Şimdi Ara

Yeni Opel Astra K (ANA KONU) (1105. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
41.262
Cevap
307
Favori
2.349.742
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
57 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 11031104110511061107
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: aliserpil2006

    Yağ değişiminde karter koruma sökülüyor mu

    Evet. Mecburen.
  • Arkadaşlar bugün sosyal medya forumunda göründüm arkadaşın biri aşağıdaki resimdeki gibi bir hata almış ve şu açıklamayı yazmış:
    "Arkadaşlar bugün otobanda 160-180 km bir hıza çıkardım otobandan çıktıktan sonra araç motor arıza ışığı yaktı ve şu an araç 3000 devirden sonra hızlanmıyor ne olmuş olabilir ? "
    diye bir açıklama yazmış. Kimisi motor kendini korumaya almıştır gibi yorumlar yapmış. Araç daha 3000 km de. Böyle bi sorun neden oluşmuştur bundan korunmak için ne yapılır biligisi olan var mı ?

     Yeni Opel Astra K (ANA KONU)




  • quote:

    Orijinalden alıntı: s700


    quote:

    Orijinalden alıntı: tuzlali20


    quote:

    Orijinalden alıntı: s700


    quote:

    Orijinalden alıntı: guida

    quote:

    Orijinalden alıntı: Aykutoz

    al abi buyur üreticisi bunlar, en sağlıklı bilgiyi bunlar verir bence. kamerası nedir nerden görüntü alır kontrol ünitesi nereye konur iyicene bir sor.

    https://www.zkw-group.com/en/news-press/press-archive/opel-astra-equipped-with-the-led-matrix-headlight-from-zkw/



    Hocam yazıyı okudum... Şöyle diyor.

    Sistem, entegre ön kamera ve Wiener Neustadt'daki elektronik fabrikasında ZKW'nin ürettiği özel bir elektronik modül tarafından kontrol edilir.

    Bizde ön kamera varmı var, bi modül takılacak sadece. Bunu bizim bayiler henüz yapmasını bilmiyor bu yüzden biz bu farı takamıyoruz diyemiyorlar, direkt takılmaz deyip kestirip atıyorlar.. ZKW firmasınada mail atıp soracağım bu sonradan takılamaz dedikleri olayı.

    ZKW Firmasına mail attım az önce, bakalım nasıl bir geri dönüş sağlayacaklar.. office@zkw-group.com

    Elektronik modül dedikleri sanırım arabanın arka şasesine bağlı olan bir sensör. Fabrika çıkışlı bixenon ve led olan araçlarda bu sensör gerekli sanırım. Arabanın yük durumuna göre otomatik far yükseklik ayarını yapabilmesi için. Zira otomatik yükseklik Türkiye de ki halojen dışı ampüller için şart yoksa zaten muayeneden geçemiyor. Bu arada Dynamiclerde manuel far yükseklik ayarı var bu bizim exellence larda yok. Sonradan taktırmanız durumunda o düğmeninde oradan alınması gerekebilir gene yasalar gereği muayeneden geçebilmesi için. Bence farın takılması, Türkiye de ki yasal şartlara uyarlanmasından daha kolay. Belki Opel Türkiye bundan çekiniyor olabilir. Tabi Almanyadan daha net cevap gelecektir.

    Peki led mateix deilde normal crystal vision taksak muayenede yine sikinti olur mu yani orjinalleri mi takip gitmek gerekir?

    Onunla ilgili hiç bir sıkıntı yok. Kullanabilirsiniz..

    Eyvallah hocam.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01

    Arkadaşlar bugün sosyal medya forumunda göründüm arkadaşın biri aşağıdaki resimdeki gibi bir hata almış ve şu açıklamayı yazmış:
    "Arkadaşlar bugün otobanda 160-180 km bir hıza çıkardım otobandan çıktıktan sonra araç motor arıza ışığı yaktı ve şu an araç 3000 devirden sonra hızlanmıyor ne olmuş olabilir ? "
    diye bir açıklama yazmış. Kimisi motor kendini korumaya almıştır gibi yorumlar yapmış. Araç daha 3000 km de. Böyle bi sorun neden oluşmuştur bundan korunmak için ne yapılır biligisi olan var mı ?

     Yeni Opel Astra K (ANA KONU)

    Direkt servise hocam. Sahsen ben 200 uzerini zorlicam ilk firsatta. Isik da yansa umrumda degil.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Benim aracimda excellence, bende kis paketini taktirmak istedim sonradan, opsiyon listesinde olmasina ragmen takamayiz diye haber geldi opel turkiyeden. Opsiyonda olan parçanın takilamamasina, servislerin yag degistirmek haricinde biseyden anlamamasina sinir oluyorum ve far konusunda sizi cok iyi anliyorum. Soyle ucretini kafaya takan adamin degistirme hakkı olsun, biz kalkipta aracin teknolojisi teslanin teknoloji olsun demiyoruz ki, zaten opsiyonunda olan parcayi takin diyoruz. Bu arada koltuk ve direksiyon isitma icin onerileriniz varsa bekliyorum. 30 tl lik urunlerden cok performans alabilecegimi düşünmüyorum, 200-300 bile oderim tek koltuk icin, onerileri olanlara şimdiden teşekkür ederim
  • quote:

    Orijinalden alıntı: coupant

    Hocam ben osram nb kullanıyorum. Başka far kullanmadım aracın üstünde gelen fardan hariç.

    Bana kim demisti ya bunu peki alala ?

    Neyse tam siparis geciyordum hepsiburadada h1 kalmamis. Birazda pahali geldi 60 kusur tl. N11 den alcam bu seferde orayi deneyeyim.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: tuzlali20


    quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01

    Arkadaşlar bugün sosyal medya forumunda göründüm arkadaşın biri aşağıdaki resimdeki gibi bir hata almış ve şu açıklamayı yazmış:
    "Arkadaşlar bugün otobanda 160-180 km bir hıza çıkardım otobandan çıktıktan sonra araç motor arıza ışığı yaktı ve şu an araç 3000 devirden sonra hızlanmıyor ne olmuş olabilir ? "
    diye bir açıklama yazmış. Kimisi motor kendini korumaya almıştır gibi yorumlar yapmış. Araç daha 3000 km de. Böyle bi sorun neden oluşmuştur bundan korunmak için ne yapılır biligisi olan var mı ?

     Yeni Opel Astra K (ANA KONU)

    Direkt servise hocam. Sahsen ben 200 uzerini zorlicam ilk firsatta. Isik da yansa umrumda degil.

    Benimde 160 görme fırsatım oldu daha yükseği için fırsatım olmadı bende deneyeceğim ama denemeden önce bi sorayım dedim bi tedbir falan gerekli mi değil mi diye




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01


    quote:

    Orijinalden alıntı: tuzlali20


    quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01

    Arkadaşlar bugün sosyal medya forumunda göründüm arkadaşın biri aşağıdaki resimdeki gibi bir hata almış ve şu açıklamayı yazmış:
    "Arkadaşlar bugün otobanda 160-180 km bir hıza çıkardım otobandan çıktıktan sonra araç motor arıza ışığı yaktı ve şu an araç 3000 devirden sonra hızlanmıyor ne olmuş olabilir ? "
    diye bir açıklama yazmış. Kimisi motor kendini korumaya almıştır gibi yorumlar yapmış. Araç daha 3000 km de. Böyle bi sorun neden oluşmuştur bundan korunmak için ne yapılır biligisi olan var mı ?

     Yeni Opel Astra K (ANA KONU)

    Direkt servise hocam. Sahsen ben 200 uzerini zorlicam ilk firsatta. Isik da yansa umrumda degil.

    Benimde 160 görme fırsatım oldu daha yükseği için fırsatım olmadı bende deneyeceğim ama denemeden önce bi sorayım dedim bi tedbir falan gerekli mi değil mi diye

    Valla hocam cok gogus gererek söylemiyorum hiza karşıyım ama her arabada deneme yaparim. Eski kasa fiestada fabrika verisi 172 ben 180 i gordum hafif rampa asagi. Yeni kasa fiestada fabrika verisi yine 172 ben 190 yaptım. Bu aracta fabrika verisi 200. 215 i gorurum die tahmin ediyorum. Hic bir önlem de almam bunun için ne yaniyosa yansın. Ama ancak yazin yapabilirim. Öncelik guvenlik. Yol bos olmali kacis alani olmali ve en onemlisi gunduz ve kuru olmalı.
    Hakimiyet zorlandigi anda deneme sonlandirilmali.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi tuzlali20 -- 8 Aralık 2016; 14:01:38 >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • ozcan_01 kullanıcısına yanıt
    Hocam yanlış anlamayın ama aracı belirlenen limitlerin içinde kullanmak için bir de önlem alacaksak ben yol ortasında yakarım o aracı. Biraz fazla abartıyorsunuz bence. Mekanik sistemlerde arıza her zaman olur, kafanıza bu kadar takmayın.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01


    quote:

    Orijinalden alıntı: tuzlali20


    quote:

    Orijinalden alıntı: barbarosesa

    BEYLER SELAM HERKESE ,

    ŞU FLEXDOCK YERİNE TELEFON TUTACAĞI İÇİN ALTERNATİF ÇÖZÜM BULAN ARKADAŞ VAR MI ? ORASI ÖYLECE BOMBOŞ DURUYOR BENDE TELEFON TUTACAĞINI CAMA YAPIŞTIRIYORUM ORASI VARKEN DEĞERLENDİRMEK LAZIM.

