Şimdi Ara

Nvidia'nın Kepler GPU ve Diğer Patentlerini Lisanslayacağı Haberi

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
2
Cevap
0
Favori
1.201
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Nvidia'nın görsel hesaplama patentlerini 3. kişilere / kurumlara açıp lisanslayacağı haberini belki duymuş / okumuşsunuzdur.

    http://www.reuters.com/article/2013/06/18/us-summit-nvida-idUSBRE95H1BC20130618?feedType=RSS&feedName=technologyNews
    http://anandtech.com/show/7083/nvidia-to-license-kepler-and-future-gpu-ip-to-3rd-parties

    vs.

    Haber kısaca, Nvdia Kepler'den başlamak üzere parasını verenlere öncelikle GPU'larını lisanslayacağını açıkladı. Böylece geliştrici, Kepler GPU'larını kendi sistemlerinde entegre edip kullanabilir olacak. İlk olarak mobil çip geliştricileri (SOC) hedefleniyor. Bunu PC'deki Kepler ile birebir görmeyin elbette. Mobil cihazlara uygun kırpılmış / ölçeklendirilmiş olmak zorunda. Performansı konusunda fikir faln yok, zaten konunun esası bu değil zaten.

    Nvidia sadece Kepler'i değil, bütün "görsel hesaplama patentlerini " 3. kişilere gruplara açacağını söylüyor haberler. Kısaca eğer parada anlaşırsak bizim patentlerimizi kullanabilirsiniz diyor. Buna GPU yapısını oluşturan herşey olduğu gibi, hesaplama amacıyla da kullanılan Cuda,Phyx, PTX, soft-LTE modem vs. gibi her tür şey dahil.

    İyi yanından ve kısa dönemli bakılrsa : Nvidia mobil alanda Apple gibi firmaların kullandığı Imagination / PowerVR GPU'larını hedef alıyor ve aynı lisanslama yolunu tercih ediyor. Mesela bi SOC üreticisi, Mediatek, uygun fiyatlı ürettiği işlemcisi için yanına PowerVR 554 kullanmak yerine Mobil Kepler tercih edebilecek. Böylece mesela Krait'dan görece biraz daha yavaş CPU performansı varken GPU sayesinde pazarda farklı bi yer bulabilecek kendisine.

    Imagination / PowerVR'ın lisanslama modelinde, GPU'nun kaç cluster olacağı belirleniyor (MP MP2 MP3 MP4 olan şeyler, çekirdek kelimesini kullanmadım çünkü karıştırılıyor. 2clusterlı MP2 için 8 çekirdek denilmesi gibi). Nvidia Kepler için de bu şekilde farklı lisanslama mı yapar, yoksa tek bi ana patenti satıp geri kalan herşeyi geliştriciye mi bırakır bilemiyoruz. Geliştrici bi PowerVR MP2 lisansı aldığında, bunu olduğu gibi kendi cihazına uygulayabiliyor. Tutup bunu MP4'e çeviremiyor. Yani Kepler ile mobil SOC'lar için 16 / 32 / 48 / 64 çekirdekli versiyonları (Cuda Core) olur mu bilemiyoruz şimdiden (MP MP2 MP3 MP4 karşılığı gibi).

    Bu yukarıdakiler işin sadece küçük kısmı ile alakalı, sadece Mobil GPU ile ilgili.

    Nvidia "görsel hesaplama patentlerini" açarak, geliştricilerin bunları satın alıp kendi sistemlerine entegre etme imkanı tanıyor. Bu açıdan AMD ile rekabet halinde değil.

    AMD 3rd Party IP olayında olan şu : Tasarım yapmak isteyenlerin AMD'ye geliyor (Sony, Microsoft gibi). Şunları şunları istiyorum diyorlar, kendi geliştrdiğim şu teknolojilerin de eklenmesini istiyorum diyorlar. Geri kalan tasarımları AMD yapıyor, eğer istiyorlarsa GPU ekliyor, yine istiyorlarsa GPU'da bi miktar değişiklik yapılıyor, cihazlar arası bellek yönetim / iletişim birimlerinden (MMU) tutun iç bus yapısına kadar herşeyi tasarlıyor.

