Şimdi Ara

Biz gerçekten kimin (kimlerin) torunlarıyız?

Bu Konudaki Kullanıcılar:
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
6
Cevap
0
Favori
4.056
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Arkadaşlar size göre siz kimlerin torunlarısınız? Sokakta 10 kişiye sorsan 5 kişi Atatürk'ün torunuyum 5 kişi Osmanlı torunuyum der. Tabii herkesin kendi fikri ama Türk devletini sadece Atatürk'e veya Osman Bey'e bağlayamayız ki. Yani Türkiye’de neden hiç kimse, “Hun Torunuyuz, Göktürk torunuyuz, Uygur torunuyuz, Avar, Hazar torunuyuz” demiyor da, sadece Osmanlı torunuyuz diyor? Mesele Türklük ise ilk Türk devleti Hunlar, yok, eğer mesele hükümdarlık ise, Uygurlar hükümdarlığın kralını yaptı. Herkes neden sadece Fatih’in, Selim’in, Osman'ın torunu oluyor? Neden hiç kimse “Teoman Han’ın torunuyum” demiyor? Osmanlı’dan başka devlet mi bilmiyorlar yoksa? Osmanlı ise neden Osmanlı mesela? Atatürk ise neden Atatürk? Siz şahsi olarak ne düşünüyorsunuz görüş belirtirseniz sevinirim.


    Yazının bir bölümünü Emekli okul müdürü Binvar Kurbanoğlu'nun yazısından alıntıladım.




    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi montesq -- 21 Şubat 2021; 18:53:20 >







  • Bence Türkiye'de atasallık ve aidiyet konularında entelektüel ve siyasi alemde gelişmiş ve egemen hale gelmiş üç temel görüş var:

    1. Türkçülük: Küçük Asya Türklerinin atalarını akademik camida esasında ne oldukları, hangi dil(ler)i konuştukları belirsiz Hunlara ve Mete Han Destanı'nın karakterlerine kadar götüren, geleneksel müfredata ve resmi eğitime egemen olan temel milliyetçi görüş. M.K. Atatürk bu görüşe oldukça yakın bir çizgide yer alıyordu.

    2. Türk - İslam Sentezciliği: Türki kavmin Allah tarafından seçilmiş bir kavim olduğunu savunan, bu kavmin İslam'la şereflendirilip İslam'ı sürdürmek, korumak ve yaymakla yükümlü olduğuna inanan görüş. Türkçülüğün bir branşı, Türkçülüğün kapsamında bulunan bir alt anlayış veya alt ideoloji olarak görülebilir. Bu görüşün yakın Türkiye tarihindeki en tanıdık siması Milliyetçi Hareket Partisi ve onun Ülkücülük olarak bilinen ideolojisidir. Eski Refah Partisi veya AKP gibi Türkçü olmayan Türk Ümmetçiler de esasında aynı inancı yani Türk-İslam sentezini savunurlar ancak politik sebeplerden ötürü pek dillendirmeseler de, onlar için Ümmet (yani Müslüman cemiyet ve Müslüman kimlik) Türki kimlikten sonra gelir. Türk Ümmetçiler ayrıca genellikle neo Ottomanist (yeni Osmanlıcı) görüşe sahiptir; yani Osmanlı'nın milletleri dinler üzerinden tanımlayan geleneksel dini imparatorluk anlayışını benimserler (Ümmet-i Muhammediye = Türkler, Araplar; Millet-i Rum = Ortodokslar, Doğu Hıristiyanları, Frenkler = Batılı Hıristiyanlar vs). Seküler Türkçülük ve Ümmetçilik / Osmanlıcılık arasında tahmin edilebileceği gibi günümüzde politik bir gerilim bulunuyor çünkü Ümmet'in kapsamı ile Türklüğün kapsamı birbirinden farklıdır. En basit şekilde ifade edersek, her Türk Müslüman olmadığı gibi, her Müslüman da Türk değildir. Gagavuz, Altay veya Karaman Türklerinin Müslüman, Arapların ve Farsların Türk olmaması gibi ya da deist, ateist, agnostik görüşe sahip Türklerin ve Türkçülerin olması gibi. Sonuncu söylediğim Türklerin en büyük örneği de görüldüğü kadarıyla Mustafa Kemal Atatürk'ün bizatihi kendisidir ("biz ilhamımızı hayattan alıyoruz; gökten indiği sanılan kitaplardan değil" ifadesini bir Müslüman kullanmaz. Atatürk bu ifadeyi mecliste kullandığında insanlar küçük dilini yutmuştur :) .

