Şimdi Ara

Lastik Hakkında Bilgiler

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
4
Cevap
0
Favori
1.542
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • LASTİĞİ FONKSİYONLARI

    Lastiğin işlevi ve amacı; aracınızın bir parçası olmasının çok ötesindedir. Lastik; aracınızın yolla temasını sağlayan tek ve en önemli bağlantısıdır. Lastiğin en önemli fonksiyonlarından başlıcaları, araç hareketini başlatmak ve durdurmaktır.

    LASTİK aracın yükünü taşır.
    Düzgün ve emniyetle viraj almasını sağlar.
    Yol sarsıntılarını azaltarak sürüş konforunu sağlar.

    Lastik NEDİR?
    Lastik ; kauçuk, kord bezi ve çelik teller ile çeşitli kimyasal maddelerin bileşiminden oluşan ve aracın yol ile temasını sağlayan tek ve en önemli parçasıdır.

    LASTİĞİN GÖREVLERİ
    Aracın yükünü kaldırmak:
    Lastik , üzerindeki belirli bir yükü (yükendeksinde belirlenen yükü), gerekli yüksek basınçlı havayı (araç üreticisinin uygun gördüğü hava basıncı) muhafaza ederek taşır.

    Aracın hareketini ve durmasını sağlayan kuvvetleri zemine iletmek:
    Zemin yüzeyine transferi sağlayarak, motorun yarattığı tork ve aktarma ekipmanlarından gelen kuvvet ile aracın hareketlerini/çekişini düzenler.
    Lastik fren sisteminin yarattığı frenleme kuvveti ile de duruşunu sağlar.

    Aracın yönünü isteğe direksiyondan gelen kullanıcı tepkilerine uygun olarak değiştirmek ve sabit tutmak:
    Sürücü kontrolü ile aracın, yüksek hızda düz olarak ilerlemesini, slalom benzeri manevralar ve virajlarda kayma ve savrulmasını önleyerek emniyetili bir sürüş sağlar.

    Asfalt ve stabilize yüzeyinin etkisi ile oluşan sarsıntıları azaltarak sürüş konforu sağlar:

    LASTİĞİN PERFORMANSI
    Hava Basıncı
    Lastik hava basıncının gerekenden çok ya da az olması, tamiri mümkün olamayacak hasarlara yol açabilir. Ayrıca, bu durumlarda lastikde düzensiz ve erken aşınmalara yol açar. Hava basıncı lastik soğukken ölçülmelidir. Araç üreticilerinin belirlediği hava basıncı değerlerine mutlaka uyulmalıdır.

    Rot Ayarı
    Aracınızdaki süspansiyon ve mekanik sistemlerdeki aksaklıklar nedeni ile direksiyon ve araç yönü farklı olmayabilir. Ön düzen bozukluğu sadece lastiklerinizde ekonomik kayba neden olmakla kalmaz aynı zamanda aracınızın süspansiyon ve döner aksamına da zarar verir. Buda maddi kayba sebeb olur.
    Balans Ayarı
    Jant ve lastiğinizin kütle dağılımına uygun olarak dengede tutulması gerekir. Yoksa; özellikle hızlı sürüşte, yalpalama, zıplama, titreşim gibi rahatsızlıklar konforunuzu olumsuz yönde etkiler ve lastiklerinizde düzensiz aşınmaya sebeb olur.

    Rotasyon
    Lastikleriniz araçta takılı oldukları her ayrı pozisyonda değişik aşınmalar görülebilir. Lastiklerinizin yerlerini periyodik olarak 6 ayda bir yada 10.000 km bir değiştirin.

    LASTİKTEKİ HAVANIN ETKİSİ


    Az Hava
    Bu durum aşırı bir esnemeye sebep olur. Dolayısıyla oluşan fazla ısı, lastiğin arızalanmasına sebeb olabilir. Lastiğin tabanın dış kenarlarında (omuz bölgesinde) fazla miktarda aşınma görülür

    Fazla Hava
    Bu durum lastiğin yol kusurlarına karşı direncini azaltır. Yerle temas azaldığından sürüş rahatlar. Aynı zamanda taban ortasında aşırı aşınmaya sebep olur. Bu durumda lastiğin düzensiz aşınmasına ve maddi kayba sebeb olur.

    Normal Hava
    Bu durumda lastik tabanı yola tam olarak oturur. Kontrollü ve güvenli bir sürüş için lastik havalarınızı düzenli olarak kontrol ettirmelisiniz.