    Nvidia'nın olayı, ARM gibi dışarıya Patentleri lisanslayacak olması, yani patent satışı gerçekleşecek. Açıklanan, bunun sadece grafik ile kalmayıp Nvidia'nın 5500 patentini de kapsayacağı. Yukarda kısmen bahsettiğim gibi bunun içinde Cuda, Physx, gibi yaygın olarak bilinen şeylerin yanında soft LTE modemleri (yazılım tabanlı çalışan), PTX (Nvidia GPU'ların üstünde çalıştığı VM / sanal makina ) , GPUDirect , RDMA vs. gibi şeyler de var.

    Nvidia bunları parasını veren herkese satacak mı, yoksa mırın kırın edecek mi şimdiden bilemiyoruz (AMD'ye Cuda / Physx satmak gibi). Yoksa sadece gösterip, fiyatlarını uçuk mu tutacak yani gösteririm ama elletmem mi diyecek daha belli bişey yok.

    Belli bi patenti lisanslama ile, bunu kendi tasarımına katmak / kullanmak arasında çok fark var. Bunu yapabilecek kadar yetenekli ve imkana sahip firmaların ve grupların bunlardan yararlanmak isteyeceğini ayrıca belirteyim. Lütfen kafanızda Pc piyasasında türlü türlü AMD Nvidia rakipi GPU firmalarının olacağı, Nvidia'nın mobil alanı kasıp kavuracağı, herkesin bundan sonra Cuda kullanacağı gibi aşırı dayanaksız uçuk saçık şeyler gelmesin.

    PC alanında oyunu da işin içine dahil edersek, AMD ve Nvidia'nın rakipleri yıllar yıllar önce piyasadan silindiler. Intel yeni yeni kendisini yeniden göstermeye başladı (eski i740 GPU günlerini de geçersek elbette). Kimsenin çıkıp, Nvidia patentlerini kullanıp, bunların üstüne yenilikçi fikirler geliştrip, piyasaya rekabetçi 3. bi GPU olarak gelmesini beklemeyin yani. Bunu yapabilecek kadar yetenekli, tecrübeye sahip, firma yok ne yazıkki. Zorlarsanız buna Pro-3d alanını da dahil edebilirsiniz. Imagination'ın Caustics isimli hızlandırıcı bi kartı var, ama şimdilik yetenekleri kısıtlı ve bi Quadro ile full rekabet edebilecek konumda değil gibi.

    Bunlar genelde yorum içermeyen haber / bilgi tarzı şeyler, aşağıdaki bikaç satırda kendi düşüncelerim var.

    Benim anladığım, bu tek bi altyapısı olan hamle değil. Yani birkaç ayağı ve güdüleyici sebep var. Bunlardan bi tanesi, Huang'ın ve sitelerdeki yazılanlara göre, "finansal açıdan anlamlı olan" her tür patentin satışa açık olması. Bu tarz büyük çaplı hareketleri ancak ve ancak finansal durumu çok kötü olan şirketlerde görebiliyoruz(isteyen biraz araştırma yabilir, en son Mips'i görebilirsiniz).

    Nvidia her ne kadar finansal olarak sorunlu bi şirket olmasa da, gelirlerindeki artış miktarı çok düşük seviyede. Gelirlerin artmaması yanında dönem dönem elde kalan kar düşük seviyelere inebilmekte (920milyon vs. 66 milyon, 950milyon vs. 77milyon gibi). ARM'nin işmodelinin benzeri kar oranlarını çok daha düşük yatırım harcama ile gerçekleştirebildiği de ortada. Gözü gibi bakıp kimseye koklatılmayan patentlerin zman içerisinde değerini işlevsellğini kaybetmesinin yanında, bu patentleri toptan alacak babayiğitlerin olmadığı, bu patentleri kullanıp devasa bi rakip olarak kimsenin ortaya çıkamadığı da ortada (ARM'nin yaptığı işte bir rakibi olamaması gibi. ARM'ın patentlerini satın alıp, ARM gibi olabilen ve direk ARM ile rekabet eden başka bi firma da yok ). İlave olarak bu son dönemde hisse geri ödemesi, ortaklara extra kar dağıtma gibi baskılara da maruz kaldı.