    Bozuk para icin ideal bolme

    Ben genelde telefonu oraya koyuyorum çok güzel duruyo :) Bazende anahtar cebimde olmazsa oraya koyurorum. Ne için yapmışlar anlam veremiyorum ama navigasyon açtığım zaman telefon iyi duruyor orda

    hocam oraya opelin ürettiği elektronik koku cihazı gibi şeyler takılıyor :) telefon da iyi fikir tabi

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: tuzlali20

    quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01


    quote:

    Orijinalden alıntı: tuzlali20


    quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01

    Arkadaşlar bugün sosyal medya forumunda göründüm arkadaşın biri aşağıdaki resimdeki gibi bir hata almış ve şu açıklamayı yazmış:
    "Arkadaşlar bugün otobanda 160-180 km bir hıza çıkardım otobandan çıktıktan sonra araç motor arıza ışığı yaktı ve şu an araç 3000 devirden sonra hızlanmıyor ne olmuş olabilir ? "
    diye bir açıklama yazmış. Kimisi motor kendini korumaya almıştır gibi yorumlar yapmış. Araç daha 3000 km de. Böyle bi sorun neden oluşmuştur bundan korunmak için ne yapılır biligisi olan var mı ?

     Yeni Opel Astra K (ANA KONU)

    Direkt servise hocam. Sahsen ben 200 uzerini zorlicam ilk firsatta. Isik da yansa umrumda degil.

    Benimde 160 görme fırsatım oldu daha yükseği için fırsatım olmadı bende deneyeceğim ama denemeden önce bi sorayım dedim bi tedbir falan gerekli mi değil mi diye

    Valla hocam cok gogus gererek söylemiyorum hiza karşıyım ama her arabada deneme yaparim. Eski kasa fiestada fabrika verisi 172 ben 180 i gordum hafif rampa asagi. Yeni kasa fiestada fabrika verisi yine 172 ben 190 yaptım. Bu aracta fabrika verisi 200. 215 i gorurum die tahmin ediyorum. Hic bir önlem de almam bunun için ne yaniyosa yansın. Ama ancak yazin yapabilirim. Öncelik guvenlik. Yol bos olmali kacis alani olmali ve en onemlisi gunduz ve kuru olmalı.
    Hakimiyet zorlandigi anda deneme sonlandirilmali.



    Yani haklısınız tabi ibreye 270 i de koymuşlar insanın deneyesi geliyor :)




  • quote:

    Orijinalden alıntı: oznl

    Hocam yanlış anlamayın ama aracı belirlenen limitlerin içinde kullanmak için bir de önlem alacaksak ben yol ortasında yakarım o aracı. Biraz fazla abartıyorsunuz bence. Mekanik sistemlerde arıza her zaman olur, kafanıza bu kadar takmayın.

    Son zamanlarda opelin teknik servisindeki sıkıntılar yüzünden bende en ufak şeye dikkat etmeye çalışıyorum. Bi şey olduğunda baya bi uğraştıracakları kesin çünkü.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: nqs


    quote:

    Orijinalden alıntı: adnn41

    https://youtu.be/LBWsslaAGrg
    Rodaj konusunu hortlatmak gibi olacak ama yinede paylaşmak istedim...

    Rodaj konusunda bir de şöyle uzunca bir yazı var okumanızı tavsiye ederim

    Orijinalden alıntı: Zoom-Zoom

    Yeni Otomobillerin Rodajlanması
    (fren rodajı, lastik rodajı,aktarma organları ve vites kutusunun rodajı,içten yanmalı motorların rodajı)


    Bir çoğumuza garip gelsede, artık rodaj mı kaldı? densede mekanik var olduğu sürece alışma süreci olacaktır.
    Bu konu üzerinde Türkçe kaynak bulunmamasından dolayı bana araştırmamda yardım eden arkadaşlar ve eleştirileriyle konuya şekil veren modifiyem.com forumlarının değerli üyelerine teşekkürü borç bilirim.
    Konu biraz uzundur ve teknik bilgi içermektedir.
    tartışmaların devam edeceğini düşündüğüm için ayrıca bu konunun tartışılabileceği konu açılacaktır.
    Verilen süreler ve Km değerleri gayet görecelidir.. A kişisi
    100 km yi yarım saatte alabileceği gibi günde 3-4 km yol yapan B kişisi 1 haftada alabilir... bu yüzden km değerleri fikir verme amaçlıdır. kesin kabul edilmemelidir.

    Konu tamamen Geliştirilmeye açıktır detayları öğrenmek hepimizin ortak hedefi, bu yüzden sizin yorumlarınızı beklediğim noktada (YB) kısaltması kullanacağım.
    Başlıyoruz ;


    Fren ve Lastiklerin rodajı ;
    Yeni lastikler ve yeni fren balataları gerekli performansı göstermeleri için en az 100km alışma sürecine ihtiyaç duyar. Bunu aklınızda bulundurun.
    Sebebi lastiklerin kalıplardan çıkmasını kolaylaştıran tabakanın aşınarak asıl hamurun temas etmeye başlamasıdır.(YB)
    Fren rodajında ise aynı mantık geçerli olmakla birlikte balatanın sürtme yüzeyine uyumu asıl hedeftir (YB)

    Aktarma organları ve vites kutusunun rodajı;
    Her yeni hareketli parça gibi aktarma sistemide
    rodajlanmalıdır.
    Ancak rodajdan kastımız ne oluğunu kesin bilinmelidir..
    eğer sorduysanız Size yeni aracınızı satın alırken rodajın artık gerekmediği vurgulanmıştır.
    (YB)

    bizim aktarma organlarının rodajı konusunda demek istediğimiz çalışmayla oluşacak çapakların temizlenmesi yüzeylerin temas yerlerinin
    yağ filmi ile koruma altına alınması ve olabilecek en mükemmel uyumun oluşmasıdır.

    ancak bu noktada enteresan bir durum söz konusudur.
    Bir çok üretici manuel şanzımanlarında yağ değişim periyotlarını çok uzun tutmakta ve bu sistemlerde herhangi bir yağ filitresi bulunmamaktadır.
    yani ister sert davranın ister titiz ve bilinçli , dökülecek çapak yine şanzıman içinde kalacak ve görevlerinden biri bu çapakları tutmak olan şanzıman yağı on binlerce km sonra değiştirilecektir.(tabi siz erkenden değştirmezseniz)

    Şimdi üzerinde durulması gereken önemli husus şudur:
    üretim kalitesinde yaşanan onca ilerlemeye rağmen , gelişen teknolojiye rağmen hala aktarma organı rodajından bahsedebiliyioruz..

    açıkçası bana hiç mantıklı gelmiyor..
    zaten böyle bir şey gerekli olsaydı yeni araçlarımızın ilk bakımında şanzıman diferansiyel vb aktarma organı yağları ve varsa filitreleri değiştirilirdi.

    Bu aktarma organlarının rodajı yok demek değildir.
    mesela motosikletlerde şanzıman dişlileri motor yağı ile yağlanmaktadır.
    aynı yağ motoru ve şanzımanı dolaşmaktadır.(YB)

    ancak otomobillerde aman aman üzerine titrenesi bir rodaj olmadığını düşünüyorum (YB)
    yoksa siz hala inanılmaz hassasiyette üretilen ve rodaj kelimesini bağdaştırmanın mümkün olmadığı sanayi devrimi harikası rulmanların mı alışmasını bekleyeceksiniz ?

