Şimdi Ara

Benzin fiyatımız nasıl oluşuyor?

Bu Konudaki Kullanıcılar:
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
7
Cevap
0
Favori
1.135
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Bugün okuduğum bir haber,2 kez aradım ancak göremedim,verildiyse lütfen mesajı şikayet edin silinsin...

    DÜNYANIN önde gelen haber ajanslarından Bloomberg’in açıkladığı Uluslararası Benzin Fiyatları Endeksi’ne göre Türkiye, Norveç’i geçerek dünyanın ‘en pahalı benzin’ini kullanan ülke haline geldi. Bloomberg’in 60 ülkeyi kapsayan, 3-18 Ocak arasındaki benzin fiyatlarının baz alındığı Benzin Fiyatları Endeksi’nde, 13 Şubat itibarıyla benzinin litresinin 2.63 dolara satıldığı Türkiye ilk sırada yer aldı. Türkiye’yi Norveç 2.60 dolar, Hollanda ise 2.45 dolarlık litre fiyatıyla izledi.

    Peki Türkiye’deki akaryakıt fiyatları, alım gücü yüksek olan diğer ülkelerin vatandaşlarına göre neden bu kadar yüksek seyrediyor? Yüksek akaryakıt fiyatlarındaki birinci etken vergiler olarak öne çıkıyor. Petrol rafinerisinden 1.32 liralık fiyatla çıkan bir litre benzinin üzerine, bayi, rafineri, dağıtıcı paylarının ardından 2.1 liralık Özel Tüketim Vergisi konuluyor. 0.70 liralık katma değer vergisi de üzerine konulunca 2012 yılının sonunda 4.61 lira olan benzin litre fiyatının 2.80 lirasını vergi adı altında devletin aldığı ortaya çıkıyor. Yani bir litre benzinin yüzde 62.4’ü vergilere gidiyor. Enerji sektörünün önde gelen yetkilileri, akaryakıt fiyatlarındaki yüksek vergi oranlarının ilk baştaki gibi tepkiyle karşılanmadığını, bunlara alışıldığını belirtiyor. Buna rağmen vergiler nedeniyle vatandaşın akaryakıt alım alışkanlıklarının değiştiğini dile getiren yetkililer, şu anki koşullarda deposunu tamamen dolduran kimsenin bulunmadığını, 30-50 liralık alımlar yapılarak, araçlarını daha az kullanmaya başladıklarını ifade ediyor. Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) verileri de bunu doğruluyor.

    EPDK tarafından açıklanan 2012 yılı Petrol Sektör Raporu’na göre, yüksek vergiler nedeniyle Türkiye’deki benzin satışları bir önceki yıla göre yüzde 5.8 azalarak 1.85 milyon ton olarak gerçekleşti. Yetkililer bu düşüşün de az olduğunu, trafiğe çıkan araç sayısına bakıldığında kaçak akaryakıtın piyasada önemli yer tuttuğunun altını çiziyor.

     Benzin fiyatımız nasıl oluşuyor?  Benzin fiyatımız nasıl oluşuyor?



    ‘İçeride petrol, dışarıda şirketimiz yok’
    Gazeteci-Yazar Güntay ŞİMŞEK:


    TÜRKİYE’de benzinin en yüksek rakamdan satılmasının görünen nedeni maktu vergilerin yüksekliği ve bütçeyi denkleştirmede en sağlam argüman olarak akaryakıtın kullanılmasıdır. Akaryakıt zamlarıyla hem dışarıdan alınan petrol baskılanıyor, hem de gücü yetenler tükettikçe vergilerle Maliye bütçeyi denkleştiriyor. Ayrıca içeride petrolümüzün olmaması, dışarıda ise petrol araştırması yapacak, üretip Türkiye pazarına iniş-çıkışlardan etkilenmeden sunacak veya dünyaya pazarlayabilecek BP, Total, Shell gibi bir Türk şirketinin halen daha yokluğu en önemli handikaptır. Norveç’te petrol fiyatının yüksekliğinin sebepleriyle Türkiye’deki astronomik rakamlar arasında ise bir bağ yoktur.

