Şimdi Ara

Dünya Dönüşünün Tersine Giden Uçak, Daha mı Çabuk Varır? (3. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
177
Cevap
3
Favori
66.019
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
Giriş
Mesaj
  • quote:

    Orjinalden alıntı: meganehb
    aynı arabanın içinde uçan sineğin arka cama yapışmadığı gibi arabada içindeki havayı dünyanın atmosferi kendisiyle birlikte sürüklediği gibi sürüklediği için öfff çok karıştı anladınız siz onu



    iyi bir örnek gibi. yani arabanın çatısı gibi, atmosfer de dünyaya çatılık eder.

    yalnız burada bi şey var. bir sinek hareketli arabada uçmakta zorlanmasa da, cama çarpmasa da örneğin kapalı

    bir vagonun üstünde zıpladığımız zaman biz vagonun daha gerisine düşerdik. yani burda bi farklılık var kaynağı

    nedir acaba. sineklerin ,arıların uçma yetisi mi bunu düzenlemektedir.




  • Vagonun hızı yere göre H olsun. Bizim de vagonun üzerinde giderken sahip olduğumuz hız yere göre H olur. Şimdi havaya doğru S hızıyla zıplayalım. Bu sırada bizim vagonun üzerinde dururken sahip olduğumuz H hızı korunduğu için, havada kaldığımız sürece vagonun gittiği yöne doğru H hızıyla hareketimize devam edeceğiz. Sonuçta vagonun da bizim de birim zamanda gidiş yönüne doğru aldığımız yol eşit olacak ve yere düştüğümüzde de vagonda aynı yere, fakat yere göre ilk zıpladığımız yerden H x zaman kadar uzağa düşmüş olacağız. Yani yerde duran birisi bizim zıplayışımızı düz bir hareket gibi değil de, eğimli bir hareket olarak görecek. Bu da yere göre zıplama hızımızın, H hızıyla S hızının bileşkesi olmasından kaynaklanıyor. Ama eğer vagon biz havadayken ivmeli hareket yapıyorsa, birim zamanda alınan yollar eşit olmayacak ve ilk yerimizden başka bir yere düşeceğiz.

    Buna göre sinek de arabaya girdiği anda, arabanın gittiği yönde yere göre arabanın hızı kadar hıza sahip değilse, arka cama yapışması gerekir. Ama arabanın içinde bizim gibi bu hıza sahipse, araba ivmeli hareket yapmadığı sürece araba duruyormuş gibi hareket edebilir. İhmal ettiğim ayrıntılar olabilir ama genel olarak durumun bu olduğunu düşünüyorum.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: PHaLaNX[TUR]

    Vagonun hızı yere göre H olsun. Bizim de vagonun üzerinde giderken sahip olduğumuz hız yere göre H olur. Şimdi havaya doğru S hızıyla zıplayalım. Bu sırada bizim vagonun üzerinde dururken sahip olduğumuz H hızı korunduğu için, havada kaldığımız sürece vagonun gittiği yöne doğru H hızıyla hareketimize devam edeceğiz. Sonuçta vagonun da bizim de birim zamanda gidiş yönüne doğru aldığımız yol eşit olacak ve yere düştüğümüzde de vagonda aynı yere, fakat yere göre ilk zıpladığımız yerden H x zaman kadar uzağa düşmüş olacağız. Yani yerde duran birisi bizim zıplayışımızı düz bir hareket gibi değil de, eğimli bir hareket olarak görecek. Bu da yere göre zıplama hızımızın, H hızıyla S hızının bileşkesi olmasından kaynaklanıyor. Ama eğer vagon biz havadayken ivmeli hareket yapıyorsa, birim zamanda alınan yollar eşit olmayacak ve ilk yerimizden başka bir yere düşeceğiz.

    Buna göre sinek de arabaya girdiği anda, arabanın gittiği yönde yere göre arabanın hızı kadar hıza sahip değilse, arka cama yapışması gerekir. Ama arabanın içinde bizim gibi bu hıza sahipse, araba ivmeli hareket yapmadığı sürece araba duruyormuş gibi hareket edebilir. İhmal ettiğim ayrıntılar olabilir ama genel olarak durumun bu olduğunu düşünüyorum.


    o halde sinek örneğin araba 90 la giderken cama yapışır.

    bu demek ki atmosfer ve cama yapışmayan sinek örneği uyuşmuyor.

    doğru anlamışmıyım.