    Bu durumda Patentleri uygun bi işmodeli ise satmak gayet gelir getirici bi sistem olabilir. ARM mesela, sattığı işlemci lisanslarında, ARM mimarisine uyumluluğu şart koyuyor. Bu sayede Qualcom mesela, kendi başına tasarım yapsa da en nihayetinde ArmV7a komut setiyle uyumlu olma zorunluluğu var. Kafasına göre yeni komut ekleyip kullanma lüksüne sahip değil, çünkü lisans anlaşması o şekilde kısıtlayıcı. Yani ARM her ne kadar patent satıyor olsa bile, satın alanlar kafalarına göre yepyeni şeyler oluşturup artık ARM'a ihtiyacınız yok gelin benden alın noktasına getirtemiyor. Geliştirdiğin yeni ürün / çip, yine diğer ARM komutsetlerinde çalışma zorunluğuna sahip. Böylece über-süper bi dizayn yapmış olsan bile, yeni komut ekleyemiyorsun veya varolan komutları über-süper genişliğie getirip diğer işlemcilerde çalışamaz hale getiremiyorsun. ARM nin komut setiyle birebir uyumlu olmak zorunda ve dışına çıkamazsın (Krait'ın veya Apple'ın ilave komutlar ekleyip ArmV7a komut seti dışına çıkamamaları gibi).

    Bu tarz şeyler yüzünden, Nvidia da artık gözü gibi baktığı patentleri benzeri işmodeli ile dışarı açmak, satmak istiyor olabilir. Özetle yeni gelir kapısı olarak görüyor olabilir. Ayrıca ARM'nin lisans anlaşmasına eklediği kısıtlamaları gibi hareket edip, GPU lisanlarına bazı kısıtlamalar ekleyip, firmaların bundan sonra kendisinden tamamen bağımsız, uyumsuz olmasını engelleyebilir.

    Diğer taraftan, AMD mesela kendi ürünleride de ARM patentlerini kullanıyor, zamanı gelince ve ihtiyaca göre bunlar yenileniyor. Sadece AMD değil bunu yapan biçok firma var(bunun çeşitli nedenleri var, kendi tasarladığın şeyin daha önce ARM tarafından blunmuş ve lisanslanmış olması gibi. Arkadan dolaşıp kayba uğramaktansa uygun ücret ödeyip kullanmanın sıkıntısı yok. Zaten çok feci bi ücret değil bu tarz küçük patentler. Cortex A9 lisansı bile 5 milyon $'dan başlıyor, yani 10-100bin $ lık şeyler dert olmaz). Benzeri şeyler Nvidia için de bi tür yeni işmodeli, gelir kapısı olarak görülmüş olabilir.

    Bunun dışında Nvidia'nın gelecekte hem mobil için hemde Denver / Echelon mimarisi için yazılım desteğine ihtiyaç var (software-stack). Mobil alanda Cuda'nın ne kullanımı var, ne uyum imkanı var, nede Android altyapısını düşünürseniz kullanılma imkanı var. Esasında kimsenin Cuda'ya ihtiyacı yok. SAdece Tegra ile mobile alana Cuda'yı yayamaz. Mobil alanda çoğunlukla ihtiyaç olan şey zaten daha uzun pil ömrü ve düşük güç tüketimi. Cuda'nın burda direk bi getirisi yok ne yazk ki.

