Şimdi Ara

MOTOR ÜFLEMESİ TECRÜBESİ OLANLAR CVP (4. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
78
Cevap
3
Favori
242.794
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orijinalden alıntı: fatihyuksel20

    ARKADAŞLAR BİZDEDE 2010 DOBLO 1.6 VAR 100 BİNDE ARACA GAZ VERİNCE ÜFLEME YAPIYOR.ÜFLEMENİN TURBODAN YAPTIĞINI SÖYLEDİLER.....DOĞRUMUDUR SORUN NEYDEN KAYNAKLANIR.BİLEN ARKADAŞLAR VARSA CEVAPLAYABLIRMI?

    o üfleme denen şeyi her araba hatta sıfır arabalar da yapar, aracın çekişine çalışma düzeninde ve sesinde belirgin bir farklılık yoksa çok da sorun aramaya gerek yok, turbodan da derler contadan da derler bir sürü şeyden derler, adamlar da taş yemeyecek sonuçta ama en siz de durduk yere kazık yemeyin
  • KaSaTuRa. kullanıcısına yanıt
    HOCAM SAĞOLASIN ARACIN ÇEKIŞI MAŞŞALAHI VAR SORUN YOK ZATEN.
  • 94 benzinli broadway 190.000 de üfleme yok
  • KaSaTuRa. kullanıcısına yanıt
    Arkadaşlar bendede pevgeot 306 var motor kapağını açtın sıkışan bir hava olduğunu gördüm yag çubuğ @KaSaTuRa. uda aynı çekince tazzikli bir hava çıkıyor önce bu sizce nedendir
  • İyi günler Arkadaşlar,
    44 yaşındayım, motorlarla yakından olmasada işim gereği anlamam gereken bir işte çalışmaktayım.1 yılda okulda motor dersı okuttular.
    konu eski ama hala geçerlidir, hele hele şimdi daha da geçerli(2007-2008-2009 üretim olan araçlar şu an bu sorunla uğraşmakta)
    yaklaşık 2 aydır temiz bir dizel aramaktayım fakat karşılaştığım olaylar sorunlar bu siteye uye olup bıldıgım seylerı aktarmaktaya kadar geldi...
    hepimizin kafası karışık...ÜFLEME nedir? ne değildir?yada tamirci servisçi fenomeni midir?Konu uzun, bende uzun yazıcam maalesef...emınım ÜFLEME konusu
    bır ıkı satır bır şeyle anlatılmayacak bir konuymuş anladım....Hele hele ülkemizde araçlarına ZIYNET eşyası yapanlar, araba satışlarını arttırıp one çıkmak ısteyen firma REKABETİ, her arabaya FULL FULL bir de yenı çıktı FULL+FULL (nasıl fulse o da uzun bır konu),Tamirciler, servis hızmet verenler, v.v.s....o kadar
    karmaşık hale gelmekte ki işin içinden çıkılmaz hale gelmekte bu halde maalesef bu pıyasadan kar ednınen lerin ekmeklerıne en az 3 kat yağ sürmekte..HILEYe o kadar acık ki anlayan bır adam bıle rahat kazık yer....
    Şİmdi:ÜFLEME, dizel araba ve benzınlı arabada ayrı ıncelenmeli.
    üfleme, yenı araç alacak için ayrı, sahıbı olmuş için ayrı incelenmeli...
    compu test, kompresor test, usta testine göre incelenmeli.
    getirdiğiniz ustanın bılgısıne kalıtesine gore inlelenmeli.
    en onemlisi Bana kişinin kendi bilmesi, kendi öğrenmesine gore ıcelenmeli....
    Dizelde üfleme : Genel dizel motor prensıbı, havanın cok yuksek oranda sıkıştırılarak-çok yuksek sıcaklığa cıkartılıp, pulverıze halde verılen dızel/mazotun
    tutuşması ve ıtme gucu oluşturması ile çalışır.BU DUNYADA BOYLEDİR HİÇ BİR ARAÇ FIRMASI BUNUN DISINDA BIR ŞEY yapamaz.son teknolojı ile verım konusu ust sevıyeye cıkartılması hedeflenmiştir.
    1-dızel uzun bır sılındır boyuna ıhtıyaç duyar-o kadar havayı nasıl sıkıştırcak.kaçak olmamasına ıhtıyaç duyar
    2-dizel ıyı basınçlandırılmış ve puskurtuldugunde pulverize/atomıze mazota olmasına ihtiyaç duyar.
    3-ıyı yaplama,ıyı hava,ıyı clerense sahıp bır cok duzene ihtiyaç duyarlar