    Ancak şanzımanınınzla ilgili şu bilgileri aklınızda bulundurmanız olabilecek kusurları engellememize olanak sağlar ve aşırı beklentisi olmayan son kullanıcının bilmesi gereken maksimum bilgilerdir(YB) ;

    * Önden çekişli araçların diferansiyel sistemi şanzımanın içindedir.
    * Önden çekişli araçlarda şanzıman yağlanması dişlilerin dönmesi ile oluşan yağ çalkantısı ile (özellikle diferansiyel aynası) olmaktadır
    * Öyleyse aracın ön tekerleklerinin hareket etmediği durumlarda(diferansiyelin dönmediği) şanzıman yeteri kadar yağlanmıyor demektir..
    yani şu durumlarda ;
    -Trafik ışıklarında beklerken.
    -Uzun süre yatmış aracın ilk çalıştırılmasında

    Bu durumda şanzımanın içinde minimum dönme hareketi yaratmak zorundasınız.bunuda debriyaj pedalına basılı tutarak yapabilirsiniz.

    Çünkü mahruti üzerinde dişliler dönse bile yağın süzüldüğü alt kesimde bulunan diferansiyel aynası dönmediğinden yağ çalkalanmaz.

    duran aracın debriyaj pedalına bastığınızda belli bir süre sonra şanzımanda çalışan(dönen) parça kalmaz.

    Arkadan itişli araçlarda ise durum daha enteresandır.

    diferansiyel sistemi arka aksta bulunduğu için yağlama şanzıman içinde çalışan dişlilerin dönmesi ile oluşan yağ çalkantısı ile gerçekleşmektedir.
    ve aracın debriyajının her konumda vites kutusnu çevirmesi istenmektedir. bu yüzden bu sisteme sahip araçlarda boşta gitmek amacıyla debriyaja uzun süre basılı tutmayın.

    yada arka (tahrik) tekerlekleri üzerinde aracı çektirmeyin. yada boş viteste motor çaşışmıyorken aracı uzun süre ittirmeyin/çektirmeyin.

    Çünkü şaft üzerinden şanzıman içindeki çıkış mili dönecek ancak dişliler dönmediğinden yağ çalkalanamayacaktır. dolayısı ile hedeflenen maksimum koruma kader kısmet işlerine kalacaktır.

    Uzun lafın kısası aktarma organlarının rodajı hayati derecede önemli değildir... firmalar rodaj gerekiyorsa söylerdi.. ayrıca bu devirde alıştırılmamış aktarma organı parçası ile piyasaya sunulan araç o firmanın ayıbıdır.
    kaza bela başınıza bir iş gelirse zaten büyük ihtimal kullanıcı hatası derler garantiden yaptıramazsınız (YB)
    Eğer önemli olsaydı bu bilgilerin enazından birkaçının size iletilmesi yada ilk bakımda gelin yağlarınızı değiştirelim demeleri gerekirdi..


    ---------------------------------------------------------------------------


    Şimdi bu konunun asıl hedefi olan motor rodajına geçelim ;

    yeni otomobilde en hayati konu motor rodajıdır ve nedense anlaşılmamaktadır veya anlaşılmak istenmemektedir...
    zira AR-GE ye ziltrilyonlar harcayan otomobil firmalarının mühendisleri işi daha iyi bilmektedir.. ve son kullanıcı doğal olarak onları dinlemektedir...

    Lakin gel gelelim ortada iki dedikodu dolaşmaktadır...
    ilk 1000km gaza asla sonuna kadar basma
    sakin git.. sonra istersen gaz pedalında dans et...
    ikinci dedikodu ise rodajda neymiş canım hangi devirde yaşıyoruz onlar eskidendi ben anlamam rodaj modaj diyenler.

    İki tarafada hoş geldiniz diyoruz

    Bu konuda rodaj mümkün olan tüm detayları ile işlenecektir.

    Motorun rodajı nedir dendiği zaman işi bilen bilmeyen herkes aklına gelen tüm hareketli parçaların adını sayar ve bunların alışması gerektiğini söyler...
    Bir bakalım
    Supapların rodajı, yatakların rodajı,rulmanların rodajı, egzantrik milinin rodajı şunun rodajı bunun rodajı... akşama kadar sayılır..
    fakat hayati önemli yeni satın alınmış 0km otomobilde sadece segmanlardır...
    (yeni satın alınmış bir araçta)
    geri kalanlar ise fabrika motoru çalıştırdıysa rodajlanmış demektir...

    Peki segmanlar neden önemlidir ?

    Segmanlar piston ile silindir arasında sızdırmazlığı sağlayan elemanlardır. bunların silindir cidarına tam 360 derece ve mükkemmel oturması gerekmektedir ..
    aksi taktirde istenen silindir basıncı (kompresyon) tutulamaz... segmanın oturmadığı yüzeyleri yağ filmi doldurmaya çalışır ve motorun her ateşleme kursunda buradan yağ yakılır.



    Peki segmanların nasıl
    oturduğu hakkında bir fikriniz var mı ?

    Gaza basmayarak 1000km yapınca mı segman oturuyor yoksa... yoksa 1 gün boyunca rölantidemi çalıştıracağız motoru

    Bu sorunun cevabı gerçekten şaşırtıcıdır.

    Kompresyon segmanları, kompresyon basıncı ile açılarak silindir yüzeyine kendini bastırır !

    evet .. kendi gerilimi bastırmaz... bizzat basınç onları dışarı bastırır...
    benzinin yanması ile oluşan basınç segmanların arkasına geçer ve onları dışa ittirir.

    Maksimum silindir basıncı ise sadece gaza tam basarak elde edilir (birazdan detayları göreceğiz)



    Öyleyse Türkiye'nin
    referans alınabilecek(!) en büyük otomobil haber sitesi hangi akla hizmet rodajda asla gaza tam basılmaz diyebiliyor ?

    Yada otomobil ve motosiklet üreticileri neden detayları son kullanıcıya anlatmayarak sakin kullanımı teşvik ediyor veya rodaj yoktur diyebiliyor?


    Bunlar enteresan sorulardır.. işin içinden çıkmaya yavaş yavaş başlayabiliriz.

    Motorlarımız nasıl üretiliyorda rodaj gerekiyor ?

    İçten yanmalı motorların silindirleri üretim bandında honlama işlemine tabi tutulur,
    bu işlemin amacı silindir içinin her konumda istenilen ovallik ve koniklik değerlerine getirilmesidir.(sonuçta silindir üretiliyor)

    bunun için silindir yüzeyinden bu işlem için özel geliştirilmiş honlama makinası ile malzeme kaldırılır.



    ve işlemin sonunda yüzeyde bir desen oluşur (cross hatch pattern).
    Uygun inceleme aletleri ile bakıldığında silindir yüzeyinin içinde çukur bölgeler ve tepeler oluştuğu görülür..
    bu desen ve silindir yüzeyi şu resimlerde görülebilir ;


    Şimd biraz daha anlaşıldığını umuyorum.. bu tepelerin en uygun biçimde traşlanması rodajdaki asıl hedeftir..
    ve bunu traşlayacak olan segmandır.

    Segmanların yapısınada yakından bakalım ;

    pistonlarda genelde iki kompresyon ve bir yağlama segmanı bulunmaktadır

    bu birinci kompresyon supapı ;


    Peki rodaj hakkıyla yapılmadığında ne oluyor ?


    Bu tepeler olabileceğinden daha az traşlanıyor ve kısa bir süre sonunda motor yağı bu tepeleri kalıcı film tabakası ile örterek daha fazla traşlanmasına engel oluyor.

    Çok net olarak anlaşılacaktır ki motor yağı olması gerekenden daha kalın bir film tabakası oluşturmak zorundadır.

    buda motorun yağ yakması demektir ayrıca kompresyon kaçacağından yakıt tüketimi artar.

    Piyasada "kör kalmış" , "sağır motor" vb. efsanelerin sebebi buraya dayanır.

    Tabiki aracınız fabrikanın ortalamalarında olacaktır..

    Lütfen Modifiyem forumlarında bulunan teknik konuları okuyunuz. Kompresyon ölçüm testi konusunda kompresyonların fabrika tarafından belli aralıkta normal kabul edildiğini göreceksiniz.

    siz neden üst sınıra çok yakın kompresyon değerleri olan bir motora sahip olmayasınız ?

    Bu elinizde ..



    Hemen bu noktada bir dip not daha düşelim ;



    Motoru koruduğu öne sürülen motor yağı katkılarının neden yeni araçta kullanılmaması gerektiğini düşündünüz mü ?

    cevap yukarda

    bu katkılar tepeleri ve çukurları hemen doldurarak segman oturmasına izin vermemektedir...

    bunu oluşturduğu inanılmaz kalın katman sayesinde yaparlar ve motorunuz yağ yakar..

    asla yeni arabam sağlıklı olsun uzun ömürlü olsun diyerek bu katkıları uygulamayın...

    düzgün yapacağınız rodaj bu katkıların idda ettiği tüm artıları size verecektir.


