran verelim 1/1googol olsun. Elimizde 1googol yüzlü bir zar olsun. Bunu attığımızda üste hangi yüz gelirse gelsin olasılığı 1/1googol değil midir? Yani attığımızda herhangi bir sayı gelmesi ihtimali çok düşük olduğu için bir sayı geldiğinde buna mucize diyebilir miyiz?

    Kaldı ki bu çok uçuk bir yaklaşım. Benim düşüncem ise tanrının mükemmel bir tetikleyici olduğu. Böyle çat diye dünyayı yarattı çat diye insanları üstüne attı şeklinde değil de, big bang'i öyle mükemmel tetilkledi ki ardından gelen olaylar zinciri bizim gibi düşünebilen varlıkların ortaya çıkmasına neden oldu.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: zwanzig

    Anladığımız tanrı kavramının mükemmellik ve kusursuzluk sıfatlarını sağlaması gerekiyor. Belki de öyle olması gerekmiyordur ama bu başka bir konu. Bu sıfatlar matematikte sonsuzluğu açıkladığımız ve işleme kattığımız limit kavramına benzer şekilde açıklanmaya çalışılabilir.
    Hocam açıkçası matematik bilmiyorum, dolayısıyla orda limitin nasıl açıklandığını da bilmiyorum. Ama burda şu önemli. Teorik olarak mükemmel ve kusursuz bir şekilde tanımlanıp açıklanabilir ama gerçekte bir karşılığı bulunabilir mi ve burdan tanrının varlığına gidilebilir mi? Tanrının tanımında bu 2 unsur varsa ve yeryüzünde bu 2 unsuru taşıyan şey bulduysak tanrı yaptı mı denir? Yani yeryüzünde bu 2 unsura uyan şeyler ve ordan tanrıya varıp varmama problemi var.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Lars Mikael Akerfeldt

    Evrenin şu andaki haline gelmesi konusuna bir bakalım. Rastgele oluşma ihtimali kaçtır? Hadi sallama bir oran verelim 1/1googol olsun. Elimizde 1googol yüzlü bir zar olsun. Bunu attığımızda üste hangi yüz gelirse gelsin olasılığı 1/1googol değil midir? Yani attığımızda herhangi bir sayı gelmesi ihtimali çok düşük olduğu için bir sayı geldiğinde buna mucize diyebilir miyiz?

    Kaldı ki bu çok uçuk bir yaklaşım. Benim düşüncem ise tanrının mükemmel bir tetikleyici olduğu. Böyle çat diye dünyayı yarattı çat diye insanları üstüne attı şeklinde değil de, big bang'i öyle mükemmel tetilkledi ki ardından gelen olaylar zinciri bizim gibi düşünebilen varlıkların ortaya çıkmasına neden oldu.
    Hocam evren oluşumuna şahit olmadığımız için olasılığı nasıl hesaplanır bunu bilmiyoruz. Dolayısıyla olasılık üzerinden tanrıya varmak sıkıntılı gibi. Belki de herhangi evren(ler) oluşma ihtimali çok yüksekti ve birisi veya çoğu denk geldi.

    Tesadüf, rastgele, rastlantı bunlar da olasılıkla ilgili olduğu için tesadüfen olamaz deyip tanrıya varılamaz gibi görünüyor. Tesadüf veya rastgele derken bundan ne anladığımız da önemli. Günlük hayatta belli fizik yasaları işliyor. Yani hiçbir işleyiş yok da öylesine bir rastgelelik yok. Ama bu işleyiş çok karmaşık olup birçok şey denk gelebilir, işte buna da tesadüf deriz. Ama belki de evrenin belli yerlerinde rastgele işleyiş var, bilmiyoruz ama günlük hayat öyle değil tabi. Burdan tanrıya varılamaz gibi görünüyor. Canlılığın ya da akıllı canlıların ortaya çıkma meselesi de böyle, olasılıksal bir konu, onlar için de dediklerim geçerli.




  • ulpi kullanıcısına yanıt
    Hocam işler karışmaya başlıyor bilemiyorum. Uzay için sonsuz diyoruz mesela. Tanrıda sonsuzluk sıfatına sahip olduğuna göre ve başka sonsuzluk sıfatına sahip bir varlık olmadığına göre tanrı var denilebilir. Ancak bu savın doğruluğunu da tartışmak lazım.
    Ayrıca burada bahsi geçen tanrı bizim alışkın olduğumuz tanrı ile aynı mı değil mi bilmiyorum.

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: zwanzig

    Hocam işler karışmaya başlıyor bilemiyorum. Uzay için sonsuz diyoruz mesela. Tanrıda sonsuzluk sıfatına sahip olduğuna göre ve başka sonsuzluk sıfatına sahip bir varlık olmadığına göre tanrı var denilebilir. Ancak bu savın doğruluğunu da tartışmak lazım.
    Ayrıca burada bahsi geçen tanrı bizim alışkın olduğumuz tanrı ile aynı mı değil mi bilmiyorum.
    Hocam uzaya sonsuz desek bile tanrıya varmak bana mümkün gibi görünmüyor. Sonsuz şeylerin oluşumuna bakmak lazım gibi, bunu bilmemiz gerekli. Hocam tanrı derken anladığımız tanrıdan bahsettim aslında. Sonsuz güç sahibi, sonsuz bilgili, irade sahibi ve maddi olmayan varlık olarak anlıyorum. Farklı tanrı tanımları da olabilir. Tanrı fiziksel bir şey denebilir ki o daha kabul edilebilir olur ama tanrı demek mantıklı olmaz gibi. Ama bu bildiğimiz anlamıyla tanrıyı kanıtlamak çok zor sanki.




  • ulpi kullanıcısına yanıt
    Zor olduğu kesin de belki de mümkün bile değildir.

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: zwanzig

    Zor olduğu kesin de belki de mümkün bile değildir.
    Burda ne tavır takınacağımız önemli hocam. Agnostik mi olacağız yoksa yoktur mu diyeceğiz?



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi ulpi -- 11 Ağustos 2018; 11:30:45 >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Lien-

    Tanrının varlığı veya yokluğu kanıtlanamaz, isteyen istediğine inanmakta özgürdür. Ama dünyamızda inanılan kitaplardan gelen tanrıların hepsinin yalan olduğu belli, hepside politikal amaçla yaratılmıştır.
    https://youtu.be/Riv28xRKXl4

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.