    pıstonlar saykıllarını tamamlarken aşağı yukarı ıner çıkar, bunu dış havadan bagımsız kapalı bır bolumde yapar,biri inerken bırı çıkar, yağlama volan hareketı ıle başlar, motorun ihtıyaç duyan bolumlerıne belli basınçta yap basar, basılan bu yağlar tekrar kartere geri doner, biraz soğur ve tekrar aynı işlemi yapar...bu işeri dişarıdan kapalı bır bolumde (kartel, sılındır ust tarafını nı içine alan bır bolumde yapar) yanma sonucunda hıc bır şekılde bu bolumlere gaz kaçmaz! gaz kaçmaması gerek aksı takdırde dızel olmaz (Gaz çok çok az kaçabılır ama bız bunu duyu organlarımız ıle cok ıyı anlayamayız.)eskıden kartel havalandırmaları vardı, emniyet acısında bu boşluklarda bır arıza olursa zarar vermesın diye olurdu safety valf gibi dusunun.sonra araba uretıcılerı bunu daha uygun bır hale getırdi ismine PSV valfe dedıler, herkes gormustur, ust sılındır kapağından dışarıya çıkan ve ucunda ıcınde basıç yukseldıgınde açan bır valf mekanızması ıle emme tarafına tekrar vermekte, kırlık onlenmesi ve bu gazların tekrar kullanılması(tam yanmamış olabılır, az da olsa yakıt ıcerebılır, ve pıston ıcersındekı oksıjen mıktarını dusurerek NOx diye bıldıgımız havayı kırletıcı gazın oluşmasını engellmek-tabıkı EGR valfı ile beraber de çalışmak için)

    aynı şekılde ust taraftan subab dediğimiz her pıstona en az ıkı-4-5 adet olan bır sıstem ıse pıston ıcınde/lıner de sızdırmazlık yapan elemanlar vardır, bunlar silindir kapağı ıcıne gomuk devamlı ınen cıkan parçalar, direk basınç oluşturan lıner ıcersıne bırebır alakalı oldugundan spındle uzerıne bazı sızdırmazlık elemanları koymuşlar/Valfe guıde.aynı şekılde bu subabpları herkes gormuştur cıvının buyugu, T kısmında sılındır kapağı ıle değen yerı cok cok hassas alıştırılmış yuzeyler vardır, bunların hıc kacırmaması gereklı.

    motor malzemesi: dızeller yuksek sıcaklılarda(Benzınlıye gore) çalıştıgından ve sılındır ıcı daha yuksek basınç oldugundan ve yakıt sıstemındekı yuksek basınç değeri oluştugundan, ISI çok çok onemlıdır, her parça belli bır sıcaklıkta uzar/genleşir, soğumaya bırakıldıgında eskı halıne gelır, ama bu tamamen ve tamamen o parçanın hangi malzemeden yapıldıgı ile alakalaıdır.Basıt ornek:Bazı malzemeler, bellı sıcaklıkta ısıtılır, soğumaya bırakılır, eskı halıne gelir, ama o malzemeyı belli denılen sıcaklıktan fazla ısıtırsanız, soğuma esnasında eskı haleıne gelmeyebılır, yada mıkroskopık çatlamalar olur.