  • hayır, 90 km hızla giden arabanın içindeki sinekte yere göre 90 km hızla ilerliyordur :))) araba içindeki hava da. Tren vagonu üstünde zıplarsan biraz geri düşersin nedeni ise havadır, sen H hızı ile direk yukarı ile zıplıyorsun fakat karşıdan senin vücuduna etki eden bir güç var ve o seni yavaşlatıyor, bu sayede biraz daha geri düşüyoruz. vagon üstünde dururken ayaklarımız sayesinde tutundugumuzdan bu hava bizi yavaşlatmıyor, zaten ayağa kalkarsak geri de uçabiliriz :P
  • quote:

    Orjinalden alıntı: MemoSoZ

    hayır, 90 km hızla giden arabanın içindeki sinekte yere göre 90 km hızla ilerliyordur :))) araba içindeki hava da. Tren vagonu üstünde zıplarsan biraz geri düşersin nedeni ise havadır, sen H hızı ile direk yukarı ile zıplıyorsun fakat karşıdan senin vücuduna etki eden bir güç var ve o seni yavaşlatıyor, bu sayede biraz daha geri düşüyoruz. vagon üstünde dururken ayaklarımız sayesinde tutundugumuzdan bu hava bizi yavaşlatmıyor, zaten ayağa kalkarsak geri de uçabiliriz :P


    anlatamadım galiba vagonun üstinde havaya zıplarsanız altınızdan vagon kayıp gider ve bir miktar geriye

    düşersiniz hatta yeterince zıplarsanız yer düşersiniz , bir güç değil yani altınızdan kayıyor vagon.
  • altından vagon kayıp gitmez arkadaşım, Zıpladıgın zaman Senin ters yönünden vücuduna çarpan hava seni yavaşlatır, yani şöyle söyleyim, Sürtünmesiz bi ortamda hızla giden vagonun üstünde zıplarsan geri dogru gitmezsin.
    quote:

    Orjinalden alıntı: dasdasq


    quote:

    Orjinalden alıntı: MemoSoZ

    hayır, 90 km hızla giden arabanın içindeki sinekte yere göre 90 km hızla ilerliyordur :))) araba içindeki hava da. Tren vagonu üstünde zıplarsan biraz geri düşersin nedeni ise havadır, sen H hızı ile direk yukarı ile zıplıyorsun fakat karşıdan senin vücuduna etki eden bir güç var ve o seni yavaşlatıyor, bu sayede biraz daha geri düşüyoruz. vagon üstünde dururken ayaklarımız sayesinde tutundugumuzdan bu hava bizi yavaşlatmıyor, zaten ayağa kalkarsak geri de uçabiliriz :P


    anlatamadım galiba vagonun üstinde havaya zıplarsanız altınızdan vagon kayıp gider ve bir miktar geriye

    düşersiniz hatta yeterince zıplarsanız yer düşersiniz , bir güç değil yani altınızdan kayıyor vagon.




  • ruzgarında etkisnin olmasıyla beraber bence dunyanın donus hızınında etkisi war diye dusunuyorum
  • quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika

    Böyle olsaydı hiç bir yolcu uçağının batıya gidememesi gerekirdi.

    Doğuya demek istedin sanırım. Çünkü dönüş yönü batı-doğu istikametinde.
    80 günde Devr-i Alem romanında bile bu konu işlenmişti.
  • helikopterlerin havada sabit durması da gidecegi yere varması demek oluyo galiba



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi baar555 -- 25 Mart 2007; 17:01:45 >
  • quote:

    Orjinalden alıntı: JanbO

    ruzgarında etkisnin olmasıyla beraber bence dunyanın donus hızınında etkisi war diye dusunuyorum

    Bence buradaki hata, rüzgarı kendi bakış açımıza göre değerlendirmekten kaynaklanıyor. Bizim üzerinde bulunduğumuz yer küreye göre bağıl hıza sahip hava hareketine rüzgar diyoruz, doğru mu? Peki Dünya dönse ama etrafındaki atmosfer sabit dursa ne olurdu? Bize göre rüzgar eserdi. Hem de ekvatorda 1667 km/h gibi korkunç bir hızda.

    Hatırladığım kadarıyla global rüzgarlardan birisinin oluşum sebebi Dünya'nın dönüşü. Dünya pi/12 rad/h'lik açısal hızla dönerken, etrafındaki atmosfer de sürtünme sebebiyle belli bir hız kazanıyor. Ama bu hız Dünya'nın dönüşüne tam olarak eşitlenemiyor (Otomatik debriyajlı araçlardaki kilitsiz hidrolik kavramayı hayal edin, onun gibi birşey) Ve biz de aradaki bu açısal hız farkını rüzgar olarak hissediyoruz.