    Rodajdan sonra kullanılması tavsiye edilen bu katkıların yaptığı sizin rodajda kazanamadığınız kompresyonu vermek...




    Peki metallerin genleşmesi vb. ısıl mazeretlerin beklenmesi rodaj sayılmaz mı ?


    Motor parçalar üretim bandında zaten bu kademeyi geçmişlerdir.

    ingilizce "Heat cycle" olarak adlandırılan süreç rodajda gerçekleşmez..(YB)

    eğer rodajı bunun için yapıyoruz zannediyorsanız yanlış yoldasınız(YB)



    ANCAK HARARET HAYATİ ÖNEM TAŞIMAKTADIR.



    rodaj sürecince aracın aşırı sıkıştırılması ve hararetin yükselmesi yapılacak en büyük yanlışlardan biridir.


    Motor çalışma ısısına ulaşmadan kesinlikle rodajlama namına yüklenme yapılmaz



    --------------------------------------------------------------------

    Bu noktaya kadar anlattıklarımız kabaca toparlarsak;



    * Aktarma organlarının rodajı yeni otomobillerde asıl hedef değildir.

    * Rulmanın rodajı olmaz

    * Yeni otomobilin motorunda gerçekleşecek en önemli ve nerdeyse tek rodaj segman oturmasıdır

    * Segman oturması silindir basıncı ile elde edilir

    * Segmanı adam akıllı oturtan kendi gerilimi değil ateşleme sonucu oluşan basınçtır.

    * Segmanı maksimum şekilde oturtmak için uygun devirlerde tam gaz vermekten başka seçenek yoktur.

    * Yeni motora asla "Yağ katkısı" vb. sıfatlarla satılan ürünler uygulanmaz.

    * Yeni motorların parçaları metalurjik olarak ısıl işlemlere tabi tutulmuştur.km ler boyunca alışması beklenmez

    * Çalışma ısısına ulaşmayan yeni motora

    kesinlikle rodaj namına yüklenilmez(rodajın dışında da yüklenilmez)

    -------------------------------------------------


    Dahada detaylara inmeye başlaylayabiliriz ;



    Peki burada anlatılan rodaj bize ne kazandırır ?


    Burada anlatılan rodajın mantığını kavrayıp kendi aracına uygulayan yada en azından yeni aracında gaza tam basmayı başaran biri mutlaka farkı görecektir.

    araç her devirde daha istekli hızlanacak tam performansını hatta daha fazlasını gösterecektir.(YB)

    trafikte aynı araçlara göre daha seri olacak aynı zamanda daha az yakacaktır.

    ayrıca yağ tüketimide minimum seviyede olacaktır.

    Sanılanın aksine motor ömrü ise azalmayacak aksine artacaktır.

    Yani modifiyeci camianın egzoz filtre ile almaya çalıştığı 1-2 hp den daha fazlası bedava olarak kazanılmış olacaktır.

    çünkü motor içi sürtünmeye giden kayıp ciddi oranda bertaraf edilecektir. Buda ek güç demektir.

    garip gelsede durum bu.



    --------------------------------------



    görüldüğü gibi Motor yağı film yapmadan çapak atma ve bu atılan çapakların en uygun şekilde motor dışına atılması rodajımızın temel amacı.


    öyleyse bu konuları ele alalım ;



    Rodajda kullanılacak Motor yağı ;



    Rodaj döneminde kullanılacak motor yağı kontrollü aşınma ve çapak atma için gayet önemlidir.

    Hepiniz biliyorsunuz yeni nesil araçlar fabrikadan içinde sentetik ve yarı sentetik motoryağları ile gelmektedir.

    Ancak maalesef rodaj döneminde kullanılması gereken yağ mineral yağ dır.


    mineral yağ sayesinde rodaj daha rahat gerçekleşir.

    ancak bu noktada mineral yağın ısı aktarma kapasitesi 115 santigrad derece civarı olduğunu unutmamak gerekir.

    yani araçta mineral yağ varken hararet çok önemli bir değişkendir.

    hararet aşırı yükselirse mineral yağ kimyasal yapısını değiştirir ve silindirlere filim oluşturur rodaj sona erer.(bore glaze)

    en önemlisi ise yağın yanarak motor içindeki parçalara yapışmasıdır(oil sludge)


    bu yüzden mineral yağ kullanırken bu ekstrem durumları göz önüne almamız gerekmektedir.(aşırı hararetten kaçacağız başka çağre yok)


    Peki Tam sentetik yağlar ile durum nedir ?


    Kaliteli tam sentetik yağlar ile rodaj olmaz.. rodajlama çok düşük km lere iner kimseye aracı 100 km bile olmadan tam gaz silindir basıncı yapın diyemeyiz inanmazlar yapmazlar... (fakat üreticiler rodaj yok diyerek bizim ekmeğimize yağ sürüyor)



    konu o kadar detaylı ve o kadar detay vermek istiyorum ki eminim okuması güçleşiyor.



    Özetle tam sentetik yağ ile rodaj tam verimli olmaz zira çok düşük km lerde film oluşturmaya başlar ve sürtünen yüzeyleri korumaya alır..(YB)



    yağınızı mineral bazlı olanla değiştirebiliyorsanız değiştirin..

    yapamıyorsanız 100 - 200 gibi km lerden itibaren tam gaz hızlanmalara başlamalısınız.(ileride anlatılacak)


    Segman oturması ve çapak atma nasıl gerçekleşiyor ?


    Bu honlama artığı tepelerin segman tarafından traşlanması çok düşük kilometrelerde gerçekleşmeye başlar..

    sanıldığının aksine 1000-2000 km beklemekle asla rodaj yapılmaz..

    modern bir yarış motosikletinin segman oturma ve tam silindir çeperi ile örtüşmesi uygun kondüsyonlarda yaklaşık ilk 32(otuz iki) km de gerçekleşmektedir

    otomobiller içinde durum pek farklı değildir.

    düzenli biçimde tam gazla yapılan akselerasyon ve viteste yavaşlama(dekompresyon-deselerasyon) ile geçilen 150 - 200 km sonunda segmanlar yaklaşık %90 oranında oturacaktır.

    buda yağınızı ve filitrenizi değiştirme vakti demektir ..



    Rodajda tam gaz hızlanma ve viteste yavaşlamanın (dekompresyon) önemi ;



    Aracınız ile uygun viteste Tam gaz hızlnmalar ve hızlandığınız viteste ayağı gazdan çekerek yapılan yavaşlamalar gayet önemlidir.

    tam gaz hızlanma ile segmanları silindir yüzeyine bastırırsınız.

    Dekompresyon yavaşlamada ise karter havalandırma vasıtasıyla yağ buharı motora emilir. ayrıca oluşan vakum sayesinde çapaklar motordan egzoz yolu ile atılır.

    kalan çapaklar ise motor yağı tarafından tutulur ve filitre tarafından süzülür.



    Rodajda motor yağı değişim süresi ;


    Atılabilecek partiküller egzoz yolu ile atılır kalanlar ise motor yağı tarafından silindirlerden uzaklaştırılır demiştik.

    madem çok düşük km lerde çapak atmanın büyük kısmı tamamlanıyor öyleyse motor yağımızı hemen değiştirmeliyiz..

    çünkü motor yağı filtreden geçmeden evvel onlarca yüzeye temas eder.

    yağımızı ne kadar erken değiştirirsek motorun pislik ve çapak içinde çalışmasını o derece engelleriz..

    yağ değişimi bana kalırsa ilk 1000 km de en az 2 defa olmalıdır.(çapaksız yağ süzülene kadar)

    zira sürtünme güç kaybının başlıca nedenlerindendir, içinde partiküller yüzen bir yağın doğuracağı sonuçları ise siz düşünün ...

    amacımız temiz bir motor..



    1000 km sonunda (rodaj sonunda) yapılması gerekenler ;


    Segmanları anlatabildiğimiz şekilde rodajlarsanız 1000 km sonunda aracınızın motoruyla işiniz bitmiş demektir.

    istediğiniz marka kaliteli motor yağına geçebilirsiniz.

    bundan sonra aracınızın motoru içinde çalışan parçaların sürtünme oranının azaltılması ve daha rahat devir çevirmesi için izleyeceğiniz kullanım tarzı dekompresyon a ağırlık vermedir.

    Dekompresyon ile motorda oluşabilecek tüm pislikler meydana gelen vakum ile motordan atılır, Silindirlere emilen yağ buharı sayesinde motor rahatlar.(YB)


    Özetle yeni otomobilin rodajında ;


    Hararet en önemli değişkendir.