    araba uretıcılerı eskıden bu subabpların açmasını kapamasını sağlayan duzeneği kranktan alıp uzun cubuklar ıle taa silindir kapağına taşımaktaydır, düşündüler, daha etkılı veUCUZ yol, DOHC dedıler buldular (Türkçesi çift ekzantırık/cam shaft) tutular emme subabplarına aynı, ekzos subabaplarına aynı,
    birer saftı sılındır kapağının ustune koyup, donmesini de uzun bır kayış/zıncir ıle volandan aldılar(İşte triger kayışı doğdu-kımısı bunun bır tarafına yakıt pompası koydu kımısı başka sey)sılındır kapağı ıyıce kalabalıklaştı, kalınlaştı ağırlaştı ve buyudü, faydası şu oldu araba uretıcılerı daha ekonomık daha az arıza çıkartan bır yol bulmuş oldu, verımlılık konusu bana gore çok ta değişmedi, sadece aktarma sayısı azltıldıgından ayarlar ıyı tutmaya başladı, sonrasında Japonlar bunu bır adım ılerı goturdu VVCT dediler, bu ıkı tane subabları ıten shaft vardı ya onları araç devri, sürücünün gaz pedalı ıle ıstegi ile biz bir kombınasyon yapalım bunuda beyın (beynı bız dıyoruz galıba ECU gibi bir şey) ateşleme, sıkıştırma ayarlarını menfı yone cekecek şekılde subabplar bıraz erken acılsın yada kapansın, yada daha uzun kalsın gıbı bir iş yapmak ıcın bunların kafalarına hıdrolık gıbı bır seyle çalışan kır kaydırma mekanızması ekledir sonuçta VVCT (değişken valf ayarı gibi bir şey) oldu...

    Şİmdi gelellim ÜFLEMEYE....Bu yukarıda anlattığımız şeylerın ıcınden ufleme çıkacacak.

    üfleme bir dizel motorda hıc ıstenmeyen bır şeydir, olmazda-olmamalı eğer olursa hem ufleyen hem cok ıyı çalışan bır dızel daha inşa olmadı.
    anlamak ıcın arabanızı çalıştırın normal çalışma sıcaklıga gelsın, parçalar olması gerektiği genleşme ıle olçulerıne gelsin, hıc bır yerı açmayın yağ koyma, yağ olçme cucubu, sılındır kapağında emme tarafına giden boruyu bulun ve bakın, ufleme var mı : eğer ufluyor ıse araç ufluyodur...en mantıklı ufleme bu olabılır, buru ucuna ufak bır kağıt parçası ıle uflemenın ne oldugunu anlamaya çalışın, ılerı gerı gıbı bır şey ıse bu normal (pıstonlar ileri geri gitmekte ıcerıdekı hava sıkışır, ama diğer piston yukarı çıktıgından bu kendını tamamlar, kelebek gibi, sebebi nedir konusu sılındır ıcersınde sıkışan hava/egzos kaçak sebebıyle kartere gelmekte.sorun bu ufleme normal mi : aslına bakarsanız bana gore anormal, çünkü disel prensıbı bunu soyluyo....bıraz kaçar elbette kaçar ama bu cok az olacaktır ve bız bunu 5 duyu organımızla anlayabılıyorsak bu anormal dir.
    ince çizgiler: her dızel yada benzınlı araç bır mıktar yağ eksiltir.yağ yakma yada yakılan yağ karterden cıkmaz egzos gazı ıle dısarı atılır, ne var ki subap sıstemı sağlamsa, guıde aşınmış bır kaç valfe bu kazı size sılındır kapağından gosterecek ve siz diyeceksınız kompresyon bozuklugu var.