    YER DEĞİŞTİRME VE ROTASYON
    Bir araçta ön ve arka lastikler, hatta sol ve sağ tarafta bulunan lastikler farklı aşınma gösterdikleri için eş aşınmayı sağlamak, Lastik Fiyatları ömrünü ve sürüş konforunu arttırmak için radyal binek lastiklerin her 10.000 km çapraz, binek lastiklerin ise her 5.000 km de bir yerleri değiştirilmelidir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Lastikcim -- 21 Mayıs 2011; 19:25:48 >







  • Lastikler arabayı hareket ettirmek, kalkış ve fren anında ortaya çıkan yük transferlerine mukavemet göstermek, fren yapıldığında ve virajlı yollaeda motorun gücünü yola aktarmak, keyifli bir sürüş için güvenli bir biçimde uzun müddet dayanmak, yolun durumu ve iklim şartları ne olursa olsun aracı emniyetle gideceği hedefe ulaştırmak, otomobil kullanıcılarını ve yolcuların konforunu sağlamak, aracın uzun ömürlü olması için yoldaki pürüzlerin etkisini azaltmak, performansını ömrünü tamamlayana kadar en üst düzeyde tutmak için uzun ömürlü olmak gibi görevleri ve kıstasları yerine getirmek zorundadır.




  • Lastiğin teknolojik gelişimi
    1. Dolma lastik (1895) İlk lastiklerin içi de kauçuk dolu olarak üretilmiştir. Dolma lastiksert gidiş sağlar fakat patlamazdı. Çamurlu yollarda lastiğin kaymasınının önüne geçmek için lastiğe kauçuk tepecikler yapılırdı.

    2. Yastık lastik (1903) Bisikletlerde kullanılan içi hava dolu lastik ilk kez 1895'te arabalara uygulandı. Dolma lastiğe göre daha yumuşak sürüş sağlaması nedeniyle dolma lastiğin yerini aldı.

    3. İlk modern lastiklerden (1906) İlk hava basınçlı yumuşak lastikler ıslak yollarda fazlasıyla kayma problemine sebeb oluyordu. Bu sebebden sürücüler deri kılıf takma dişleri olan lastik gibi değişik yöntemler uygulamışlardır.

    4. Dunlop (1909) Havayla şişirilen ilk lastikler dardı ve iç lastik ile kullanılıyordu. Tekerlek jantında durmaları için çok fazla şişirilmeleri gerekmekteydi. dik yollarda kavramayı sağlayan dönüş yönünde dişler de açılmıştı.

    5. Balon lastik (1930) Eski lastiklere oranla daha az şişirilen balon lastik daha yumuşak ve sarsıntısız sürüş sağlamaktaydı. Suyun lastiğin alt bölümlerinden akmasını sağlak için uzun kanallara da sahipti.

    6. İç lastiksiz (1947) Savaş sonrasında güçlü geniş yüksek kenarlı hava geçirmeyen jantlar iç lastikleri gereksizleştirdi. Zemindeki suyun yanlara akmasını sağlayan geniş kanallar kondu. Lastik suyu sünger gibi emen girintilerle donatıldı

    7. Radyal lastik (1972) İlk lastiklerde güçlendirici kord bezi çapraz olarak üretilmekteydi. Şimdilerde ise kord bezi ipliklerinin lastik merkez çizgisini radyal olarak kestiği radyal lastikler üretilmektedir.

    8. Yarış otomobili lastiği kuru zemini daha iyi kavrayan büyük geniş tabanlı ve düz lastikler kullanılmaktadır. Bu lastikler ısınıp yumuşadıkça yolu daha iyi kavrama özelliğine sahiptirler.

    araba lastiği ve diğer araç lastiklerinin gelişimi hala en ileri teknolojiler kullanılarak geliştrilmeye devam etmektedir. Lastiğin ana ham maddesi olan kauçuk üretimininin dünya üzerinde azalması ve sadece belli bölgelerde üretiliyor olmasının sektöre olumsuz etkilerin olmaktadır. Bu yüzden kauçuk üretiminde belirli standartları oturtmak adına Michelin ve Bridgestone kendi tarlalarında kauçuk üretme yoluna gitmişlerdir. Burada amaç hammadenin kendileri tarafından üretilmesinden ziyade daha kaliteli üretimin nasıl yapılacağı konusunda veriler elde ederek, elde edilecek bilgilerin diğer üreticilerle paylaşılmasıdır. oto lastik teknolojisinin ilerlemesi ile run flat lastiklere olan ilgi artmıştır. Run flat lastikler diğer otomobil lastiğine göre çok daha farklı bir yapıya sahiptirler. Lastiğin dıştan görünen ve janta oturan yanak kısmının güçlendirilmesi ile jantın yere oturması engellenmiştir. Şuan lastik sektöründeki devlerin tüm çalışmları bu teknolojiyi geliştirmek içindir. Run flat lastikler zamanla standart lastiklerin yerini alacaktır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi Lastikcim -- 17 Temmuz 2011; 20:22:52 >




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.