    Bu yüzden bana şöyle gibi geliyor: Dünya'nın dönüşü sebebiyle bizim rüzgar olarak algıladığımız bir hava hareketi (aslında uzaydan bakıldığında hava hareketsizliği) gerçekleşiyor ve uçakların doğu-batı yönündeki uçuşlarında hız farkına bu sebep oluyor. Tabi ki bazı bölgelerde Dünya'nın dönüşünden kaynaklanan bu rüzgarların etkisine baskın gelebilecek başka etkilerden dolayı bunun tam tersi durumlar da gözlenebilir, orasını bilemeyeceğim.




  • O zaman helikopter havada sabit kalsa 1 saat sonra frklı yere inerdi
  • bu konuda bayağı yorum yapılmış ancak işin doğrusunu kaotika söylemiş.
    Olay siklonlardan kaynaklanmaktadır. Tam kesin yüksekliğini veremeyeceğim ama çok uçuş yaptığımdan biliyorum.

    8000 metrenin üstünde ancak 10000metrede tahminen 100km/saat hızla esen rüzgarlar bulunmaktadır.Bu yüzden ucak batıya doğru giderken 10 saatlik bir uçuşta yaklaşık olarak 1 saat eksik hızla gitmektedir.
    Eğer amerikaya giderken uçagın maksimum hızını takip ettiyseniz dönüşte bu hızın yaklaşık olarak 100 km kadar daha fazla olduğunu bilecektiniz.Bunun nedeni rüzgarı arkanıza almanızdan dır.

    isterneniz thy nin doğu batı uzun mesafe uşlarına bakın benim söylediğim %10 luk zaman farkını göreceksiniz.Ancak kuzey güney uçuşlarında bu fark olmamaktadır.çünkü rüzgar enlem yönüne paralel olarak esmektedir.Boylam olarak buna direnen uçak asla amerika (dönüşte)veya asya (gidiş)uçuşlarında
    yakaladığı maksimum hızı yakalayamamaktadır.Bu yüzden menzili de düşmektedir.

    Not: istanbul güney afrika seferleri THY kaldırıldığı için lufthansa sitesinden bakabilirsiniz.

    bakınız:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Extratropical_cyclone#Extratropical_transition


    quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika

    Atmosferin de dünya ile beraber döndüğü düşünülürse, dünyanın dönüşünün bu olaya hiç bir etkisi olmaması gerekirdi. Şayet dünyanın dönüşünün etkisi olsa idi, batıya doğru yapılan uçuşların daha kısa sürmesi gerekirdi. Çünkü dünya batıdan doğuya döndükçe gideceğiniz yer ayağınıza gelmiş olurdu. Oysa hiç de öyle olmamaktadır. Dünyanın muhtelif yerlerinden yapılan uçuşların süresi hava olayları ve uçağın baştan yediği yüzgara rüzgarlara bağlı olarak değişir. Ülkemizde genelde batıya doğru yapılan uçuşlar daha uzun sürer. Mesela ingiltereye yapılan gidiş dönüş süresi farkı yarım saati bulabilir. bunun nedeni sürekli bu yönden esen batı rüzgarlarıdır. Rüzgarların yönü ise siklonların dönüş yönü ile ilgilidir.



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi vezir -- 27 Mart 2007; 13:39:45 >




  • quote:

    Orjinalden alıntı: MemoSoZ

    altından vagon kayıp gitmez arkadaşım, Zıpladıgın zaman Senin ters yönünden vücuduna çarpan hava seni yavaşlatır, yani şöyle söyleyim, Sürtünmesiz bi ortamda hızla giden vagonun üstünde zıplarsan geri dogru gitmezsin.
    quote:

    Orjinalden alıntı: dasdasq


    quote:

    Orjinalden alıntı: MemoSoZ

    hayır, 90 km hızla giden arabanın içindeki sinekte yere göre 90 km hızla ilerliyordur :))) araba içindeki hava da. Tren vagonu üstünde zıplarsan biraz geri düşersin nedeni ise havadır, sen H hızı ile direk yukarı ile zıplıyorsun fakat karşıdan senin vücuduna etki eden bir güç var ve o seni yavaşlatıyor, bu sayede biraz daha geri düşüyoruz. vagon üstünde dururken ayaklarımız sayesinde tutundugumuzdan bu hava bizi yavaşlatmıyor, zaten ayağa kalkarsak geri de uçabiliriz :P


    anlatamadım galiba vagonun üstinde havaya zıplarsanız altınızdan vagon kayıp gider ve bir miktar geriye

    düşersiniz hatta yeterince zıplarsanız yer düşersiniz , bir güç değil yani altınızdan kayıyor vagon.





