Şimdi Ara

Araçlarda Final Drive Oranı Neye Göre Belirlenir?

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
7
Cevap
0
Favori
2.010
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Merhabalar, araçlardaki final drive oranı hakkında aklımda birkaç soru var fakat kaç tane kaynaktan baktıysam da basit bir anlatıma denk gelemedim, kafamı çok kurcalıyor, zaten yerli sitelerde final drive oranı nasıl bulunur herhangi bir bilgiye rast gelemedim.
    Aklıma takılan soru şu: araçlarda final drive oranı küçüldükçe ivmelenme artması gerekmiyor mu? fakat internetten baktığımda final drive oranı büyüdükçe ivmelenme artar demişler, çok garip geldi bana. bu konu hakkında siz değerli donanımhaber sakinlerinin yorumlarını bekliyorum.



  • Son dişli oranı rakam olarak büyüdükçe, vitesler kısalır.

    Rakam bazında azalırsa, vitesler uzar. Hızlanma azalır, son hız artar.

    O değeri tork dönüşüm çarpanı olarak düşünebilirsiniz. 2.5:1 oran torku 2.5 kat artırırken, 2.0:1 2 kat artırır, gibi.



    Teknik açıklamayı bilgisi olanlar yapacaktır.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Tüm dişlileri aynı orana sabit iki farklı şanzıman düşünürsek, son dişli (final drive) oranı yüksek olan, daha fazla tork aktaracak fakat bu seferde dönüş hızı azalacaktır. Dişlilerin oranı büyüdükçe hız küçülür tork artar.

    Daha yüksek aktarılan torkta arabanın daha rahat ivmelenmesini sağlar fakat son hızdan kayıp verir

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • İvmelenmenin artması veya azalması hıza bağlıdır. Rakamları şu an sallıyorum

    1 .Vites = 3.5
    FDR = 2
    Motor Devri = 3000 rpm
    Motor Tork = 150 Nm

    Vites kutusundan çıkışta senin Torkun 525 Nm oldu ve çıkıştaki şaftın dönüşü 857 rpm. Buradan son dişliye gelirsek oran 2 olduğundan Tork 2 kat artacak, tekerleklerin dönüş hızı ise 2 kat azalacak. Yani FDR'den sonra senin tekerleklerinde 1050 Nm Tork var ve dönüş hızları ise 428.5 rpm.

    Mesela benim tekerleğimin yarı çapı 0.32 metre. Bu da demektir ki benim aracım yere 1050 Nm/0.32 m = 3281 N kuvvet iletiyor.

    Buradan hıza geçmek istersek çünkü güce gideceğiz o zaman Tekerimizin devrini, tekerimizin yarı çapını bulduktan sonra bunu çizgisel hıza çevirmemiz lazım o zaman:

    428.5 Rpm * 0.32 m * 2pi = 861 m/min ama biz saniyedeki hızı bulmak istiyoruz bu yüzden 60 a böleriz bu da 14.35 m/s yapar.

    Güç = 3281 N * 14 .35 m/s = 47000 Nm/s yani 47000 Joule veya 47000 Watt bu da 47 Kw veya 64 beygir yapar.


    Biraz karışık olmuş olabilir yeni uykudan kalktım belki rakamalarda hata da olabilir. Peki biz burada diğer parametreler aynı olmak koşuluyla 1.vites dişli oranını 4 yapsak ve FDR 1.75 yapsak ne olur ? Yine aynı şey olur isterseniz sağlamasını yapın yine 64 beygir çıkacaktır. Ancak yukarıdaki yorumlarda da yazıldığı gibi ürettiğin işin süresi değişecek bir yerde gücü daha çabuk alırken diğer yerde daha yavaş alacaksın. Hızın arttıkça yenmen gereken kuvvetler artacak bunların üstesinden gelmek için yüksek devirlere de güç ve yakıt bırakman lazım. Esas nokta zaten hep yakıt yoksa geri kalan şeylerin önemi yok klasik verimsiz Amerikan otomobili yaparsın yakıt önemli olmasa



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi TheCaliph_ -- 18 Kasım 2018; 18:50:54 >
  • Hepinize cevaplarınız için teşekkür ederim çok yardımcı oldunuz.
  • 1-2-3-4-5 e göre belirlenir de denebilir.

    vectra 5. vites oranı oranı uzun şanzmıman 0.744, final drive 3.94
    kısa şanzıman 5. vites 0.89, final drive 3.57 sonuç olarak bu oranlarla daha devirli gidiyor 3.57 yanıltmasın, son dişliden çok vites dişlileri(4-5 her neyse) daha etkili oluyor.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi jimhendrix -- 18 Kasım 2018; 22:24:5 >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.