    Mümkünse orta kalite mineral yağ kullanılır

    Düşük kilometrelerden itibaren silindir basıncı oluşturmak için uygun viteslerde tam gaz hızlanmalar gerçekleştirilir.

    Viteste yavaşlama (dekompresyon) en az tam gaz hızlanma kadar önemlidir.

    Motor yağı ve filitresi sık değiştirilir.

    1000 km rodaj için yeterli süredir.

    1000 km sonunda motor içindeki sürtünmenin azaltılması maksadıyla disiplinli bir sürüş tarzı benimsenebilir(motor açma)

    Motor yağınızı garanti sebepleri vb nedenlerle değiştiremiyorsanız yapacağınız tek şey düşük km lerden itibaren tam gaz hızlanma ve viteste yavaşlama yapmaktır.
    1000km sonunda izin verilen devir bandının sonuna kadar tam gaz hızlanma yapmış olmanız gerekir.

    Motor yağınızı değiştirmek için 15.000 km yada 7.500 km vs beklemeyin..

    Modifiyem.com Ekim 2007

    yazı acayip faydalı olmuş. gerçi 2007de yazılmış ama yine de pek çok kişi yararlamır bundan

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: nty35


    quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01


    quote:

    Orijinalden alıntı: tuzlali20


    quote:

    Orijinalden alıntı: barbarosesa

    BEYLER SELAM HERKESE ,

    ŞU FLEXDOCK YERİNE TELEFON TUTACAĞI İÇİN ALTERNATİF ÇÖZÜM BULAN ARKADAŞ VAR MI ? ORASI ÖYLECE BOMBOŞ DURUYOR BENDE TELEFON TUTACAĞINI CAMA YAPIŞTIRIYORUM ORASI VARKEN DEĞERLENDİRMEK LAZIM.

    Bozuk para icin ideal bolme

    Ben genelde telefonu oraya koyuyorum çok güzel duruyo :) Bazende anahtar cebimde olmazsa oraya koyurorum. Ne için yapmışlar anlam veremiyorum ama navigasyon açtığım zaman telefon iyi duruyor orda

    hocam oraya opelin ürettiği elektronik koku cihazı gibi şeyler takılıyor :) telefon da iyi fikir tabi

    Gazlamada telefon intahar ediyor bence koymayin. Koku moku hikaye koku bitcek yenisini al. Para tuzagi. Ama universal telefon tutacağı var o kısım icin de 250tl fiyati var. Deger mi bence degmez 100 tl ye piyasadaki en iyi telefon tutacağı alinir. Hatta 250 verdikten sonra gider tomtom alirim kafam rahat olur. Hic ugrasmaya bile degmez servise git aparat iste yok desinler gm ye yaz. Getirt para bayil servise git takamasinlar senin aracinda deneme yapsinlar bu hikaye boyle uzar gider...

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01


    quote:

    Orijinalden alıntı: tuzlali20

    quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01


    quote:

    Orijinalden alıntı: tuzlali20


    quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01

    Arkadaşlar bugün sosyal medya forumunda göründüm arkadaşın biri aşağıdaki resimdeki gibi bir hata almış ve şu açıklamayı yazmış:
    "Arkadaşlar bugün otobanda 160-180 km bir hıza çıkardım otobandan çıktıktan sonra araç motor arıza ışığı yaktı ve şu an araç 3000 devirden sonra hızlanmıyor ne olmuş olabilir ? "
    diye bir açıklama yazmış. Kimisi motor kendini korumaya almıştır gibi yorumlar yapmış. Araç daha 3000 km de. Böyle bi sorun neden oluşmuştur bundan korunmak için ne yapılır biligisi olan var mı ?

     Yeni Opel Astra K (ANA KONU)

    Direkt servise hocam. Sahsen ben 200 uzerini zorlicam ilk firsatta. Isik da yansa umrumda degil.

    Benimde 160 görme fırsatım oldu daha yükseği için fırsatım olmadı bende deneyeceğim ama denemeden önce bi sorayım dedim bi tedbir falan gerekli mi değil mi diye

    Valla hocam cok gogus gererek söylemiyorum hiza karşıyım ama her arabada deneme yaparim. Eski kasa fiestada fabrika verisi 172 ben 180 i gordum hafif rampa asagi. Yeni kasa fiestada fabrika verisi yine 172 ben 190 yaptım. Bu aracta fabrika verisi 200. 215 i gorurum die tahmin ediyorum. Hic bir önlem de almam bunun için ne yaniyosa yansın. Ama ancak yazin yapabilirim. Öncelik guvenlik. Yol bos olmali kacis alani olmali ve en onemlisi gunduz ve kuru olmalı.
    Hakimiyet zorlandigi anda deneme sonlandirilmali.



    Yani haklısınız tabi ibreye 270 i de koymuşlar insanın deneyesi geliyor :)

    Uretimde band Masrafindan kacmak icin butun araclara ayni skala konuyor. Cok sacma. 200 fabrika verim skala 270 sonra isik yandi yanar tabi

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: nty35


    quote:

    Orijinalden alıntı: nqs


    quote:

    Orijinalden alıntı: adnn41

    https://youtu.be/LBWsslaAGrg
    Rodaj konusunu hortlatmak gibi olacak ama yinede paylaşmak istedim...

    Rodaj konusunda bir de şöyle uzunca bir yazı var okumanızı tavsiye ederim

    Orijinalden alıntı: Zoom-Zoom

    Yeni Otomobillerin Rodajlanması
    (fren rodajı, lastik rodajı,aktarma organları ve vites kutusunun rodajı,içten yanmalı motorların rodajı)


    Bir çoğumuza garip gelsede, artık rodaj mı kaldı? densede mekanik var olduğu sürece alışma süreci olacaktır.
    Bu konu üzerinde Türkçe kaynak bulunmamasından dolayı bana araştırmamda yardım eden arkadaşlar ve eleştirileriyle konuya şekil veren modifiyem.com forumlarının değerli üyelerine teşekkürü borç bilirim.
    Konu biraz uzundur ve teknik bilgi içermektedir.
    tartışmaların devam edeceğini düşündüğüm için ayrıca bu konunun tartışılabileceği konu açılacaktır.
    Verilen süreler ve Km değerleri gayet görecelidir.. A kişisi
    100 km yi yarım saatte alabileceği gibi günde 3-4 km yol yapan B kişisi 1 haftada alabilir... bu yüzden km değerleri fikir verme amaçlıdır. kesin kabul edilmemelidir.

    Konu tamamen Geliştirilmeye açıktır detayları öğrenmek hepimizin ortak hedefi, bu yüzden sizin yorumlarınızı beklediğim noktada (YB) kısaltması kullanacağım.
    Başlıyoruz ;


    Fren ve Lastiklerin rodajı ;
    Yeni lastikler ve yeni fren balataları gerekli performansı göstermeleri için en az 100km alışma sürecine ihtiyaç duyar. Bunu aklınızda bulundurun.
    Sebebi lastiklerin kalıplardan çıkmasını kolaylaştıran tabakanın aşınarak asıl hamurun temas etmeye başlamasıdır.(YB)
    Fren rodajında ise aynı mantık geçerli olmakla birlikte balatanın sürtme yüzeyine uyumu asıl hedeftir (YB)

    Aktarma organları ve vites kutusunun rodajı;
    Her yeni hareketli parça gibi aktarma sistemide
    rodajlanmalıdır.
    Ancak rodajdan kastımız ne oluğunu kesin bilinmelidir..
    eğer sorduysanız Size yeni aracınızı satın alırken rodajın artık gerekmediği vurgulanmıştır.
    (YB)

    bizim aktarma organlarının rodajı konusunda demek istediğimiz çalışmayla oluşacak çapakların temizlenmesi yüzeylerin temas yerlerinin
    yağ filmi ile koruma altına alınması ve olabilecek en mükemmel uyumun oluşmasıdır.

    ancak bu noktada enteresan bir durum söz konusudur.
    Bir çok üretici manuel şanzımanlarında yağ değişim periyotlarını çok uzun tutmakta ve bu sistemlerde herhangi bir yağ filitresi bulunmamaktadır.
    yani ister sert davranın ister titiz ve bilinçli , dökülecek çapak yine şanzıman içinde kalacak ve görevlerinden biri bu çapakları tutmak olan şanzıman yağı on binlerce km sonra değiştirilecektir.(tabi siz erkenden değştirmezseniz)

    Şimdi üzerinde durulması gereken önemli husus şudur:
    üretim kalitesinde yaşanan onca ilerlemeye rağmen , gelişen teknolojiye rağmen hala aktarma organı rodajından bahsedebiliyioruz..

    açıkçası bana hiç mantıklı gelmiyor..
    zaten böyle bir şey gerekli olsaydı yeni araçlarımızın ilk bakımında şanzıman diferansiyel vb aktarma organı yağları ve varsa filitreleri değiştirilirdi.