    diğer anlaşılabılecek durum, arç çalışsın çalışma sıcaklığına gelsin, yağ doldurma kapağını acın, bıraz oncekı sılındır kapağından safety borusunuda sokun, elınızle tıkayın, yağ koydugunuz kağaı yerıne koyun sıkıştırmayın kapağı gozlemleyın, unutmayın karter ve sılındır kapağı bolumunde o elınızdekı kapaktan baş bır acıklık yok fazlalık gaz varsa buradan cıkacak, kapağı gozlemleyın,yerınde duruyor mu havalanıyomu, gaz nasıl bır gaz yanmış egzos mu yağ mı anlamaya çalışın, Egzantırık mıllerın donmesınden dolayı sadece hava bıro tarafta bır bu tarafa gider basnıç uretmesi saçma olur, gaz verın durumu yıne gozleyın, eğer gerçekten bır gaz atımı varsa bu uflemedir.gaz verdiğnizde gaz kesılebılır gaz kesılıyorsa, bu aracınızda ufleme var fakat kabul edılebılır bır durumda diyebılırız, şu anlık sorun yok, zaten olması kotu....burada onemlı bır konu daha var YAĞ ve yağlama, yağ kalıtesi onemlı, yağlar zamana ve çalışmaya bağlı olarak son kullanım tarıhlerı vardır, dısel motorlarda yağ/yağlama daha da onemli, şimdi bu kapaktan bakma gibi bir durumda bız aslında yağlama süratinin en az oldugu bır durumda, gaz verdiğimizde ise en yuksek suratte yağlama yapmakta(kaba misal her saykılda dıyelım bır yağ basmakta) gaz verıldıkçe, yağlama da orantılı artmakta, burada şu durum vardır, yağ firmaları araçlarımızı en yuksek yada en verımlı suratte pıstonlarımız çalışırken ısı ıle genleşen parçaların son cleransındakı boşluğu dolduracak, ve burada film yuzeyı oluşturacak şekılde bu rate dayanıklı ve ozellıgını kaybetmeyen yağlar dizan ederler, herkes bılır, alçak devir ve yuksek devır çalışan araçalrın motor yağlarıda farklıdır, clerens aralıkları fazla olanla az olan araçlar arasındakı yağlar farklıdır, herkes cok ıyı bılır YAĞ sektoru en az araç sektoru kadar onemlıdır.Yani sonuç olarak rolanti de çalışan bır dısel aracınızdan kağaı açtıgınızda üfleme normal olabılır (Dızel olma şartını yerıne getırmez) devır yukseldıkçe, aracınızın ısısı çalışma sıcaklığına geldikçe, gerçek yağınızın marıfetı ortaya çıkınca olmaması gereklıdır.Eğer hala üflemeden bahsediyorsak motorunuz asınma lımıtlerını gecmiştir diyebılırız.

    gerçek olan şu ; ufleme yapan araç rolantıde de yapar, araca gaz verdıgınızde de...rolantıde yapar gaz da yapmaz demıyelım, ama kabul gorur dıyelım (ama rolantıdekı uflemenın kaynağını ıyı bılın derım)

    bir fenomen yağ olçme cubugundan uflerse, ya oabılır olmayabılır, kesın bır şey soylemez, çünkü bu bır boru ıcersınde karter ın en dıbıne kadar ınmekte ve yağ sevıyesının an altına acıklığı olan bır tup, buradaki vakum yapan pozıtıf basınç olsa olsa sızın karter kapagındakı pozıf basıncı emme manıfolduna veren boru ucundakı valfın duzgun çalışmaması ıle olur...

    Araçlarınıza tavsıye edılen en ıyı yağı kullanın....ve tavsıye edılen devırde kullanın...(dur kalk değil uzun yolda-yada kısa yolda dısel 1700-2500 dıyorsa aracınızı bu devırde tutun, dısel arabına benzınlı muamelesı yapmayın.Bunların altında sıze tavsıye edılen yağın ozellıklerıne gore soylenmiştir...