    3. Anadoluculuk: Hellenistik krallıklar, Roma ve Bizans harici Anadolu kültür ve uygarlıklarını uzak atalarımız addeden ve tıpkı Türkçülük gibi yine müfredat ve resmi eğitimde yer alan bir görüş. Bu görüş görüldüğü kadarıyla Türkiye'deki arkeoloji ve klasik kültür araştırmalarının gelişimine paralel olarak, Türkçülük, İslamcılık gibi farklı siyasi akımlara eleştirel bir akademik reaksiyon olarak ortaya çıkmış, kısmi bir kabul görmüştür.
  • Biz Luca nin Torunlarıyız.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Hocam iki eksen var. Biri Osmanlı ekseni; ki benimseyenlerin ideallerine uyuyor. Biri Atatürk ekseni; benimseyenlerin ideallerine uyuyor. Hocam Göktürkler, Uygurlar akla geliyor ama bir Anadoluculuk akımı var sanırım, o yüzden insanlar tarafından akla getirilmiyor pek. Harzemşahlar, Alaş Orda, Altın Ordu, Timuroğulları, Gazneliler de kimsenin aklına gelmiyor ama Türk tarihinde bir Orta Asya ekseni de var. Mesela özellikle Timurlular, Özbekistanda revaçta. Altın Ordu, Alaş Orda Kazakistan'da rağbet görüyor, Anadolu Selçukludan ziyade Büyük Selçuklu kavramına da Türkmenistan'da epey bir önem veriyorlar. Yani bana göre bunun sebebi herkesin genel tarihten ziyade hakimiyet alanlarına önem vermesi, ve ona göre tarihi ve ülkeleri benimsemesi. Bir de hiç hatırlanmayan Türk ülkeleri var, Akşitler, Memlükler, kimse ben Akşit veya Memlük torunuyum demiyor. Zaten Mısır'da kurulmuş ülkeler. Türk tarihi o kadar geniş sahada geçiyor ki, hiçbir Türkî cumhuriyet bütün ülkelerden bahsetmiyor. Çünkü hakimiyet alanı hiçbirinin bir Göktürkler kadar geniş değil. Daha ziyade ulusal bir düşünce benimseniyor.





  • Anadolu'da yaşayan hiç kimse şu kavmin, bu kişinin, ya da bu boyun torunuyum diyemez. Öyle bir hakkı yoktur. Ancak aidiyet duygusu noksanlığı tetikler bu tip bir arayışı. Keltler (galli, iskoç, irish), orta asya'lı toplumlar ve güney amerikalılar dışında biyolojik ve genetik bağ ile bağlı olan hiçbir halk yoktur. Kısemn kafkas halklarını ve israiloğullarını -evliliklerden dolayı- katabiliriz.

  • Bence Türkiye'de atasallık ve aidiyet konularında entelektüel ve siyasi alemde gelişmiş ve egemen hale gelmiş üç temel görüş var:

    1. Türkçülük: Küçük Asya Türklerinin atalarını akademik camida esasında ne oldukları, hangi dil(ler)i konuştukları belirsiz Hunlara ve Mete Han Destanı'nın karakterlerine kadar götüren, geleneksel müfredata ve resmi eğitime egemen olan temel milliyetçi görüş. M.K. Atatürk bu görüşe oldukça yakın bir çizgide yer alıyordu.

    2. Türk - İslam Sentezciliği: Türki kavmin Allah tarafından seçilmiş bir kavim olduğunu savunan, bu kavmin İslam'la şereflendirilip İslam'ı sürdürmek, korumak ve yaymakla yükümlü olduğuna inanan görüş. Türkçülüğün bir branşı, Türkçülüğün kapsamında bulunan bir alt anlayış veya alt ideoloji olarak görülebilir. Bu görüşün yakın Türkiye tarihindeki en tanıdık siması Milliyetçi Hareket Partisi ve onun Ülkücülük olarak bilinen ideolojisidir. Eski Refah Partisi veya AKP gibi Türkçü olmayan Türk Ümmetçiler de esasında aynı inancı yani Türk-İslam sentezini savunurlar ancak politik sebeplerden ötürü pek dillendirmeseler de, onlar için Ümmet (yani Müslüman cemiyet ve Müslüman kimlik) Türki kimlikten sonra gelir. Türk Ümmetçiler ayrıca genellikle neo Ottomanist (yeni Osmanlıcı) görüşe sahiptir; yani Osmanlı'nın milletleri dinler üzerinden tanımlayan geleneksel dini imparatorluk anlayışını benimserler (Ümmet-i Muhammediye = Türkler, Araplar; Millet-i Rum = Ortodokslar, Doğu Hıristiyanları, Frenkler = Batılı Hıristiyanlar vs). Seküler Türkçülük ve Ümmetçilik / Osmanlıcılık arasında tahmin edilebileceği gibi günümüzde politik bir gerilim bulunuyor çünkü Ümmet'in kapsamı ile Türklüğün kapsamı birbirinden farklıdır. En basit şekilde ifade edersek, her Türk Müslüman olmadığı gibi, her Müslüman da Türk değildir. Gagavuz, Altay veya Karaman Türklerinin Müslüman, Arapların ve Farsların Türk olmaması gibi ya da deist, ateist, agnostik görüşe sahip Türklerin ve Türkçülerin olması gibi. Sonuncu söylediğim Türklerin en büyük örneği de görüldüğü kadarıyla Mustafa Kemal Atatürk'ün bizatihi kendisidir ("biz ilhamımızı hayattan alıyoruz; gökten indiği sanılan kitaplardan değil" ifadesini bir Müslüman kullanmaz. Atatürk bu ifadeyi mecliste kullandığında insanlar küçük dilini yutmuştur :) .

    3. Anadoluculuk: Hellenistik krallıklar, Roma ve Bizans harici Anadolu kültür ve uygarlıklarını uzak atalarımız addeden ve tıpkı Türkçülük gibi yine müfredat ve resmi eğitimde yer alan bir görüş. Bu görüş görüldüğü kadarıyla Türkiye'deki arkeoloji ve klasik kültür araştırmalarının gelişimine paralel olarak, Türkçülük, İslamcılık gibi farklı siyasi akımlara eleştirel bir akademik reaksiyon olarak ortaya çıkmış, kısmi bir kabul görmüştür.
    < Bu mesaj bir yönetici tarafından değiştirilmiştir >
    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.