Şimdi Ara

AKÜNÜN ESKİDİĞİNİ NASIL ANLARIZ?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
53
Cevap
2
Favori
94.157
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • Akünün ömrünün azaldığını nasıl anlarız?Eskiyen akünün bekleme gerilimi ne ölçüde azalır?Voltmetre ile ölçümyaparak anlayabilir miyiz?



  • quote:

    Orijinalden alıntı: alihace

    akü de aynı buzdolabı gibi şans işi,arabanın üzerindeki orjinal inci akü(45 amper) 5,5 sene dayandı(Giresunluyum),sonra mutlu akü(60 amper)aldım ve 3 sene gitti,tekrar mutlu(60 A) aldım,3 sene olmadan teklemeye başladı,bakımsız denilirken suyu bitmiş,tamamladık fakat güç kaynakları açıkken arkadaşın dediği gibi ya marşta yada elektrikle beslenen aletler marş anında kapanıyor sonra tekrar açılıyor,araba LPG'li şahin 72 amperlik akü alsam bir zararı olur mu?veya hangi marka hangi tip aküyü almalıyım,saygılarımla..

    Alıntıları Göster
    benim gibi yolda kalınca anlarsın akünün bittiğini
    1- Akünün durumu teknik olarak 2 şekilde belli olur. İlki akünün Bome' si yani yoğunluğu ölçülür. Bu yoğunluğun doğru ölçülebilmesi için akünüz tam sulu ise göz kapakları açılır. ve gözlerde varsa gözlerdeki eksik elektrolit tamamlanır, yarı bakımsız ise akünün üstündeki bantlar dikkatlice çıkarılır ve ortaya çıkan tırnaklı kapaklar bir tornavida ile açılır yine elektrolit eksikse saf su elektrolit çizgisine kadar ilave edilir ve araç bir gün kullanıldıktan sonra Bomemetre (yoğunluk ölçer) ile yoğunlukları ölçülür. Modern sulu akülerde akü, yüksüz durumda iken voltmetre ve bomemetre ile yapılan ölçüler size % 80 doğru durumu belirler. Aşağıda size referans olacak değerleri verdim.


    Akü şarj tablosu (Hücre başına ve 12 volt akü için)

    Tam şarjlı akü:1,260 yoğunluk ve 2,10 volt x 6 = 12.6 V.
    Yüzde 75 şarjlı akü:1,225 yoğunluk ve 2,07 volt x 6 = 12.42 V.
    Yarı şarjlı akü:1,190 yoğunluk ve 2,03 volt x 6 = 12.18 V.
    Yüzde 25 şarjlı akü:1,155 yoğunluk ve 2,00 v x 6 = 12.0 V.
    Boşalmış akü: 1,110 yoğunluk ve 1,90 volt x 6 = 11.4 V.
    Kalıcı sülfatlaşmaya başlamış akü
    1.094 yoğunluk ve altı 1.74 volt x 6 = 10.44 V. ve altı voltaj değerleri


    2. Ayrıca aküde verim durumu da önemlidir. Bunun testide şöntlü ampermetre (Akü test cihazı) ile yapılır. Bu ampermetrenin +/- uçları arasında değiştirebilinir 12 voltta 10-100 Amper akım akıtan şöntler bulunur. 45 A/h için 30 veya 35 amperlik, 60 A/h akü için ise 50 Amperlik şöntlerden biri bağlanır ve bu şönt üzerinden bu akım akıtılırken 15 volta kalibre edilmiş ampermetre-voltmetre üzerinden akünün gösterdiği voltaj ölçülür. Örneğin 60 A/h bir aküden 50 amperlik bir akım çekilirken şöntlü ampermetreden okunan değer 10.5 Volt'un altına düşmüyorsa ”O akü çok iyi durumda” denir.(Burada işi biraz bilenlerin kafası karışmayalım. Bu ampermetre aküye voltmetre gibi bağlanır, ancak şönt üzerinden akım akarken ampermetre bir voltmetre gibi kalibre edildiğinden ve devreye de bir voltmetre gibi bağlandığından okunan değer şönt üzerindeki voltaj değeridir.)