    Bu aktarma organlarının rodajı yok demek değildir.
    mesela motosikletlerde şanzıman dişlileri motor yağı ile yağlanmaktadır.
    aynı yağ motoru ve şanzımanı dolaşmaktadır.(YB)

    ancak otomobillerde aman aman üzerine titrenesi bir rodaj olmadığını düşünüyorum (YB)
    yoksa siz hala inanılmaz hassasiyette üretilen ve rodaj kelimesini bağdaştırmanın mümkün olmadığı sanayi devrimi harikası rulmanların mı alışmasını bekleyeceksiniz ?

    Ancak şanzımanınınzla ilgili şu bilgileri aklınızda bulundurmanız olabilecek kusurları engellememize olanak sağlar ve aşırı beklentisi olmayan son kullanıcının bilmesi gereken maksimum bilgilerdir(YB) ;

    * Önden çekişli araçların diferansiyel sistemi şanzımanın içindedir.
    * Önden çekişli araçlarda şanzıman yağlanması dişlilerin dönmesi ile oluşan yağ çalkantısı ile (özellikle diferansiyel aynası) olmaktadır
    * Öyleyse aracın ön tekerleklerinin hareket etmediği durumlarda(diferansiyelin dönmediği) şanzıman yeteri kadar yağlanmıyor demektir..
    yani şu durumlarda ;
    -Trafik ışıklarında beklerken.
    -Uzun süre yatmış aracın ilk çalıştırılmasında

    Bu durumda şanzımanın içinde minimum dönme hareketi yaratmak zorundasınız.bunuda debriyaj pedalına basılı tutarak yapabilirsiniz.

    Çünkü mahruti üzerinde dişliler dönse bile yağın süzüldüğü alt kesimde bulunan diferansiyel aynası dönmediğinden yağ çalkalanmaz.

    duran aracın debriyaj pedalına bastığınızda belli bir süre sonra şanzımanda çalışan(dönen) parça kalmaz.

    Arkadan itişli araçlarda ise durum daha enteresandır.

    diferansiyel sistemi arka aksta bulunduğu için yağlama şanzıman içinde çalışan dişlilerin dönmesi ile oluşan yağ çalkantısı ile gerçekleşmektedir.
    ve aracın debriyajının her konumda vites kutusnu çevirmesi istenmektedir. bu yüzden bu sisteme sahip araçlarda boşta gitmek amacıyla debriyaja uzun süre basılı tutmayın.

    yada arka (tahrik) tekerlekleri üzerinde aracı çektirmeyin. yada boş viteste motor çaşışmıyorken aracı uzun süre ittirmeyin/çektirmeyin.

    Çünkü şaft üzerinden şanzıman içindeki çıkış mili dönecek ancak dişliler dönmediğinden yağ çalkalanamayacaktır. dolayısı ile hedeflenen maksimum koruma kader kısmet işlerine kalacaktır.

    Uzun lafın kısası aktarma organlarının rodajı hayati derecede önemli değildir... firmalar rodaj gerekiyorsa söylerdi.. ayrıca bu devirde alıştırılmamış aktarma organı parçası ile piyasaya sunulan araç o firmanın ayıbıdır.
    kaza bela başınıza bir iş gelirse zaten büyük ihtimal kullanıcı hatası derler garantiden yaptıramazsınız (YB)
    Eğer önemli olsaydı bu bilgilerin enazından birkaçının size iletilmesi yada ilk bakımda gelin yağlarınızı değiştirelim demeleri gerekirdi..


    ---------------------------------------------------------------------------


    Şimdi bu konunun asıl hedefi olan motor rodajına geçelim ;

    yeni otomobilde en hayati konu motor rodajıdır ve nedense anlaşılmamaktadır veya anlaşılmak istenmemektedir...
    zira AR-GE ye ziltrilyonlar harcayan otomobil firmalarının mühendisleri işi daha iyi bilmektedir.. ve son kullanıcı doğal olarak onları dinlemektedir...

    Lakin gel gelelim ortada iki dedikodu dolaşmaktadır...
    ilk 1000km gaza asla sonuna kadar basma
    sakin git.. sonra istersen gaz pedalında dans et...
    ikinci dedikodu ise rodajda neymiş canım hangi devirde yaşıyoruz onlar eskidendi ben anlamam rodaj modaj diyenler.

    İki tarafada hoş geldiniz diyoruz

    Bu konuda rodaj mümkün olan tüm detayları ile işlenecektir.

    Motorun rodajı nedir dendiği zaman işi bilen bilmeyen herkes aklına gelen tüm hareketli parçaların adını sayar ve bunların alışması gerektiğini söyler...
    Bir bakalım
    Supapların rodajı, yatakların rodajı,rulmanların rodajı, egzantrik milinin rodajı şunun rodajı bunun rodajı... akşama kadar sayılır..
    fakat hayati önemli yeni satın alınmış 0km otomobilde sadece segmanlardır...
    (yeni satın alınmış bir araçta)
    geri kalanlar ise fabrika motoru çalıştırdıysa rodajlanmış demektir...

    Peki segmanlar neden önemlidir ?

    Segmanlar piston ile silindir arasında sızdırmazlığı sağlayan elemanlardır. bunların silindir cidarına tam 360 derece ve mükkemmel oturması gerekmektedir ..
    aksi taktirde istenen silindir basıncı (kompresyon) tutulamaz... segmanın oturmadığı yüzeyleri yağ filmi doldurmaya çalışır ve motorun her ateşleme kursunda buradan yağ yakılır.



    Peki segmanların nasıl
    oturduğu hakkında bir fikriniz var mı ?

    Gaza basmayarak 1000km yapınca mı segman oturuyor yoksa... yoksa 1 gün boyunca rölantidemi çalıştıracağız motoru

    Bu sorunun cevabı gerçekten şaşırtıcıdır.

    Kompresyon segmanları, kompresyon basıncı ile açılarak silindir yüzeyine kendini bastırır !

    evet .. kendi gerilimi bastırmaz... bizzat basınç onları dışarı bastırır...
    benzinin yanması ile oluşan basınç segmanların arkasına geçer ve onları dışa ittirir.

    Maksimum silindir basıncı ise sadece gaza tam basarak elde edilir (birazdan detayları göreceğiz)



    Öyleyse Türkiye'nin
    referans alınabilecek(!) en büyük otomobil haber sitesi hangi akla hizmet rodajda asla gaza tam basılmaz diyebiliyor ?

    Yada otomobil ve motosiklet üreticileri neden detayları son kullanıcıya anlatmayarak sakin kullanımı teşvik ediyor veya rodaj yoktur diyebiliyor?


    Bunlar enteresan sorulardır.. işin içinden çıkmaya yavaş yavaş başlayabiliriz.

    Motorlarımız nasıl üretiliyorda rodaj gerekiyor ?

    İçten yanmalı motorların silindirleri üretim bandında honlama işlemine tabi tutulur,
    bu işlemin amacı silindir içinin her konumda istenilen ovallik ve koniklik değerlerine getirilmesidir.(sonuçta silindir üretiliyor)

    bunun için silindir yüzeyinden bu işlem için özel geliştirilmiş honlama makinası ile malzeme kaldırılır.



    ve işlemin sonunda yüzeyde bir desen oluşur (cross hatch pattern).
    Uygun inceleme aletleri ile bakıldığında silindir yüzeyinin içinde çukur bölgeler ve tepeler oluştuğu görülür..
    bu desen ve silindir yüzeyi şu resimlerde görülebilir ;


    Şimd biraz daha anlaşıldığını umuyorum.. bu tepelerin en uygun biçimde traşlanması rodajdaki asıl hedeftir..
    ve bunu traşlayacak olan segmandır.

    Segmanların yapısınada yakından bakalım ;

    pistonlarda genelde iki kompresyon ve bir yağlama segmanı bulunmaktadır

    bu birinci kompresyon supapı ;


    Peki rodaj hakkıyla yapılmadığında ne oluyor ?


    Bu tepeler olabileceğinden daha az traşlanıyor ve kısa bir süre sonunda motor yağı bu tepeleri kalıcı film tabakası ile örterek daha fazla traşlanmasına engel oluyor.

    Çok net olarak anlaşılacaktır ki motor yağı olması gerekenden daha kalın bir film tabakası oluşturmak zorundadır.

    buda motorun yağ yakması demektir ayrıca kompresyon kaçacağından yakıt tüketimi artar.

