Şimdi Ara

Otomatik şanzımanlar hakkında bilgi (tam otomatik,robotize, yarı otomatik )

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir (1 Mobil) - 1 Masaüstü1 Mobil
5 sn
12
Cevap
2
Favori
3.104
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
1 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Öncelikle herkese Selamın aleyküm, bugün sizlere hakkında çok soru sorulan otomatik şanzımanlar hakkında bilgi vereceğim umarım faydalı bir yazı olur.





    Sürücünün vites koluyla vites değiştirmediği ve debriyaj pedalına basmadığı, vites geçişlerinin otomatik olarak yapıldığı vites kutusuna genel anlamda otomatik vites denir. Debriyaj pedalı bulunmaz. Vites geçişleri, sürüş şartlarına bağlı olarak şanzıman kontrol ünitesi (ecu-mekatronik-beyin) tarafından otomatik olarak gerçekleştirilir. Manuel şanzımana kıyasla büyük bir sürüş konforu sağlar.

    Otomatik Şanzıman Çeşitleri:
    A) Otomatik vites kutuları:
    *Klasik tam otomatik vites kutuları
    *CVT Şanzımanlar

    B) Yarı otomatik vites kutuları
    *Tek kavramalı yarı otomatik şanzımanlar (Kuru Kavrama)
    *Çiftkavramalı yarı otomatik şanzımanlar (Islak ve Kuru Kavrama)

    Tiptronik Nedir?
    Vites yükseltme ve düşürmenin direksiyondaki kulakçıklarla (paddle shift) (+ -) veya vites kolunun ileri-geri hareketiyle yapılabildiği otomatik şanzımanlara tiptronik şanzıman denir. Tiptronik şanzıman yarı otomatik de olabilir tam otomatik de olabilir. Tiptronik sistemi ilk Porsche geliştirmiştir.



    A) TAM OTOMATİK ŞANZIMAN ÇEŞİTLERİ
    Klasik Tam Otomatik Şanzımanlar:
    Tam otomatik şanzımanlarda kavrama olarak tork konvertörü bulunur ve planet dişli sistemleri kullanılır. Debriyaj-kavrama görevini bir hidrolik kavrama olan tork konvertörü yerine getirirken, vites kademelerini planet dişlilerde oluşan dişli oranları meydana getirir. Hidrolik Ünite, Elektrovalf grubu, yağ pompası, dişli sistemi gibi temel bölümlerden oluşur. Şanzımanın çalışması, şanzıman kontrol ünitesi (ecu) tarafından yönetilir. Gerçek tam otomatik şanzıman olan bu sistem, en iyi otomatik şanzıman konforunu verirken, yakıt tüketiminde artışa sebep olur. Vites değişimleri, planet dişli setlerindeki dişlilerin durdurulması (fren-brake) ve birbirine kavraştırılması (kavrama-clutch) ile oluşturulur. Vites kolunda P, R, N, D, S , L, D2, D3 gibi konumlar bulunur. En önemli otomatik şanzıman üreticileri Alman ZF ve Japon Aisin firmalarıdır.

    En mükemmel tam otomatik şanzımanlar: ZF-8HP (arkadan çekişli) ve ZF-9HP (önden çekişli) tork konvertörlü tam otomatik şanzımanlardır. (ZF: ZF Friedricshafen: Alman şanzıman üreticisi)



    Tam otomatik araçlar ve kullandıkları şanzımanlar:
    Opel- AT6
    Peugeot Citroen- EAT6 (Aisin)
    Fiat- AT6
    Mercedes- G-Tronic
    Bmw- ZF Otomatik Şanzıman
    Honda- (kendi üretimi tam otomatikler ve CVT şanzımanlar)
    Audi-Volkswagen- Aisin ve ZF otomatik şanzımanları





    CVT Otomatik Şanzıman - Continuously Variable Transmission (CVT) Sürekli Değişken Transmisyon):
    Vites oranlarının dişlilerdeki sabit kademeli olarak değil de, sürekli olarak değişebildiği otomatik şanzıman türüne CVT şanzıman denir. Çapları değiştirilebilen bir giriş ve bir çıkış kasnağının, dönüş oranları oluşturması mantığıyla çalışır. Hidrolik kumandalı kasnaklar arasındaki bağlantı çelik kayış ile sağlanır. Sonsuz vites kademesi sunabildiğinden dolayı, bir içten yanmalı motor için en ideal ve en verimli vites kutusudur. Kontrol ünitesi yazılımıyla vites kademeleri oluşturulabilir ve sürücünün vites yükseltip düşürmesi sağlanabilir. Cvt şanzımanlar için Japon şanzımanı denebilir; Nissan, Honda, Toyota, Subaru, Mitsubishi, bu şanzıman tipini en çok kullanan otomotiv üreticileridir.



