Şimdi Ara

Osmanlı'da 'Para vakıfları', Faiz ve Şeyhülislam fetvaları

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
1 Misafir - 1 Masaüstü
5 sn
5
Cevap
0
Favori
1.471
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Osmanlı'da ( Ecdadımız ) yüzde 12,5 ila 15 ( onu onbirbuçuktan) faizle ( mu'amele-i şer-'iyye) para işletmeleri için Şeyhülislam fetvaları.

    "Para vakıfları" yüzde 12-15 ten mu'amele-i şer'iyye adı altında faizle Şeyhülislam fetvası ile kredi vermekte imişler. Yüzde 30 faize müsaade edilmiyor imiş.

    Bkz :http://dergiler.ankara.edu.tr/dergiler/37/772/9837.pdf


    Sayfa 218 den alıntı

    Ali Efendi'nin iki fetvası:

    1- "Bir kadın bir adama bir sene vade ile borç verdiği parası için mucamele-i şer'iyye ile nMı alsa, bu nb!) borç veren kadına hel aı olur mu?

    eI-Cevab: Olur. "

    2- "Bir kimse müteveIlisi olduğu vakıf paradan, mucamcle-i şer'iyye ile bir kadına onu onbir buçuktan (% 15) borç verse, müddeti sonunda rıbh( (faiz) kadından almağa muktedir olur mu?

    el.Cevap: OIur."

    Feyzullah Efendi'nin iki fetvası:

    1- "Bir kimse diğer bir kimseye istirba! kas dı ile onu onbir buçuktan (% 15) horç verip, sene sonunda rıbhı borçludan almağa kadir olurmu?

    el-Cevab: Olur. "

    2- "Zeyd, müteveIlisi olduğu vakıf paralardan Amr'a mu'amc1e ile verdiği akçe için bir sene tamamına kadar'onu on üç (% 30) hesabı üzerinden
    şu kadar akçe rıbhı ilzam edip, sene sonunda bu rıbhı Amr'dan dava etse onu -onbir buçuktan (% 15) ziyadeye' davası dinlenir mi?

    eI-Cevap: Olmaz, memnu'dur,



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi oldsalt -- 8 Mart 2016; 21:53:37 >







  • Hepsi amariganın oyunları ganmayın böyle şeylere. Dış güçler çekemiyorlar
  • Ne bekliyordunuz ki.Osmanlı İslam devleti değildir.Günaydın gerçek hayata hoşgeldiniz her şey kafanızdaki fantaziler(o yüce hatasız Osmanlı imajınızdan bahsediyorum) gibi olmuyormuş demek ki

    İslam ve Osmanlı

    -Padişahlar idam edileceği zaman giyotin gibi kesici delici usullerden ziyade suda boğdurulurdu.Bunun temel nedeni padişahların soylu kandan kabul edilmesi ve o ulu kanın zayi olmak istenmemesidir.Türk paganizmi menşelidir.İslamda herhangi bir soya kavme iltimas yoktur.Esas olan takvadır
    -Harem selamlık gibi ilmi çevresinde saray teşkilatlanmaları ve devşirme usulü İslamda literatüründe yer almamaktadır.Bunlar o zamanki devlet konjonktüründe hanedanlarının sürekliliği sağlama şeklidir.10-20 eşli hatta yüzlerce cariye ile münasebet haline padişahlar vardır.İslam katiyen tek eşlidir.Sadece sıra dışı bazı olaylarda 4'e kadar tolerans gösterir
    -Kuran savaşmayanla savaşmayın şeklinde pasifist bir düstur edinirken Osmanlı zevk,çıkar,ganimet uğruna bir sürü savaş vermiştir.Ayrıca şeyhülislamlardan fetva alarak yahudileri sürmüştür.Bu fıkıhta yoktur
    -İslam akıl ve araştırmayı öne çıkaran bir anlayış olmasına rağmen(bu yüzden 9. ila 12.yy arasında çatır çutur bilim adamı yetiştirmiştir İslam medeniyeti) Osmanlı da gazali tipi ümmi anlayış söz konusuydu.2.Mehmedle esintisi hissedilen bilim,filoloji halinden 2.Beyazıd zamanından itibaren maalesef etkisini kaybetmiştir.Çağın en entellektüel adamların karacaoğlan,dadaloğlu olduğu vahim dönemlerden bahsediyorum

    Ve daha bir çok şey.Saymakla bitiremem



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Zodion -- 8 Mart 2016; 23:45:38 >




  • Daha geniş bir araştırma ;

    OSMANLI İMPARATORLUĞUNDA RİBA - FAİZ KONUSU PARA VAKIFLARI VE BANKACILIK Neşet ÇAĞATAY



    http://acikerisim.fsm.edu.tr:8080/xmlui/bitstream/handle/11352/1536/%C3%87a%C4%9Fatay.pdf?sequence=1
  • Saol mesajın için. Öncelikle verdiğin linkteki konuyu okudum ve mu'amele-i şer'iyye yi araştırdım . Bu konu aslında benim bahsettiğim vadeli satış şekli değil. Yani şöyle anlatim. mu'amele-i şer'iyye hilei şeriyye şöyle hile ile günah olan birşe yi uygun hale getirmek gibi yani atıyorum 10 bin tl paraya ihtiyacınız var borç verecek kişide 12 bin tl geri alırım diyor bu 2 bin tl faiz. Burda mutabıkız. Şimdi bu şekilde para alış verişi olursa faiz olacağından iki kişi anlaşıp ve ya araya 3. Bir kişiyi koyup 12 bin tl yi eşya olarak vadeli bir şekilde alıp aynı kişiye 10 bin tl ye satmak ve hile i şeriye ki bu konuda çok görüş var hanefilere göre bu yok caiz. Ancak ben de bi hanefi olarak şunu söylim böyle bir ticaret ile hile yapılmış oluyor ve faiz başka bir isimle alınıp veriliyor . Ki bence bu tehlikeli. Şimdi konumuz a gelirsek bu ticaret şeklinin vadeli satışla alakası yok . Yani senin niyetin bir araba almak ve ya alıp birine satmak . 40 binlik arabayı satıcı 50 bine vadeli satabilir . Ki bu caizdir. Vadeli satış fiyatıdır . Alıcı ise bunu vadeli 50 bine alıp 40 bine satabilir . Ancak 50 bine vadeli alıp aynı kişiye 40 bine satarsa sıkıntı . Sıkıntı şurdaki adamın niyeti 40 bin tl parayı vadeli bir şekilde alıp 50 bin geri ödemekse bu mu'amele-i şer'iyye yani hile i şeriyye . Ancak adamin niyeti bu değil ise yani niyeti araba almak ama mecbur kalıp arabayı satarsa buna faiz diyemeyiz . Ameller niyetlere göredir diyim. Bu yüzden mu'amele-i şer'iyye net olarak faiz ve ya net olarak caiz demek zor. Niyet önemli .

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.