    valla sürtünmesiz ortamda zıplamadım. olan bişeyden bahsediyorum. isteyen denesin. bilimsel açıklaması

    rüzgar değil bence bunun.en azından ben ikna olmadım. ama bilimsel izahı vardır tabi.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: serhanuygur

    Arkadaşlar, sorum şu;

    Biliyorsunuz ki Dünya DOğuya dogru hızla dönüyor (110km\hr yanılmıyorsam) Bir Uçak Türkiyeden Amerikaya (misal) uçarken direk gidişi ile Dönüşü aynı saattemi olur? Yoksa Gidişi daha mı kısa olur?

    Teori: uçak batıya dogru 1000 Km\saat gidiyor , Dünya Doğuya 110 km\saat : toplam hız 1110 Km Hız, Dönüşte ise 1000- 110 = 890 km \saat YERE GÖRE

    midir?

    Eğer bu söylediğiin azıcık doğru olsaydı dünyada dönüş yönünün tersine sürekli bir rüzgar olurdu. Bu durumda sadece uçak değil herşey rüzgar istikametinde daha hızlı gidebilirken tersi yönde olması gerekenden bile yavaş olurdu. Ve yine bu durumda dünya dünya olarak üzerindeki vazifesini yapamayan bir yere olurdu.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: vezir
    Olay siklonlardan kaynaklanmaktadır.

    Peki siklonlar neden kaynaklanmaktadır?
  • quote:

    Orjinalden alıntı: dasdasq


    quote:

    Orjinalden alıntı: MemoSoZ

    altından vagon kayıp gitmez arkadaşım, Zıpladıgın zaman Senin ters yönünden vücuduna çarpan hava seni yavaşlatır, yani şöyle söyleyim, Sürtünmesiz bi ortamda hızla giden vagonun üstünde zıplarsan geri dogru gitmezsin.
    quote:

    Orjinalden alıntı: dasdasq


    quote:

    Orjinalden alıntı: MemoSoZ

    hayır, 90 km hızla giden arabanın içindeki sinekte yere göre 90 km hızla ilerliyordur :))) araba içindeki hava da. Tren vagonu üstünde zıplarsan biraz geri düşersin nedeni ise havadır, sen H hızı ile direk yukarı ile zıplıyorsun fakat karşıdan senin vücuduna etki eden bir güç var ve o seni yavaşlatıyor, bu sayede biraz daha geri düşüyoruz. vagon üstünde dururken ayaklarımız sayesinde tutundugumuzdan bu hava bizi yavaşlatmıyor, zaten ayağa kalkarsak geri de uçabiliriz :P


    anlatamadım galiba vagonun üstinde havaya zıplarsanız altınızdan vagon kayıp gider ve bir miktar geriye

    düşersiniz hatta yeterince zıplarsanız yer düşersiniz , bir güç değil yani altınızdan kayıyor vagon.





    valla sürtünmesiz ortamda zıplamadım. olan bişeyden bahsediyorum. isteyen denesin. bilimsel açıklaması

    rüzgar değil bence bunun.en azından ben ikna olmadım. ama bilimsel izahı vardır tabi.

    Maalesef durumun tek bilimsel izahı rüzgar Peki şöyle bir soru sorsak: Vagonun üzerinde değil de, içinde zıpladığın zaman ne olur? Cevap: Eğer vagon ivmesiz hareket ediyorsa hiçbirşey olmaz, çünkü içerdeki hava hareketsizdir, yani hava sürtünmesine maruz kalmazsın.




  • @hasbi 81 şimdi olay şu,

    bir vagon var hareketli bir topu al havaya at ,vagon devam etsin ,çatısı yeterince yüksek olsun, top eğer vagon

    hareket ederse arkaya düşecektir bunun rüzgarla ne ilgisi var allahaşkına.

    altındaki cisim hareket ediyor ,sen ona bağlı değilsin.

    tabi ki arkaya düşersin. ben anlatamadım örneği sanırım. buraya uçak -dünyanın dönüş hızından geldik ama

    vagonla insan arasındaki ilişki ,dünyayla uçağınkinden farklı , kütleleri ve hızları arasında orantısızlık var.uçak

    yeterince büyük olsa hava onu da götüremiyecektir.
  • quote:

    Orjinalden alıntı: dasdasq

    @hasbi 81 şimdi olay şu,

    bir vagon var hareketli bir topu al havaya at ,vagon devam etsin ,çatısı yeterince yüksek olsun, top eğer vagon

    hareket ederse arkaya düşecektir bunun rüzgarla ne ilgisi var allahaşkına.

    altındaki cisim hareket ediyor ,sen ona bağlı değilsin.

    tabi ki arkaya düşersin. ben anlatamadım örneği sanırım. buraya uçak -dünyanın dönüş hızından geldik ama

    vagonla insan arasındaki ilişki ,dünyayla uçağınkinden farklı , kütleleri ve hızları arasında orantısızlık var.uçak

    yeterince büyük olsa hava onu da götüremiyecektir.