    Gelelim sizin elinizde böyle imkanlar yoksa ki % 90 olmayabilir, şöyle yapacaksınız. Aracı çalıştırın. Çoğu araçlarda uzun ve yakın farlar ayrı ayrıdır ve 2 farı birden yakmak mümkündür. H3 ve H7 lerin normal tipleri 55 Watt, Süperleri 100/110 Wattır. Biz 55 Watt kullandığımızı düşünelim. Toplam aküden 220 Watt, arkada sis ve geri aydınlatmaları da açın, 110 Watt da oradan gelecek ve toplam aküden çekilen GÜÇ (P) = 330 Watt olacaktır. Bu değeri 12 Volta bölerseniz. ~ 27.5 amperi aküden çekerken direksiyonu sağa sola çevirin. Eğer farlarınızın ışık yada aydınlatması belirgin şekilde azalıp çoğalıyorsa. Akünüz ya şarjsızdır yada bitmeye yakındır.Hidrolik direksiyon pompaları tek başlarına bile oldukça yüksek akım çeker.
    Akü üzerinde bulunan o yeşil top biraz aldatıcıdır. Yeşil topun görülmesi asit yoğunluğunuzun 1260-1225 gr/cm3 (% 100-75 şarj) aralığında olduğunu gösterir. Ancak asit yoğunluğu bu değerler arasında olduğu halde plakaların birde sülfatlaşma dışında aşırı şarj nedeniyle özellikle pozitif plakanın (PbO2) dökülmesi, böylece kayıp alan (hacim) sorunu vardır ve bu durum kayıp oranında akünün verebileceği max. Akımı da düşürür. Bu ise akünüzün verimini büyük oranda etkiler. Bu nedenle de akünüz şarjlı göründüğü halde akım kapasitesi 60 amper yerine 25-35 belki 40 A/h' ye kadar düşmüştür.
  • Multimetre cihazı ile ölçülüyor.İnternette bir arat,multimetre ile ölçüm diyerek,link ve resimler gelir.Anlamadığın nokta olursa sorarsın tekrardan.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: tenekekutu

    Multimetre cihazı ile ölçülüyor.İnternette bir arat,multimetre ile ölçüm diyerek,link ve resimler gelir.Anlamadığın nokta olursa sorarsın tekrardan.
    akünün ömrünü birkaç yolla deneyebilirsin bunlardan en güzeli ve kesin sonuç araban durmuş vaziyette çalışmadan anahtarı kontağa getir akü çalışsın sende arabada ne kadar ışık varsa yak teybi aç varsa klimayıda aç ondan sonra arabayı çalıştır hemen çaılışra sorun yok zorlanırsa akünün ömrü kısalmış değiştir çalışmazsa zaten akün nalları dikmiştir yenisini mutlaka al ömrü azalan veya bitmiş aküler yazın sıcak havalarda normal çaılştırmada çalışır fakat soğuk kış aylarında asla çalışmaz buda sorun olur size kışa girmeden bitmiş aküleri değiştirelim iterek çaılştırmayalım




  • quote:

    Orijinalden alıntı: celalmavi

    akünün ömrünü birkaç yolla deneyebilirsin bunlardan en güzeli ve kesin sonuç araban durmuş vaziyette çalışmadan anahtarı kontağa getir akü çalışsın sende arabada ne kadar ışık varsa yak teybi aç varsa klimayıda aç ondan sonra arabayı çalıştır hemen çaılışra sorun yok zorlanırsa akünün ömrü kısalmış değiştir çalışmazsa zaten akün nalları dikmiştir yenisini mutlaka al ömrü azalan veya bitmiş aküler yazın sıcak havalarda normal çaılştırmada çalışır fakat soğuk kış aylarında asla çalışmaz buda sorun olur size kışa girmeden bitmiş aküleri değiştirelim iterek çaılştırmayalım

    Alıntıları Göster
    MOTOR ÇALIŞMIYORKEN AKÜNÜN ARTI VE EKSİ KUTUPLARINA VOLTMETRE BAĞLADIĞINDA ( PARALEL BAĞLAMA YANİ + + YA - - YE BAĞLANACAK) ORTALAMA 12,7 VOLT GİBİ RAKAM GÖRMEN LAZIM. BİR DE YÜKLEME KONTROLU VAR.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: yüksel75

    MOTOR ÇALIŞMIYORKEN AKÜNÜN ARTI VE EKSİ KUTUPLARINA VOLTMETRE BAĞLADIĞINDA ( PARALEL BAĞLAMA YANİ + + YA - - YE BAĞLANACAK) ORTALAMA 12,7 VOLT GİBİ RAKAM GÖRMEN LAZIM. BİR DE YÜKLEME KONTROLU VAR.