    ‘Dünyada fiyat düşse de bizde yüksek kalacak’
    Uluslararası Enerji Uzmanı Arif AKTÜRK:


    TÜRKİYE ile Norveç’teki petrolün rafineriden çıkış fiyatları birbirinin neredeyse aynı durumda bulunuyor. Ancak vergiler nedeniyle bizim üstünlüğümüz ortaya çıktı. Bütçe açığı oldukça, en kolay vergi toplama yöntemlerinden olan akaryakıttaki vergi yükü bu şekilde devam edecektir. Bundan sonraki dönemde petrolün “ayı piyasasına” gireceğini düşünüyorum. Bu da fiyatların düşeceği beklentisini hâkim çıkarıyor. Ancak uluslararası piyasada petrol fiyatları ne kadar düşerse düşsün, ÖTV miktarı sabit olduğu için Türkiye birinciliğini devam ettirecektir.

    ‘Fiyat artışında Avrupa’ya örnek olduk’
    Aytemiz Petrol Yönetim Kurulu Başkanı İsmail AYTEMİZ:


    TÜRKİYE’de bu hükümet döneminde Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) 3 kez artırıldı. Bugün toplanan ÖTV’lerin yüzde 20’si en kolay alındığı düşünülen akaryakıt sektöründen elde ediliyor. ÖTV’de sürekli olarak artışlar vatandaşın sırtına yük oldu ancak Türkiye’yi de ekonomik krizlerden önemli ölçüde korudu. Bugün ekonomik kriz yaşayan Avrupa ülkeleri de akaryakıtta bu tür fiyat artışlarına gidiyorlar. Türkiye bu konuda onlara örnek oldu. Gelecek dönemde akaryakıttaki vergiler konusunda bir düzeltme gelebilir.

    ‘Yüksek akaryakıt fiyatı kaçağı tetikliyor’
    Petrol Ürünleri İşverenler Sendikası (PUİS) Genel Başkanı Muhsin ALKAN:


    AKARYAKIT fiyatları üzerinde ham petrol, dolar ve vergiler bakımından üç ana belirleyici özellik bulunuyor. Türkiye’de ise bunun en önemli göstergesi şüphesiz ki vergiler. Maalesef vergiler bütçe açığını finanse ettiği için devlet tarafından vazgeçilmez olarak görülüyor. Vatandaş bu yüke alıştı. Yüksek vergiler nedeniyle özellikle benzinde tüketimin düştüğünü görüyoruz. Ancak ayda 90 bin yeni aracın trafiğe çıktığı düşünülürse bunun düşmemesi gerekiyor. Bu da akıllara yurda kaçak olarak sokulan akaryakıtı getiriyor. Vergideki bu yükseklik, kaçak olarak nitelediğimiz çeşitli yollarla sokulan akaryakıtın kullanımında artışa neden oluyor.

    ‘İndirimden sonra bindirim geliyor’
    Tüketiciyi Koruma Derneği (TÜKODER) Genel Başkanı Şükran EROĞLU:


    UZUN zamandan bu yana devlet fiyat artışlarını otomatiğe bağlamış durumda bulunuyor. Fiyat düşüklükleri 1-2 kuruş olurken, daha sonra bunun üzerinde fiyat artışları geliyor. Benzinin bu kadar pahalı olmasının nedeni yüksek vergi yükleridir. Dolaylı vergiler bu seviyelerini korudukça dünyanın en pahalı benzinini kullanmaya devam edeceğiz.

    ‘Birinciliğe yükselmemiz hiç sürpriz olmadı’
    Tüketiciler Derneği Genel Başkanı Nazım KAYA:


    DÜNYADA alınan vergiler bakımından birinci sırada olan Türkiye’nin benzin fiyatlarında liderliğe yükselmesi sürpriz değil. Millet olarak gelir seviyemizin bu kadar düşük olmasına rağmen akaryakıt gibi önemli bir ihtiyacı satın alırken bu kadar yüksek vergi vermek zorunda bırakılmamızı zulüm olarak görüyoruz. Zam yapılınca tepki oluşuyor ancak daha sonra normale dönünce hükümet bundan cesaret alıyor. Vatandaş bıktı. Gelecekte psikolojik sınır olarak belirlenen 5 lirayı da geçeceğini göreceğiz.