    Konu uzun bu kadarla yetınelım yoruldum...Dizel araçta durum bu, Her motor rutın bellı zamanlarda bellı bakımlar ıster, bunu yaptırmak zorunludur....120000 km garantısı vermış araç demek, Ben bu aracı Turkıye şartlarında ve kullanıcı bılgısinide hesaba kattığımda 120000 km dir der, aslında testler 160000 km çıkmışır ama 120000 bağlanır, koruma factorudur.Ama der bundan sonrasını ben test etmedim bılmıyorum der, eğer servısıme gelirsen ben bakarım ne arızan varsa gideririm ama ılerıyne donuk 300 000 km garantısı veremem der, bundan sonra ıse aslında araca bınmek ıstıyorsan : enjektorlerını yenılemen gerek, turbonu değiştirtmen gerek, segmanlarını olçturup yenılemen gerek, butun yataklarının olçmen gerekırse yenılemen gerek, mazot pompanı olçturmen yenılemen gerek der ama hiç bir zaman demezler, 120 000 km sonrası bakım masrafı ne olur: 1 enjektor 600-1000 tl arası, turbo 1000 tl-2000 tl arası, mazot pompası oda ucuk rakamlar, bır sılındır kapak contası 400-800 arası bunu nıye soyleyıp senı kustursun kı.Diğer yandan 200 bınler-400 bınler 900 bınler var araba sağlam, kıme gore?neye gore sağlam? bu km yapanlar taksıcı taksıcı dısel araba nasıl kullanılır bılır, sız 1000 tl ye yaptırısınız o 500 e bıle yaptırır devamlı müşteris oldugu motorcusu, tamırcısı, yedek parçacısı vardır.aracının daha senınden anlar su koyvermeden arızasını gıderır, hararet yaptırma, iyi yağ alır, iyi yakıt kullanır.Daha motor açılmamış açılmış bunlara ben fenomen gozu ıle bakıyorum, başında yoktum, belkı acıldı, belkı adam cok ıyı kullandı, bunlar şehır efsanesi herkes ıyı yanını soyler bu ınsan pisıkolojısıve bızımde aklımız karıştırmakta, sapla saman karışmakta, bızler bu kadar motor araç bılgısı sahıbı olmak zorunda değiliz....FAKAT ÇOK YANLIŞ ARTIK OLMAK ZORUNDAYIZ MOTOR, KAPORTA EXPER OLMALIYIZ bu çağ boyle istiyo, yarım yamalak bılgılerlede olmuyo, ıyı usta bulmaylada olmuyo kendımız bılmek zorundayız, yoksa her zaman kazık yerız.NIYE ŞU SON BEŞ YILDA ARAÇ AL SATÇILARI TUREDİ kımse arçtan anlamıyo alıden al velıye ver ustune 1000 l koy sat, araç olmuş duduklu tencere hemen sat, senın deıl ama arkadaşımın canı yanacak o da başkasının canını yakacak sonuçta kazı bıze kalıcak...Bence herkes motor kıtabı, arç bılgısı kıtabı okusun bılsın kazıklanmayalım...BU işte en buyuk parsayı araç uretıcılerı almakta, hala avrupa arabaları oyle boyle deyıp elalemın turkucusuyuzdur, ama bızım ulkemıze gelıyoruz, araçlar boş! ıkıncı bır aır bagı koymayan fırmalar var, hala abs sız satılan FULL arabalar var, arabının rengıne kapı koluna tav olup almak ısteyenler var, ben ıkıncı el araç pazarını dolaştıgımda, araba dokuluyo olupta FULL+FUUL olan arabalar goruyorum.FULL diyo araçta air bag yok, Araba zıynet eşyası değil, kullanmasını bılmez anlamaz ısek bızım maalesf Tabutumuz olmakta bu işe de bızler çanak tutuyoruz.BİLMEMEK ile

    eğer okuduysanız teşekkurler




  • üfleme her araçta olur fakat olması gerekenden fazlaysa sıkıntı var demektir.

    misal benim aracım citroen saxo 1.4 yağ çubuğunu çekiyorum çok hafif hava geliyor hiç yağ gelmiyor. motor sağlam

    fakat renault megane model bir aracın yağ çubuğunu çekin direk hafiften yağ atar üflemeyle beraber fakat bu da normal çünkü bu aracın standart ı bu zaman yağ haznesi çok altta olduğundan öyle misal.
  • Üstten egzantrik motorlarda üfleme olur. Yağ koyma haznesinden üfler özellikle. Yağ çubuğundan üflerse kimisi sorun var diyor kimisi alakası yok diyor araçtan araca değişiyor sanırım. Kendi aracımda yağ koyma haznesinde az miktarda var çubukta yok.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 2004 model albeam var motor sogukken Calisiyor fakat isindimi arac cok gec calisiyor bilgisi olan varmi enjektorlerin arizali olmasi aracin uflemesine neden olurmu