    Alıntıları Göster
    hiç uğraşma akü satan bir yere git akünü de şarjını da ücretsiz ölçtür kimse para istemez buna multimetre ile sağlıklı ölçüm yapamazsınız.
  • Cevaplar için teşekkürler
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Kerosen

    Cevaplar için teşekkürler
    akü içindeki metal plakaların rengi siyaha dönükse akü ömrünü tamamlamıştır yok parlak bir vaziyette griye dönükse akü sağlamdır bundan önceki aracımda ÇELİK marka aküyü 6yıl kullandım
  • quote:

    Orijinalden alıntı: CLİO SYMBOL

    akü içindeki metal plakaların rengi siyaha dönükse akü ömrünü tamamlamıştır yok parlak bir vaziyette griye dönükse akü sağlamdır bundan önceki aracımda ÇELİK marka aküyü 6yıl kullandım

    Alıntıları Göster
    şimdiki akülerin hepsinin üzerinde küçük bir göz gibi birşey var o gözün içine dikkatlice bak oradaki renk yeşilse dolu eğer siyahsa bitiktir demek.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: impress

    hiç uğraşma akü satan bir yere git akünü de şarjını da ücretsiz ölçtür kimse para istemez buna multimetre ile sağlıklı ölçüm yapamazsınız.

    Alıntıları Göster



    quote:

    Orjinalden alıntı: impress

    hiç uğraşma akü satan bir yere git akünü de şarjını da ücretsiz ölçtür kimse para istemez buna multimetre ile sağlıklı ölçüm yapamazsınız.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: hakanusta




    quote:

    Orjinalden alıntı: impress

    hiç uğraşma akü satan bir yere git akünü de şarjını da ücretsiz ölçtür kimse para istemez buna multimetre ile sağlıklı ölçüm yapamazsınız.


    Alıntıları Göster
    akü de aynı buzdolabı gibi şans işi,arabanın üzerindeki orjinal inci akü(45 amper) 5,5 sene dayandı(Giresunluyum),sonra mutlu akü(60 amper)aldım ve 3 sene gitti,tekrar mutlu(60 A) aldım,3 sene olmadan teklemeye başladı,bakımsız denilirken suyu bitmiş,tamamladık fakat güç kaynakları açıkken arkadaşın dediği gibi ya marşta yada elektrikle beslenen aletler marş anında kapanıyor sonra tekrar açılıyor,araba LPG'li şahin 72 amperlik akü alsam bir zararı olur mu?veya hangi marka hangi tip aküyü almalıyım,saygılarımla..




  • quote:

    Orijinalden alıntı: alihace

    akü de aynı buzdolabı gibi şans işi,arabanın üzerindeki orjinal inci akü(45 amper) 5,5 sene dayandı(Giresunluyum),sonra mutlu akü(60 amper)aldım ve 3 sene gitti,tekrar mutlu(60 A) aldım,3 sene olmadan teklemeye başladı,bakımsız denilirken suyu bitmiş,tamamladık fakat güç kaynakları açıkken arkadaşın dediği gibi ya marşta yada elektrikle beslenen aletler marş anında kapanıyor sonra tekrar açılıyor,araba LPG'li şahin 72 amperlik akü alsam bir zararı olur mu?veya hangi marka hangi tip aküyü almalıyım,saygılarımla..

    Alıntıları Göster
    benim gibi yolda kalınca anlarsın akünün bittiğini




  • quote:

    Orijinalden alıntı: emrekaynar

    benim gibi yolda kalınca anlarsın akünün bittiğini

    Alıntıları Göster
    quote:

    Orjinalden alıntı: emrekaynar

    benim gibi yolda kalınca anlarsın akünün bittiğini


    hehehe
    cok ılgınc o kadar kotu durumda ıse ısınız zor.
    saka bı yana akunun bıtmke uzere oldugunu soyle anlarsınız ;
    elınıze dc. voltmetre alın dıjıtal olması ıyıdır.
    kutup baslarında aku voltajını olcun. normalde 12 V. cıvarıdır.
    bu sekılde marsa basın eger voltaj 6-7 voltlara dusuyorsa o aku bıtmıs demektır. "bu durumda mars motoru donmesı zordur. sadece mars'an tık dıye bır ses duyarsınız o kadar."
    oncelıkle yerınden akuyu sokup sarj cıhazına baglamanız gerekır. fakat aku bırkac gun ıcınde aynı sekılde voltaj kaybederse aku plakları
    akunun ıcınde dıpte erıyık durumda bır tortu olusturdugu ıcın aku kendı kendını desarj edıyor demektır.
    bu durumda tek cozum yenı bır aku'dur.
    normalde sarj dınamosunu da kontrol etmek gerekır tabıı once.
    bu da motor calısır ıken aku voltajı 14. voltun ustunde olmalıdır. eger degılse sarj dınamosunu kontrol ettırın.
    aku sıralamasına gelınce ;
    1. varta
    2. inci aku
    3.mutlu aku

    bu sozlerı 20 yıldan fazla tecrubesı olan bır elektrıkcı olarak yazdım umarım fayda saglamısımdır.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi micro77 -- 16 Kasım 2008; 22:42:46 >




  • quote:

    Orijinalden alıntı: micro77

    quote:

    Orjinalden alıntı: emrekaynar

    benim gibi yolda kalınca anlarsın akünün bittiğini


    hehehe
    cok ılgınc o kadar kotu durumda ıse ısınız zor.
    saka bı yana akunun bıtmke uzere oldugunu soyle anlarsınız ;
    elınıze dc. voltmetre alın dıjıtal olması ıyıdır.
    kutup baslarında aku voltajını olcun. normalde 12 V. cıvarıdır.
    bu sekılde marsa basın eger voltaj 6-7 voltlara dusuyorsa o aku bıtmıs demektır. "bu durumda mars motoru donmesı zordur. sadece mars'an tık dıye bır ses duyarsınız o kadar."
    oncelıkle yerınden akuyu sokup sarj cıhazına baglamanız gerekır. fakat aku bırkac gun ıcınde aynı sekılde voltaj kaybederse aku plakları
    akunun ıcınde dıpte erıyık durumda bır tortu olusturdugu ıcın aku kendı kendını desarj edıyor demektır.
    bu durumda tek cozum yenı bır aku'dur.
    normalde sarj dınamosunu da kontrol etmek gerekır tabıı once.
    bu da motor calısır ıken aku voltajı 14. voltun ustunde olmalıdır. eger degılse sarj dınamosunu kontrol ettırın.
    aku sıralamasına gelınce ;
    1. varta
    2. inci aku
    3.mutlu aku

    bu sozlerı 20 yıldan fazla tecrubesı olan bır elektrıkcı olarak yazdım umarım fayda saglamısımdır.

    Alıntıları Göster
    Ben de baktırdım .marş basım gücü mü ne ona baktı %66 çıktı, en az %73-74 ler olmalı dedi. akün zayıflamış, gittiği kadar gider dedi, 4 yıl oldu. ömrü uzamaz mı acaba:) bunların ortalama ömrü ne oluyor acaba?




  • quote:

    Orijinalden alıntı: oldumlord

    Ben de baktırdım .marş basım gücü mü ne ona baktı %66 çıktı, en az %73-74 ler olmalı dedi. akün zayıflamış, gittiği kadar gider dedi, 4 yıl oldu. ömrü uzamaz mı acaba:) bunların ortalama ömrü ne oluyor acaba?

    Alıntıları Göster
    4 yıl cok ıyı bır sure
    normalde 2-3 yıl gıder akuler.
    sıze yenı bır aku almak gerekır sanırım.
    ozellıkle kıs bastırdıgında sabahları mars basmaz
    sızı uzmesin sonra...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: micro77

    4 yıl cok ıyı bır sure
    normalde 2-3 yıl gıder akuler.
    sıze yenı bır aku almak gerekır sanırım.
    ozellıkle kıs bastırdıgında sabahları mars basmaz
    sızı uzmesin sonra...

    Alıntıları Göster
    güzel bilgiler.Hortlatmakta fayda var.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: u555

    güzel bilgiler.Hortlatmakta fayda var.

    Alıntıları Göster
    hortlatmak gerektiğini bu sabah bende anladım
    hemde antalyada....
  • quote:

    Orijinalden alıntı: kovbi

    hortlatmak gerektiğini bu sabah bende anladım
    hemde antalyada....

    Alıntıları Göster
    sürekli hortlatılması gereken çook önemli bir konu.
    müsaadenizle bu senelik de ben hortlatayım. (geçen akşam buz gibi havada marş basmayınca anladım dünyanın kaç bucak olduğunu da o bakımdan)
  • quote:

    Orijinalden alıntı: airmag

    sürekli hortlatılması gereken çook önemli bir konu.
    müsaadenizle bu senelik de ben hortlatayım. (geçen akşam buz gibi havada marş basmayınca anladım dünyanın kaç bucak olduğunu da o bakımdan)

    Alıntıları Göster
    gıy,gıy gıyyy,gıyy sesini duydugumuzda.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: nıghtman

    gıy,gıy gıyyy,gıyy sesini duydugumuzda.

    Alıntıları Göster
    ECU lu arabalarda cihazla ölçmeden pek anlaşılmaz, araç canavar gibi çalışır bir saat sonra park edersin sonra tık bile demediğini görürsün.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: parker48

    ECU lu arabalarda cihazla ölçmeden pek anlaşılmaz, araç canavar gibi çalışır bir saat sonra park edersin sonra tık bile demediğini görürsün.

    Alıntıları Göster
    Benim de Aküm bitmek üzere. Metro da "Enery" marka aküler 110tl. Sizce alınır mı? Kullanan, markayı tanıyan varsa, yorum yapsın lütfen..
  • 
Sayfa: 123
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.