    Kapalı Cuda'yı hiç kullanılmayan bi alana sokmanın ve geri dönüşünün olamamasının yanında, Denver / Echelon yapısı için de bu tarz Cuda / PTX ve hibrid yapılar için işletim sistemi / yazılım desteğine ihtiyaç var. Bugun ARM'ın big.little MP mode doğru düzgün bi sonuç veremezken, hala kernel ve işletim sistemi altyapısı buna süper uygun değilken, Echelon gibi yapısının çok çok daha fazla desteğe ihtiyacı var. Bana göre Nvidia eğer bu lisanslama olayı ile Cuda ve PTX patentlerinde kısıtlama olmaksızın satışlar yapabilirse ve geliştriciler bunları kendi sistemlerine uygularlarsa, ileride Nvidia'nın yeni Echelon tarzı hibrid yapıları için altyapı oluşmaya başlayabilir. Nvidia ilave gelirin yanı sıra, başkalarının kendisine altyapı sağlamada kolaylık sağlamasını da amaçlıyor olabilir bu şekilde.

    Yoksa zmanında Cuda'yı açıkkaynak yapıyoruz yalanı / abartısıyla da çıktılar(gerçeği ise sadece back-end tarafından destek vereceği. Yani kod/cihaz olarak atıyorum, AMD ARM tabanlı bi CPu veya GPU kullanabilirsiniz. Ama derleme, düşük düzeyli çalıştırma vs. gibi şeyleri benim özel-proprietary sistemim compiler vs. yapar. Böylece istersem sizin performansınızı kısıtlarım, istersem optimize etmem vs. gibi. Çok dolaylı olarak Nvidia'nın iyi bi OpenCL altyapısı sunumaması gibi ).

    Aynı zmanda HSA'nın bir tehdit olabileceğini de görmüş de olabilir. Gerçi bu tamamen kapsayıcı bi bakış açısı değil, HSA ile Cuda tam karşılaık değil birbirlerine. Ve Nvidia sadece Cuda'yı değil bütün patentlerini açıyor. HSA açık, Cuda kapalı, HSA her türlü cihazda çalışabilir Cuda sadece Nvidia cihazlarda, HSA girdi olarak farklı kaynakları kabul edebilecekken (OpenCL, C++ AMP gibi) Cuda sadece Cuda kodunu kabul etmesi gibi farklar var. HSA'da HSAIL denen ara-katman (IL / intermediate level) bi tür VM (sanal makine) olarak çalışırken Cuda'da PTX üstünde VM olarak çalışıyor. HSA her tür cihazda çalışacakken (buna DSP faln da dahil) Cuda sadece Nvidia'nın cihalarında çalışıyor. Ama PTX sanal makine olduğundan, Nvidia'nın soft-LTE modemi PTX kodunu çalıştıran DSP'ler üstüne kurulu(yıllarca ben soft-modem taraftarı oldum onu da belirteyim). Ama tekrarlarsam HSA'nın geleceği daha fazla gib gözüküyor bazı açılardan. Nvdia Cuda'yı PTX'i de lisanslanabilir hale getirerek bunlarla da mücadele etmek istemiş olabilir.

    Özetlersek, bütün patentleri linsasnlamaya açılması ilave gelir, finansal duruma katkı, yatırımların zorlaşması, gelirlerin ve karların fazla artamaması, yeni üretim tesislerinin pek uygun koşullar getirmeyeck olması (20nm nin transistör başına maliytte 28nm'ye göre ilerleme sağlamayacak olması), alternatif işmodellerinin firmaya zarar vermeyeceğinin düşünülmesi(ARM/Imagination gibi), HSA gibi olası gelişmelerden korunmak, ilerideki Nvidia teknolojilerine altyapı sağlamak (Denver/Echelon gibi), yağlı HPC müşterilerinden yeni fırsatlar koparmak gibi şeyler olabilir bana göre. Bütün bunlar için de ayrıca detaylandırma da yapılabilir.







  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.