    ‘Tüketim eskisi gibi değil’
    Türkiye Akaryakıt Bayileri İşveren Sendikası (TABGİS) Genel Başkanı Ferruh Temel ZÜLFİKAR:

    YÖNETİM organları tarafından vergi indirimi şeklinde bir karar alınmadığı sürece dünyadaki birinciliğimizi devam ettireceğiz. Litresi 4.84 lira olan benzin için litrede 2.17 liralık ÖTV alınıyor. Bu da dünyanın hiçbir yerinde olmayan bir uygulamadır. Tüketim eskisi gibi değil, tüketiciler depolarını doldurmayıp 10-20 liralık akaryakıtla idare ediyorlar. Hükümete ÖTV’nin akaryakıt ürünlerinde 1.40’a eşitleme fikrimizi sunacağız. Böyle olursa 1 lira indirim olacak.

    ‘Birincilik sürer’
    Enerji Uzmanı Necdet PAMİR:


    DEVLET tarafından akaryakıt üzerine konulan çok yüksek vergi yükü var. Bu yöntem bazı ülkelerde akaryakıt kullanımının önüne geçilmesi için kullanılıyor. Ancak Türkiye’de ne yazık ki tüketimin planlanması değil bütçe açığını kapatmak için sürekli olarak akaryakıttaki vergi yükü artırılıyor. Satın alma gücü itibarıyla dünyadaki en yüksek vergiyi ödüyoruz. Tüketicinin tepki koymaması halinde yöntemin bu şekilde devam edeceğini, gelecek dönemde petrol fiyatlarının da artmasıyla birinciliğimizi kimseye bırakmayacağımızı düşünüyorum.


    KAYNAK



  • Biz tüm dünyada birinciyiz. Fakat Norveç kıl payı ikinci filan değil. Kandırmasınlar. Yutmuyoruz artık. Türkiye'de asgari ücret net 760 TL. 153 litre benzin yapıyor. Peki Norveç'te asgari ücret 2 sene önce 1.380 Euro idi. Hadi Türk Lirasına çevirelim. Şu andaki kura göre 3.255 TL. Bu da 658 litre benzine karşılık gelir. Krizler içinde boğulan Yunanistan bile savaş gazilerine aylık 1000 dolar veya Euro para veriyor.

    Kimi kandırıyorlar ya. Ağzımı bozdurmasınlar. Beni banlatmasınlar foruma.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: topaz42

    Biz tüm dünyada birinciyiz. Fakat Norveç kıl payı ikinci filan değil. Kandırmasınlar. Yutmuyoruz artık. Türkiye'de asgari ücret net 760 TL. 153 litre benzin yapıyor. Peki Norveç'te asgari ücret 2 sene önce 1.380 Euro idi. Hadi Türk Lirasına çevirelim. Şu andaki kura göre 3.255 TL. Bu da 658 litre benzine karşılık gelir. Krizler içinde boğulan Yunanistan bile savaş gazilerine aylık 1000 dolar veya Euro para veriyor.

    Kimi kandırıyorlar ya. Ağzımı bozdurmasınlar. Beni banlatmasınlar foruma.

    Malesef haklısınız...

    Yersen mantığı...
  • Apartmanda bir Insignia var,sadece haftasonları yürüyor araba.Sahibi hafta içi servisle gidiyor işe.

    X-Trail var,aynı şekilde.Passat CC var aynı,adam otobüsle gidiyor işe.

    Bu insanların alım gücü var ki bu arabalara biniyorlar,buna rağmen toplu taşımayı tercih ediyor çoğu.

    Fakat 7-8 bin liraya araba alan adam da arabanın sırtından inmiyor.

    Biliyorum toplu taşıma rezalet,ama bir bahane değil bu.Toplu taşımanın gayet ferah olduğu saatler de var.Keyfi işlerimizi bu saatlere denk getirip de toplu taşımayı kullansak bile yeterli.

    Sonra isterlerse 10 lira yapsınlar benzini.Kendi 12 silindirlerine satarlar anca 10 liradan.
  • memleket eyiye gittiği için oluşuyor, memleket eyiye gitmese benzin oluşmazdı. ee... gastamonu ben.
  • Vergi toplamakla baş edemeyen devlet, tahsil edilemeyen vergi açığını benzinden çıkartıyor. Dolaylı yoldan yine vergi kaçıran adamın cebinden bir miktar geri almış oluyorlar ama olan vergisini nizami ödeyen vatandaşa oluyor.

    Trafik sıkışıklığı da cabası, bir araştırma vardı İstanbul'da trafik sorunu olmasa yılda bilmem kaç milyar dolar vatandaşın cebinde kalıyordu. Durduğumuz yerde pistonlar çalışıyoruz işte...

    Trafik + fahiş yakıt fiyatları ... oh mis.
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.