    Piyasada "kör kalmış" , "sağır motor" vb. efsanelerin sebebi buraya dayanır.

    Tabiki aracınız fabrikanın ortalamalarında olacaktır..

    Lütfen Modifiyem forumlarında bulunan teknik konuları okuyunuz. Kompresyon ölçüm testi konusunda kompresyonların fabrika tarafından belli aralıkta normal kabul edildiğini göreceksiniz.

    siz neden üst sınıra çok yakın kompresyon değerleri olan bir motora sahip olmayasınız ?

    Bu elinizde ..



    Hemen bu noktada bir dip not daha düşelim ;



    Motoru koruduğu öne sürülen motor yağı katkılarının neden yeni araçta kullanılmaması gerektiğini düşündünüz mü ?

    cevap yukarda

    bu katkılar tepeleri ve çukurları hemen doldurarak segman oturmasına izin vermemektedir...

    bunu oluşturduğu inanılmaz kalın katman sayesinde yaparlar ve motorunuz yağ yakar..

    asla yeni arabam sağlıklı olsun uzun ömürlü olsun diyerek bu katkıları uygulamayın...

    düzgün yapacağınız rodaj bu katkıların idda ettiği tüm artıları size verecektir.


    Rodajdan sonra kullanılması tavsiye edilen bu katkıların yaptığı sizin rodajda kazanamadığınız kompresyonu vermek...




    Peki metallerin genleşmesi vb. ısıl mazeretlerin beklenmesi rodaj sayılmaz mı ?


    Motor parçalar üretim bandında zaten bu kademeyi geçmişlerdir.

    ingilizce "Heat cycle" olarak adlandırılan süreç rodajda gerçekleşmez..(YB)

    eğer rodajı bunun için yapıyoruz zannediyorsanız yanlış yoldasınız(YB)



    ANCAK HARARET HAYATİ ÖNEM TAŞIMAKTADIR.



    rodaj sürecince aracın aşırı sıkıştırılması ve hararetin yükselmesi yapılacak en büyük yanlışlardan biridir.


    Motor çalışma ısısına ulaşmadan kesinlikle rodajlama namına yüklenme yapılmaz



    --------------------------------------------------------------------

    Bu noktaya kadar anlattıklarımız kabaca toparlarsak;



    * Aktarma organlarının rodajı yeni otomobillerde asıl hedef değildir.

    * Rulmanın rodajı olmaz

    * Yeni otomobilin motorunda gerçekleşecek en önemli ve nerdeyse tek rodaj segman oturmasıdır

    * Segman oturması silindir basıncı ile elde edilir

    * Segmanı adam akıllı oturtan kendi gerilimi değil ateşleme sonucu oluşan basınçtır.

    * Segmanı maksimum şekilde oturtmak için uygun devirlerde tam gaz vermekten başka seçenek yoktur.

    * Yeni motora asla "Yağ katkısı" vb. sıfatlarla satılan ürünler uygulanmaz.

    * Yeni motorların parçaları metalurjik olarak ısıl işlemlere tabi tutulmuştur.km ler boyunca alışması beklenmez

    * Çalışma ısısına ulaşmayan yeni motora

    kesinlikle rodaj namına yüklenilmez(rodajın dışında da yüklenilmez)

    -------------------------------------------------


    Dahada detaylara inmeye başlaylayabiliriz ;



    Peki burada anlatılan rodaj bize ne kazandırır ?


    Burada anlatılan rodajın mantığını kavrayıp kendi aracına uygulayan yada en azından yeni aracında gaza tam basmayı başaran biri mutlaka farkı görecektir.

    araç her devirde daha istekli hızlanacak tam performansını hatta daha fazlasını gösterecektir.(YB)

    trafikte aynı araçlara göre daha seri olacak aynı zamanda daha az yakacaktır.

    ayrıca yağ tüketimide minimum seviyede olacaktır.

    Sanılanın aksine motor ömrü ise azalmayacak aksine artacaktır.

    Yani modifiyeci camianın egzoz filtre ile almaya çalıştığı 1-2 hp den daha fazlası bedava olarak kazanılmış olacaktır.

    çünkü motor içi sürtünmeye giden kayıp ciddi oranda bertaraf edilecektir. Buda ek güç demektir.

    garip gelsede durum bu.



    --------------------------------------



    görüldüğü gibi Motor yağı film yapmadan çapak atma ve bu atılan çapakların en uygun şekilde motor dışına atılması rodajımızın temel amacı.


    öyleyse bu konuları ele alalım ;



    Rodajda kullanılacak Motor yağı ;



    Rodaj döneminde kullanılacak motor yağı kontrollü aşınma ve çapak atma için gayet önemlidir.

    Hepiniz biliyorsunuz yeni nesil araçlar fabrikadan içinde sentetik ve yarı sentetik motoryağları ile gelmektedir.

    Ancak maalesef rodaj döneminde kullanılması gereken yağ mineral yağ dır.


    mineral yağ sayesinde rodaj daha rahat gerçekleşir.

    ancak bu noktada mineral yağın ısı aktarma kapasitesi 115 santigrad derece civarı olduğunu unutmamak gerekir.

    yani araçta mineral yağ varken hararet çok önemli bir değişkendir.

    hararet aşırı yükselirse mineral yağ kimyasal yapısını değiştirir ve silindirlere filim oluşturur rodaj sona erer.(bore glaze)

    en önemlisi ise yağın yanarak motor içindeki parçalara yapışmasıdır(oil sludge)


    bu yüzden mineral yağ kullanırken bu ekstrem durumları göz önüne almamız gerekmektedir.(aşırı hararetten kaçacağız başka çağre yok)


    Peki Tam sentetik yağlar ile durum nedir ?


    Kaliteli tam sentetik yağlar ile rodaj olmaz.. rodajlama çok düşük km lere iner kimseye aracı 100 km bile olmadan tam gaz silindir basıncı yapın diyemeyiz inanmazlar yapmazlar... (fakat üreticiler rodaj yok diyerek bizim ekmeğimize yağ sürüyor)



    konu o kadar detaylı ve o kadar detay vermek istiyorum ki eminim okuması güçleşiyor.



    Özetle tam sentetik yağ ile rodaj tam verimli olmaz zira çok düşük km lerde film oluşturmaya başlar ve sürtünen yüzeyleri korumaya alır..(YB)



    yağınızı mineral bazlı olanla değiştirebiliyorsanız değiştirin..

    yapamıyorsanız 100 - 200 gibi km lerden itibaren tam gaz hızlanmalara başlamalısınız.(ileride anlatılacak)


    Segman oturması ve çapak atma nasıl gerçekleşiyor ?


    Bu honlama artığı tepelerin segman tarafından traşlanması çok düşük kilometrelerde gerçekleşmeye başlar..

    sanıldığının aksine 1000-2000 km beklemekle asla rodaj yapılmaz..

    modern bir yarış motosikletinin segman oturma ve tam silindir çeperi ile örtüşmesi uygun kondüsyonlarda yaklaşık ilk 32(otuz iki) km de gerçekleşmektedir

    otomobiller içinde durum pek farklı değildir.

    düzenli biçimde tam gazla yapılan akselerasyon ve viteste yavaşlama(dekompresyon-deselerasyon) ile geçilen 150 - 200 km sonunda segmanlar yaklaşık %90 oranında oturacaktır.

    buda yağınızı ve filitrenizi değiştirme vakti demektir ..



    Rodajda tam gaz hızlanma ve viteste yavaşlamanın (dekompresyon) önemi ;



    Aracınız ile uygun viteste Tam gaz hızlnmalar ve hızlandığınız viteste ayağı gazdan çekerek yapılan yavaşlamalar gayet önemlidir.

    tam gaz hızlanma ile segmanları silindir yüzeyine bastırırsınız.

    Dekompresyon yavaşlamada ise karter havalandırma vasıtasıyla yağ buharı motora emilir. ayrıca oluşan vakum sayesinde çapaklar motordan egzoz yolu ile atılır.

    kalan çapaklar ise motor yağı tarafından tutulur ve filitre tarafından süzülür.



    Rodajda motor yağı değişim süresi ;


    Atılabilecek partiküller egzoz yolu ile atılır kalanlar ise motor yağı tarafından silindirlerden uzaklaştırılır demiştik.

    madem çok düşük km lerde çapak atmanın büyük kısmı tamamlanıyor öyleyse motor yağımızı hemen değiştirmeliyiz..

