Şimdi Ara

ARTÇILI SÜRÜŞ SIRASINDA DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
9
Cevap
0
Favori
1.630
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
4 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Forumda aradım ama hiç böyle bir konu bulamadım. Faydalı olabileceğini düşündüğüm için sizlerle paylaşmak istedim.
    www.izmirmotosikletkulubu.com adresinden alıntıdır.
    ############################################

    Motosikletimize artçı almak hepimizin bir gün yapacağı bir şey. Hem bizim hem de artçımızın
    güvenliği için önemli noktaları bu yazımıza konu ediyoruz. Uzun bir yazı olacağı için azimle okuyunuz;
    değecektir.
    Motosikletimizde artçı olduğu zaman sorumluluğun büyük bir kısmı biz de olsa da, yolcumuzun da
    yapması gerekenler vardır. Unutulmamalıdır ki arkamızdaki kişinin hataları bizim hatalarımız kadar
    ciddi tehlikeler doğuracaktır.
    Birisini yolcu olarak aldığımızda yapmamız gerek ilk iş ona gerekli bilgileri vermektir. Beş dakika bile
    sürmeyecek bu bilgi aktarımı, her ikinizin de güvenli bir sürüşün anahtarıdır; ihmal etmeyiniz. İlk kez
    bir motosiklete artçı olacakların dışında, ki onlara mutlaka bilgi verilmelidir, hatırlatmak için
    motosikletçilere de bu bilgileri tekrarlamakta fayda vardır.
    O halde izninizle başlayalım, artçımıza neler söyleyeceğiz?
    “Motosikletin kralı sürücüdür!
    Bu bir tercih değil, zorunluluktur. Yolcu (artçı) tamamen sürücüye tabidir.”
    • İlk kural, acemilerin artçı almamasıdır.Acemiler özellikle ani hareketleri gerektiren durumlarda ve
    acil anlarda motosikleti gerektiği şekilde yön-len-di-re-mez-ler. Ve evet sen arkadaşım, sen de
    yönlendiremezsin.
    • Anlatacağınız her şeyi artçınıza nedenleriyle aktarın. Bu bir çok şeyi baştan çözecektir. Neden
    öyle yapması gerektiğini bilirse beyni gereklilikleri daha iyi kavrar.
    • Artçınız sizden fersah fersah ötede bir sürücü de olsa çekinmeyin, sorumluluk her zaman
    sürücüdedir, anlatın.
    Dikkat Edilmesi Gereken Noktalar Nelerdir?
    1. Motora binmeden önce artçınıza selede nereye oturacağını gösterin. En iyi oturma konumu, size
    en yakın olacağı konumdur. Bu mümkün olduğunca ileriye doğru demektir. İleride olması ağırlık
    merkezini ortaya, yani olması gerektiği yere taşır ve ayrıca ikinizin arasına rüzgar girmesine
    engel olur. Rüzgar hem konforunuzu hem de dengenizi bozacağı için istene bir durum değildir.
    2. Artçınıza peglere (ayaklıklara) ayağının ön kısmıyla (tam olarak ayak parmaklarının bittiği
    noktanın hemen gerisiyle) basmasını söyleyin. Bilindiği üzere bu yer ayağın pegde durması
    gereken yeridir. Böylelikle uzun yolculuklarda ayağını pegden ayırmadan hareket ettirebilecek ve
    rahatlayacak, hem de daha güvenli bir konumda yol alacaktır. Doğru basış o farkında olmadan
    bacaklarını açmasını da engelleyecektir. Açık bacaklar güvenli değildir, bunu ona mutlaka
    söyleyin.
    3. Uzun yolculuklarda bacaklarını ara sıra peglerden ayırmadan oynatması gerektiğini söyleyin.
    4. Bozuk zeminli bir geçiş sırasında veya park ederken artçınızdan inmesini isteyebileceğinizi ona
    anlatın. Sorgulamadan sizin gerekli görmeniz halinde inip binmesi gerektiğini kabul etmelidir.
    5. Eller önemlidir ama çoğu zaman artçı zaten sarılır. Siz dizlerden başlayın.
    a. Yolcu mutlaka dizleriyle de size tutunmalıdır. Elleri kadar bir tutunma gücü
    yaratacağını ona söyleyin.
    b. Dizleri ile kalçalarınızı sıkabileceğini söyleyin. Kalçalarınız hem yumuşak hem de yüksek
    basınçta acımayacak bir noktadır. Elleriyle tutunduğu yerleri can havliyle sıkabileceği
    kadar sıkarsa rahatsız olursunuz ama kalçalarınızı acıtması çok zordur.
    c. Zorlanırsa ellerinden çok dizlerine yüklenmesini söyleyin.
    d. Dizlerle sıkarak sinyal vermek ve sizi uyarmak da elleriyle bir şeyler anlatmaya
    çalışmasından daha geçerli bir yoldur.
    6. Artçının, asla ama asla (asla hiç bir zaman demektir) iki elini birden bırakmaması gerekir.
    Duruyor olabilirsiniz, yavaş gidiyor olabilirsiniz. Bunun her artçıya sıkı sıkı tembih edilmesi
    gerekir. Bazen birden gaz açmak zorunda kalabileceğinizi ona anlatın ki düşerse: “Ben
    demiştim?” diyebilesiniz!
    a. Tek veya iki elle arkaya tutunmak geçerli bir yöntem değildir. Birden hızlanma
    gerekirse güçlü birisi dahi arkadan veya yanda tuttuğu elleriyle motosikletin üzerinde
    kalamayabilir ve kolaylıkla yere düşebilir.
    b. Artçı iki eliyle sürücünün beline sarılır. Sarılmak sıkmak değildir diye açın bu meseleyi.