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Almaya kalktığım focus I (120000 km) 1.8 tdci 20 cm kadar yukarı abartılı üflerken connect-2014 (8000 km) 1.8 tdci hiç üflemiyordu.
    honda civic 2001 (175000 km) 1.6 benzinli-tüplü ve megane 2 sedan 2009 (72000 km) 1.6 benzinli hiç üflemiyordu fakat fiat punto 2008 (99000 km) 1.4 benzinli-tüplü 10 cm kadar yukarı üflüyordu.
    her aracın üflediğine katılmıyorum ama kesin bir kural ifade edecek bilgimde yok.
  • abi öncelikle hepinize merhaba 2005 lacetti kullanıcısıyım gecen gun kaza yaptım aracım su tutmuyor radyatörün altından musluk gıbı su bosalıyor hava filtresi gitti aracı susuz yaklasık 1 km kullandım aracı susuz kullanabılır mıyım kısa mesafede hararet yapmaksızın radyatörün altında hortum ve benzeri birsey var mı yoksa radyatörü mü deiştirmem gerek bugün yag cubugunu cektıgımde elıme ufledıgını hıssettım baya ufluyordu renk yoktu yagda yoktu sorunu ne olabilir saygılar
  • Yeni araba aldım motor çok az üflüyor dedi expertci bende bi ustaya gösterdim yag degisma zamani baya gecmis değişince keser dedi doğru mu

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • bende renault 21 concorde var 312.000 km de. gaza basınca boşa basar gibi devir yükseliyor sonra geri geliyor bu öflememidir.
  • kompresyon testide kesin sonuç vermez... Ya baskı balata bitikse ?

    Vitese aracı takıp hafif rampa aşağı bırakın. Aracın viteste ilerlemesini daha düşük km li aynı araçla karşılaştırın. Eğer fazla ise üfleme vardır bu kadar basit...

    Zaten araç çok hafif eğimli rampada bile kaçırıyorsa motorun eli kulağındadır...
  • quote:

    Orijinalden alıntı: sissil

    kompresyon testide kesin sonuç vermez... Ya baskı balata bitikse ?

    Vitese aracı takıp hafif rampa aşağı bırakın. Aracın viteste ilerlemesini daha düşük km li aynı araçla karşılaştırın. Eğer fazla ise üfleme vardır bu kadar basit...

    Zaten araç çok hafif eğimli rampada bile kaçırıyorsa motorun eli kulağındadır...

    Pardon kompresyon testi daha neyi sonucunu verecek? Silindirlerde üflemeye neden olan basıncın testidir ve kesindir bilginize...


    ayrıca arkadaşlar, üfleme denen şey piston sekman gömlek arası töleransın bittiği durumdur, üfleyen araç kesinlikle yağ eksiltir ve eksozundan yağ dumanı olan beyaz duman çıkar (mavi beyaz antifriz ile karıştırmayınız)... Eksozundan duman çıkmayan ve nomial değer dışında ekstra yağ eksiltmeyen araçları usta misali "üflüyo" katagorisine sokamayız. Saygılar.




  • dostum saçmalamışım aklımda dyno kalmış ona cevap yazdım... kompresyon testi kesin sonuç verir...
  • Arkadaşlar merhaba,
    kompresyon testi için bu sabah aracı dik bir yere çektim, baskı balatalarım yeni, motor uygun sıcaklığa geldi, sonra vitesi 1 e taktım, elfrenini indirip yükü motora verdim, 1.viteste yaklaşık 2-3 dakika bekledim, kaçırma yapmadı araç ilerlemedi, sonra elfrenini çekip 2.vitese aldım, tekrar yükü motora verdim 2saniye sonra saldı 10-15 cm yürüdü sonra araç durdu, 2 saniye sonra yine saldı böyle devam etmeye başlayınca çektim elfrenini.
    Şimdi bu teste göre arabanın motoru iyimidir?
  • ince hesap İ kullanıcısına yanıt
    Merhaba.Her ne kadar 5 yıl önce yazılmış ve kullanıcı muhtemelen bir daha giriş yapmamış olsa da herkes tarafından okunduğundan ve herkesi ilgilendirdiğinden değerlendirme yapıyorum.


    Üşenilmemiş. Uzunca bir yazıyı kaleme alınarak oldukça değerli bilgiler aktarılmış. Ancak yazım hatalarının yanı sıra dil kurallarına uyulmamış olması, ayrıca "saykıl" gibi bazı İngilizce kelimelerin ne Türkçe'sine (döngü) ne de İngilizce'sine (cycle) benzemeyen kelimelerin tercih edilmiş olması yazıyı anlamayı zorlaştırmış.

    Teşekkürler. Bunlara da dikkat edilirse daha bir güzel olur.
  • 
Sayfa: önceki 1234
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.