    *Toyota: Multidrive s , e-CVT
    *Nissan X-Tronic
    *Honda: CVT
    *Subaru: Lineartronic CVT
    *Audi: Multitronic
    *Mercedes: Autotronic

    B) YARI OTOMATİK ŞANZIMAN ÇEŞİTLERİ
    *Tek Kavramalı Yarı Otomatik Şanzımanlar (Robotize Otomatikleştirilmiş Mekanik Şanzımanlar):
    Vites değiştirme ve debriyaja basma görevini elektromekanik veya elektrohidrolik sistemler yapar. Şanzımanın dişli yapısı ve vites dişlileri – senkromeçler tamamen manuel şanzımanla aynıdır. Vites geçişleri daha fazla hissedilir, tam otomatik şanzımana ve çift kavramalı şanzımana göre sürüş konforu daha azdır. Kavrama (debriyaj) kuru tiptir (klasik baskı-balata). Manuel şanzımana en yakın, otomatikleştirilmiş (robotize) şanzımandır. Örnek:
    *Opel Easytronic,
    *Fiat Dualogic,
    *Toyota Multimode-MMT-M/M,
    *Peugeot – Citroen ETG5 – ETG6 Şanzıman
    *Volkswagen Shiftmatic.
    *Honda i-Shift



    *Çift Kavramalı Yarı Otomatik Şanzımanlar (DTC-EDC-DSG-Powershift):
    Çift kavrama bulunur ve çift giriş mili bulunur. Kuru çift kavrama (2 adet baskı-balata) (en yaygın kullanım) ve Islak çift kavrama (çok diskli hidrolik kavrama) olarak iki çeşidi kullanılır. Vites değiştirme ve debriyaja basma görevini mekatronik ünite (şanzıman beyni-ECU) yönetiminde, elektromekanik veya elektrohidrolik sistemler yapar. Şanzımanın dişli yapısı ve vites dişlileri – senkromeçler manuel şanzımanla çok benzerdir-aynıdır. Fakat vites değiştirme biçimi ve çalışma prensibi tek kavramalıdan farklıdır, sürüşte bir sonraki vites önseçimle seçilir ve aslında vites değiştirme sırasında kavrama-giriş mili değiştirilir. Tam otomatik şanzımana göre geçişler daha çok hissedilirken, tek kavramalı yarı otomatik şanzımana göre çok daha az hissedilir. Yakıt tüketimi en az olan otomatik şanzıman tipi budur. Dizel otomatik araçlarda en çok çift kavramalı otomatik şanzıman kullanılır. Yarı otomatik şanzımanlar sıklıkla DCT (Dual Clutch Transmission) olarak anılır.


    Çift kavramalı yarı otomatik araçlar ve kullandıkları şanzımanlar:
    *Audi-Volkswagen-Seat-Skoda DSG şanzıman
    *Audi S-Tronic
    *Mercedes-Benz Sequentronic - Sprintshift
    *Renault EDC Şanzıman
    *Ford-Volvo Powershift
    *Fiat DCT (Bkz: Fiat DCT Şanzıman Özellikleri)
    *Bmw M DCT
    *Hyundai DCT
    *Dacia Easy R
    *Honda 8-DCT (Bu şanzıman Tork konvertörlü, henüz TR'ye gelmedi)



  • Yararlı bilgiler Teşekkürler.

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • Bilgiler için teşekkürler. Lakin dacia easy-r tek kavrama değil mi?

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Audi ve Volkswagenin hangi modellerinde zf kullanıldı ?
  • Ekleme yapayım, volvo şu anda tüm modellerinde aisin6 veya aisin8 tam otomatik şanzımanı kullanıyor.

    Ford ise bazı modellerinin benzinli motorlarında tam otomatik şanzıman kullanıyor.

    Mercedes güncel çift kavramalı şanzımanının adı 7g-DCT
  • cileli_sofor C kullanıcısına yanıt
    Vw amarokta v6 motorlarda zf8 var. audide tam bilmiyorum ama belki yüksek torklu dizel a8 veya a6 modellerinde kullanmış olabilir.
  • Honda yeni civiclerde ZF 9 a geçmedi mi ?
  • haacar kullanıcısına yanıt
    Dsg çıktığından beri tam otomatik şanzuman kullanılmıyor diye biliyorum. Ayrıca Audide cvt kullanıldı bi kaç modelinde. 2003 sonrasında da dsg ye geçildi. Yanılıyo olabilirim iddaalı değilim.
  • cileli_sofor C kullanıcısına yanıt
    Haklısınız dsg çıktığından beri vw tüm modellerinde bu şanzımanı kullandı. ancak birkaç sene öncesi amarok v6 tdi motorla satışa sunulduğundan beri zf8 kullanılıyor. çünkü 500 nm torka ve 4 çeker sisteme dsgnin dayanması mümkün değil.
  • MÜŞAVİR kullanıcısına yanıt
    robotize şanzımandır yani vites attığı zaman kafanızla selam verirsiniz.
    tek kavrama grubu içindedir
  • haacar kullanıcısına yanıt
    Teşekkürler bilginiz için.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.