    Evet doğru, ama cismin sadece hareket etmesi yetmez, ivmeli hareket yapması gerekir. Yani tren sabit bir hızla hareket etse ve atmosfer diye bir şey olmaza havaya atılan top aynı yere düşer. Ancak ivmeli hareket yaparak hızlanırsa top arkaya düşecektir.




  • quote:

    Orjinalden alıntı: kaotika


    quote:

    Orjinalden alıntı: dasdasq

    @hasbi 81 şimdi olay şu,

    bir vagon var hareketli bir topu al havaya at ,vagon devam etsin ,çatısı yeterince yüksek olsun, top eğer vagon

    hareket ederse arkaya düşecektir bunun rüzgarla ne ilgisi var allahaşkına.

    altındaki cisim hareket ediyor ,sen ona bağlı değilsin.

    tabi ki arkaya düşersin. ben anlatamadım örneği sanırım. buraya uçak -dünyanın dönüş hızından geldik ama

    vagonla insan arasındaki ilişki ,dünyayla uçağınkinden farklı , kütleleri ve hızları arasında orantısızlık var.uçak

    yeterince büyük olsa hava onu da götüremiyecektir.



    Evet doğru, ama cismin sadece hareket etmesi yetmez, ivmeli hareket yapması gerekir. Yani tren sabit bir hızla hareket etse ve atmosfer diye bir şey olmaza havaya atılan top aynı yere düşer. Ancak ivmeli hareket yaparak hızlanırsa top arkaya düşecektir.


    atmosfer olmasa da sabit hızla atılsa da tren hareket ediyorsa aynı yere düşmez.

    onun vagonla arasında bağ olmazsa ,atmosfer olmasa da yerden yükseldiği nokta diyelim A ise , vagon

    hareket edip B noktasına geldiğinde ,top yine A ya düşecektir fakat vagon B noktası olduğundan , B eksi A

    kadar geriye düşecektir. burada yeri değişen vagon zaten top değil.

    öyle değil mi?




  • Yere göre düşünelim. Atmosfer de olmasın. Top elinizde duruyorken, top yere göre trenin hızında trenin gittiği yöne doğru gidiyor değil mi? Şimdi topu havaya attınız, top trenin hızını koruyor. Çünkü bu hızı azaltan bir kuvvet yok. Dolayısıyla tren yerde 1 sn'de 100 metre gidiyorsa, top da yerde 1 sn'de 100 metre gitmeye devam edecek. 1 sn'nin sonunda tren de top da 100 m ileride olacağından, top aynı yere düşmüş olacak. Önceden de anlatmıştım aslında.

    Peki sizce atmosfer her yükseklikte Dünya ile aynı hızda mı döner? Yer çekimi mesafeyle azaldığından, yerden uzaklaştıkça havanın daha bir serbestleşmesi gerekir gibi geliyor bana. O zaman bu yüksekliklere çıktığımızda daima bir rüzgar hissetmemiz ve Dünya'nın dönüşü yönüne mi, yoksa tersine mi gittiğimizin de yolculuk süremizi etkilemesi gerekir. Ama bu konudan tam emin değilim, çünkü burada hızı etkileyen havanın bize uyguladığı kuvvet. Bunun sonucunda da ya yavaşlayacağız ya da hızlanacağız.

    Ama atmosfer her yükseklikte yerle aynı hızda dönüyorsa bir yöne ya da diğer tarafa gitmemiz arasında bir fark olmaz. Çünkü havanın yere göre hızı daima 0 olur ve biz ne yöne doğru gidersek gidelim, hava bize yine bizim hızımızla çarpar ve yerde zıplayan adam hep aynı yere, ama giden trenin üzerinde zıplayan adam hep daha geriye düşer. Gerçekte ise durumun yukarıdaki paragrafta bahsettiğim nedenden dolayı pek de böyle olmadığını düşünüyorum.




  • 
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
sonraki
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.