    çünkü motor yağı filtreden geçmeden evvel onlarca yüzeye temas eder.

    yağımızı ne kadar erken değiştirirsek motorun pislik ve çapak içinde çalışmasını o derece engelleriz..

    yağ değişimi bana kalırsa ilk 1000 km de en az 2 defa olmalıdır.(çapaksız yağ süzülene kadar)

    zira sürtünme güç kaybının başlıca nedenlerindendir, içinde partiküller yüzen bir yağın doğuracağı sonuçları ise siz düşünün ...

    amacımız temiz bir motor..



    1000 km sonunda (rodaj sonunda) yapılması gerekenler ;


    Segmanları anlatabildiğimiz şekilde rodajlarsanız 1000 km sonunda aracınızın motoruyla işiniz bitmiş demektir.

    istediğiniz marka kaliteli motor yağına geçebilirsiniz.

    bundan sonra aracınızın motoru içinde çalışan parçaların sürtünme oranının azaltılması ve daha rahat devir çevirmesi için izleyeceğiniz kullanım tarzı dekompresyon a ağırlık vermedir.

    Dekompresyon ile motorda oluşabilecek tüm pislikler meydana gelen vakum ile motordan atılır, Silindirlere emilen yağ buharı sayesinde motor rahatlar.(YB)


    Özetle yeni otomobilin rodajında ;


    Hararet en önemli değişkendir.

    Mümkünse orta kalite mineral yağ kullanılır

    Düşük kilometrelerden itibaren silindir basıncı oluşturmak için uygun viteslerde tam gaz hızlanmalar gerçekleştirilir.

    Viteste yavaşlama (dekompresyon) en az tam gaz hızlanma kadar önemlidir.

    Motor yağı ve filitresi sık değiştirilir.

    1000 km rodaj için yeterli süredir.

    1000 km sonunda motor içindeki sürtünmenin azaltılması maksadıyla disiplinli bir sürüş tarzı benimsenebilir(motor açma)

    Motor yağınızı garanti sebepleri vb nedenlerle değiştiremiyorsanız yapacağınız tek şey düşük km lerden itibaren tam gaz hızlanma ve viteste yavaşlama yapmaktır.
    1000km sonunda izin verilen devir bandının sonuna kadar tam gaz hızlanma yapmış olmanız gerekir.

    Motor yağınızı değiştirmek için 15.000 km yada 7.500 km vs beklemeyin..

    Modifiyem.com Ekim 2007

    yazı acayip faydalı olmuş. gerçi 2007de yazılmış ama yine de pek çok kişi yararlamır bundan

    Alıntı yapmasaydıniz iyiydi ucu bucagi yok yazinin ama inat ettim okuyacagim. Bilgi bilgidir

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: nty35


    quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01


    quote:

    Orijinalden alıntı: tuzlali20


    quote:

    Orijinalden alıntı: barbarosesa

    BEYLER SELAM HERKESE ,

    ŞU FLEXDOCK YERİNE TELEFON TUTACAĞI İÇİN ALTERNATİF ÇÖZÜM BULAN ARKADAŞ VAR MI ? ORASI ÖYLECE BOMBOŞ DURUYOR BENDE TELEFON TUTACAĞINI CAMA YAPIŞTIRIYORUM ORASI VARKEN DEĞERLENDİRMEK LAZIM.

    Bozuk para icin ideal bolme

    Ben genelde telefonu oraya koyuyorum çok güzel duruyo :) Bazende anahtar cebimde olmazsa oraya koyurorum. Ne için yapmışlar anlam veremiyorum ama navigasyon açtığım zaman telefon iyi duruyor orda

    hocam oraya opelin ürettiği elektronik koku cihazı gibi şeyler takılıyor :) telefon da iyi fikir tabi

    O koku cihazını hiç bilmiyorum görmedim açıkçası o yüzden de hep düşünmüşümdür ne için acaba bu diye




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01

    Arkadaşlar bugün sosyal medya forumunda göründüm arkadaşın biri aşağıdaki resimdeki gibi bir hata almış ve şu açıklamayı yazmış:
    "Arkadaşlar bugün otobanda 160-180 km bir hıza çıkardım otobandan çıktıktan sonra araç motor arıza ışığı yaktı ve şu an araç 3000 devirden sonra hızlanmıyor ne olmuş olabilir ? "
    diye bir açıklama yazmış. Kimisi motor kendini korumaya almıştır gibi yorumlar yapmış. Araç daha 3000 km de. Böyle bi sorun neden oluşmuştur bundan korunmak için ne yapılır biligisi olan var mı ?

     Yeni Opel Astra K (ANA KONU)

    Krdeşimde 1.6cdti Astra J var..Onda da buna benzer bir durum oldu.Önce o ışık yandı hafta içi biraz kullandı daha sonra araç hızlanmada bayağı nazlanmaya başladı.Sonuç serviste turbo sistemideki bir müşür/sensör değişti.Sorun ortadan kalktı.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: tuzlali20


    quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01


    quote:

    Orijinalden alıntı: tuzlali20

    quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01


    quote:

    Orijinalden alıntı: tuzlali20


    quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01

    Arkadaşlar bugün sosyal medya forumunda göründüm arkadaşın biri aşağıdaki resimdeki gibi bir hata almış ve şu açıklamayı yazmış:
    "Arkadaşlar bugün otobanda 160-180 km bir hıza çıkardım otobandan çıktıktan sonra araç motor arıza ışığı yaktı ve şu an araç 3000 devirden sonra hızlanmıyor ne olmuş olabilir ? "
    diye bir açıklama yazmış. Kimisi motor kendini korumaya almıştır gibi yorumlar yapmış. Araç daha 3000 km de. Böyle bi sorun neden oluşmuştur bundan korunmak için ne yapılır biligisi olan var mı ?

     Yeni Opel Astra K (ANA KONU)

    Direkt servise hocam. Sahsen ben 200 uzerini zorlicam ilk firsatta. Isik da yansa umrumda degil.

    Benimde 160 görme fırsatım oldu daha yükseği için fırsatım olmadı bende deneyeceğim ama denemeden önce bi sorayım dedim bi tedbir falan gerekli mi değil mi diye

    Valla hocam cok gogus gererek söylemiyorum hiza karşıyım ama her arabada deneme yaparim. Eski kasa fiestada fabrika verisi 172 ben 180 i gordum hafif rampa asagi. Yeni kasa fiestada fabrika verisi yine 172 ben 190 yaptım. Bu aracta fabrika verisi 200. 215 i gorurum die tahmin ediyorum. Hic bir önlem de almam bunun için ne yaniyosa yansın. Ama ancak yazin yapabilirim. Öncelik guvenlik. Yol bos olmali kacis alani olmali ve en onemlisi gunduz ve kuru olmalı.
    Hakimiyet zorlandigi anda deneme sonlandirilmali.



    Yani haklısınız tabi ibreye 270 i de koymuşlar insanın deneyesi geliyor :)

    Uretimde band Masrafindan kacmak icin butun araclara ayni skala konuyor. Cok sacma. 200 fabrika verim skala 270 sonra isik yandi yanar tabi

    Haha fabrika çıkış verisine bakmayan dener tabi benim otomatikten önceki manuel Astra K da ben 210 gördüm ışık falan yanmadı ama otomatikte daha denemedim hadi hayırlısı bakalım




  • quote:

    Orijinalden alıntı: ognemir


    quote:

    Orijinalden alıntı: ozcan_01

    Arkadaşlar bugün sosyal medya forumunda göründüm arkadaşın biri aşağıdaki resimdeki gibi bir hata almış ve şu açıklamayı yazmış:
    "Arkadaşlar bugün otobanda 160-180 km bir hıza çıkardım otobandan çıktıktan sonra araç motor arıza ışığı yaktı ve şu an araç 3000 devirden sonra hızlanmıyor ne olmuş olabilir ? "
    diye bir açıklama yazmış. Kimisi motor kendini korumaya almıştır gibi yorumlar yapmış. Araç daha 3000 km de. Böyle bi sorun neden oluşmuştur bundan korunmak için ne yapılır biligisi olan var mı ?

     Yeni Opel Astra K (ANA KONU)

    Krdeşimde 1.6cdti Astra J var..Onda da buna benzer bir durum oldu.Önce o ışık yandı hafta içi biraz kullandı daha sonra araç hızlanmada bayağı nazlanmaya başladı.Sonuç serviste turbo sistemideki bir müşür/sensör değişti.Sorun ortadan kalktı.

    Anladım hocam teşekkürler. bir kaç kişide daha olmuş demek ki kalietli bir sensör kullanılmamış ki bozulabiliyor. Şansa artık bizimki de bozulursa garantiden değiştirtiriz servise




  • 
Sayfa: önceki 11031104110511061107
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.