Şimdi Ara

Şahin ve Kartal dizel

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
17
Cevap
0
Favori
8.698
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Türkiye'de 1985 yılında hükümet yakıta ödenen dövizden tasarruf etmek adına ticari taksileri dizelleştirmek için çeşitli kararlar aldı. O yıllarda yurt dışından motor ithalatı yapılamıyordu ve devlet dizelleştirme adına bazı firmalara motor ithal etme yetkisi verdi. Türkiye'ye ithal edilen motor markaları şunlardı ve adetleri şu şekildeydi:

    1)Isuzu - 4091 adet
    2)Audi - yaklaşık 1000 adet
    3)Citroen - yaklaşık 400 adet
    4)NSA - yaklaşık 400 adet
    Yerli üretim:
    1)BMC - Leyland

    Motorların 1985 peşin fiyatları 1.500.000 TL civarındaydı. Bu yıllarda yeni bir şahinin fiyatı 2.200.000 TL civarındaydı. Motorun ne kadar büyük para olduğunu varın siz düşünün.

    Taksiciler bu dizel motorlara direk hücum ettiysede sonuç tam bir hüsran oldu. Motorların marş motoru gibi donanımlar hariç 180 kg civarında gezinen kuru ağırlıkları araçların ön takımı için ciddi problem oldu. Ayrıca ithalatçı firmalar 2 yıl içinde motora ait 54 parçayı yerli üreteceklerine dair taahhütname vermişlerdi ancak gerçekleştiremediler, bunun neticesinde yukarıda yazdığım düşük toplam ithalat adetleri ve yedek parça ithalatı zorlukları nedeniyle motorlar takıldığı araçları ve araç sahiplerini perişan etti. Kilometrede 29 kuruş benzin yerine 12 kuruş motorin yakacağım diye yola çıkan taksici karaborsadan fahiş fiyatlarla bulunan (hatta karaborsada bile parça bulamadığı için ekmek teknesi günlerce yatan) yedek parçaya ve tamirciye çalışır oldu.

    İşin balonu çok kısa sürede patladı ve bugün bile dizel motor hakkındaki dedikoduların başlamasını sağladı. 1986 yılının şubat ayında Renault 9 modelinin dizel versiyonunu çıkardıysada, ve başlarda güzel satış rakamları elde ettiysede, araç sonradan dizel motor takılan araçların kötü şöhretine yenik düştü.

    1985 yılının başında yaşanan dizel furyasında ve kısa süre sonrasında dizel pazarına hiç bakmayan, bugün bile nedenini bilmediğim şekilde dizelin kötü şöhretinin doruğa ulaştığı yıllarda (dizeller takılalı 2 - 3 yıl olmuş ve parça sıkıntısı tavan yapmış ve millet dizel motorları söküp benziliye geçerken) Tofaş 1988 yılı mayıs ayından 1989 yılı sonuna kadar Şahin ve Kartal'ın dizel motorlu versiyonlarını üretmiştir.

    Bugün hemen hiç kimsenin bilgi sahibi olmadığı olan kişilerinse nerdeyse bildiklerini unuttuğu bu araçlara ait reklam ve teknik veri bilgileriyle fiyat tablolarını aşağıya ekliyorum.


    http://img691.imageshack.us/img691/183/sahind.jpg


    06.01.1989 tarihi itibariyle fiyatlar:

    http://img22.imageshack.us/img22/9133/tofas.jpg



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi mbulur -- 8 Haziran 2010; 1:44:13 >







  • Bilgiler için çok teşekkürler.Bizde 93 Şahin vardı üzerinde audi motoru vardı.Samsundan almıştık arabayı.Ve bizim Karadenizde o sıralar modaydı şahinlere çıkma dizel motoru atmak.Yani piyasada çok vardı audi,golf motorlu şahinler.Çok iyiydi ama aşırı bir gürültü ve vibrasyon vardı.Bildiğin fort minibüs gibi çalışıyordu
  • Aynı motor ilerleyen yıllarda, ülkemizde hiç satışa çıkmasa da İtalya'da Tipo'nun ve Tempra'nın 1.9 D modellerinde kullanıldı.
  • Valla hort olacak ama ben bu yazıyı okuyana kadar hiç orjinal dizel olduğunu bilmiyordum şahinlerde

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Bildiğim kadarı ile dizel TOFAŞ'lar fazla gürültülü çalıştığı için tutunamamış.
  • bu 1.9d (65hp) sanırım atmosferik ve ilk çıkan doblo'ların gücüyle aynı??
  • Dizel Tofaş yok zannederdim.
  • Ankara ticaride vardı. Sonradan audi bmc motoru koyduranlar da oldu ama motorun sarsintisina dayanamayan kasa fazla dayanamadi ve araçlar dökülmeye başladı.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Zenci Forvet

    Dizel Tofaş yok zannederdim.

    +1
  • Peki kaç adet üretilmiş ? Şuan sahibinden.comda varmıdır ? bulan mesaj atabilir mi linki ?
  • bizde de dizel kartal vardı. Bir tanede şahin görmüştüm. Daha çocuktum o zamanlar. bizim kartal da kartal d yazardı arkasında ama diğer bütün arabalardan farklıydı. Bir başka eşini görememiştim. Parçası sıkıntı oluyordu o zamanlar. Babam bir keresinde arabanın altını vurmuştu. motor koruma demiri yamulmuştu . Değiştirecektik ama malesef bulamadık. Biz de o zamanlar tempra korumasını takmıştık en yakın onu bulabilmiştik. Nostalji yaptık ya. hey gidi günler hey.
  • Turbo dizel değil dimi? Turbo olsa o sac turboyu kaldırmaz, ani tork'da camlar çamurluklar falan çıkıverir. Olaya bakın, 2 litre dizel 90 km ile 5 lt yakıyor, bugün normal dizeller şehir içi 5-6 yakıyor.
  • Bir de kartal kargo vardı 1997 yılıydı sanıyorum onlar da dizeldi.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: ilkebay

    Bir de kartal kargo vardı 1997 yılıydı sanıyorum onlar da dizeldi.

    Kartal Kargo benzinliydi.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Şahinlere atılan dizel motorlar isuzu 1.6 citroen 1.9 ve audi 80 motoru ayrıca audi 1.4 1.6 ve18 motorlarıda oluyormuş ozaman motor oluyorsa şansımanda olur düşünsenize aracın audi motor ve şanzımanı olduğunu
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Elmanders

    Peki kaç adet üretilmiş ? Şuan sahibinden.comda varmıdır ? bulan mesaj atabilir mi linki ?


    Ben sahibinden de görmüştüm bir ara kartal fiyatta oldukça düşük arama yaparsan illa ki bulursun.
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.