    Ellerini birbirine kilitlemesi iyi bir fikirdir. Ani bir gereklilikte elleri kaymayacaktır
    kilitlerse. Artçı yorulduğunda ya da sizi rahat ettirmek istediğinde bir elini motorun
    yanında ya da arkasındaki tutamaklara geçirmesi mümkündür. Bir el belde, bir el
    yanda ya da arkada tutunmanın bir diğer avantajı da hızlanırken sürücüden, frenleme
    anında da tutamaktan destek almanın kolaylaşmış olmasıdır.
    c. Hareket etmeden önce artçıdan onay alın. O hazır olduğunu belirtmeden hareket
    etmeyin.
    d. Işıklarda dururken, mola verildiğine ve hatta motor düşüyorken bile artçının kesinlikle
    kollarını ve bacaklarını olması gereken yerde tutması ve sürücüye yardım etmeye
    çalışmaması gerekir. Her halükarda bilhassa ayaklarını ayaklıklardan çekmemesi
    konusunda artçınızı uyarın (sıcak ekzozlar ve yol kenarında ki olası engeller bacaklarını
    sarkıtan yolcu için ciddi tehlike oluşturabilirler).
    e. Artçınıza kaskın vizörünü nasıl açıp kapatacağını gösterin ve bunu elinde eldiven
    varken de yapabileceğinden emin olun. Yolculuk sırasında (eğer sizin içinde sakıncası
    yoksa) sizinle konuşabileceğini ancak vizörünün gözlerini ve yüzünü koruması
    açısından mümkün mertebe kapalı kalması gerektiğini izah edin. Ancak düşük hızla
    seyir ederken arada bir onunla konuşmak rahatlatıcı olacaktır (açık vizörden içeri giren
    bir sinek veya taş artçınızın can havliyle sizi birden bırakmasına sebep olabilir).
    f. Sizin sağa veya sola sapmanızı veya durmanızı istediği taktirde bunu size nasıl
    anlatabileceğini izah edin. Sağa sapmanızı , sola sapmanızı nasıl anlatacağını,
    durmanızı gerektiğinde ne yapmasını istediğinizi kararlaştırın.
    7. Motosikletin virajları yatarak alan bir araç olduğunu iyice anlamasını sağlayın. Merkez kaç
    kuvveti sayesinde, motorun yatık iken düşmediğini ama bunun korunması gereken hassas bir
    denge olduğunu izah edin.
    a. DİKKAT > Pek çok artçı içgüdüsel olarak viraj alımı sırasında ters tarafa yatarak
    motoru dengelemeye çalışır. Böyle bir hareketin motosikletin düşmesiyle ve kaza
    yapmanızla sonuçlanacağını artçının kafasına sokun. Bu en hayati kuraldır. Ters bir
    harekette dengenizi kaybetmeniz işten bile değildir.
    8. Doğal olarak artçınız da yolu görmek isteyecek ve bu yüzden kafasını sağdan veya soldan
    çıkartacaktır. Dengenizin bozulmaması için bu konuyada açıklık getirin. Artçınıza kafasını
    tamamen dışarıya doğru uzatmaktansa omzunuzun üzerinden yola bakmasını söyleyin.
    a. Sağ dönüşlerde sağ omzunuzdan sola dönüşlerde sol omuzunuzdan bakması
    gerekiyor. Böylece hem sizin viraj almanıza yardımı olacaktır hem de gittiğiniz yere
    baktığından olan bitenden haberi olacaktır.
    Motosiklete Nasıl Binilir & İnilir Konusunu Unutmayın
    Bu konuyu yolcunuza ayrıca anlatmalısınız. Üşenmeden ve aşağıda dikkatinize sunulduğu gibi anlatın,
    ayrıntılı ve net.
    Motosiklete nasıl bineceğini önce anlatın. Anlattıktan sonra da gösterin.
    1. Motosiklete soldan ve ayaklık açıkken binildiğini unutmayın.
    a. Motosiklete önce sürücü biner.
    i. Bacaklarını sıkıca yere basar. Her ikisini de.
    ii. Ayaklık hala açıktır.
    iii. Sürücü motosikleti çalıştırır.
    iv. Sürücü ön freni sıkar, tercihen motosikleti birinci vitese takar (bunun sebebi
    ağır bir artçının binmesinde sonra birinci vitese geçmenin denge sorunu
    yaşatmasıdır).
    v. Artçı, motosiklete binmeden sürücünün omuzuna vurarak bineceğini haber
    verir.
    vi. Artçı pege basarak motora biner (bu şart değildir fakat o yüklenme anını
    sürücünün hissetmesi iyidir
    vii. Yerleştikten sonra dizleri ya da elleriyle size hareket etmeye hazır olduğunu
    bildirir.
    2.
    a. İnerken, siz ayaklığı açana kadar tutunmaya devam eder.
    i. Ayaklığı açar ve her iki ayağınızı yere sağlam basarsınız.
    ii. Başınızı sola çevirerek basacağı yere bakarsınız, o görmeyebilir; mesul
    sizsiniz.
    iii. Ancak şimdi, siz başınızla işaret verdiğinizde sizden ayrılır ve sol omuzunuza
    vurarak sizi gördüğünü belirtir
    iv. Sol taraftan iner.
    v. İndikten sonra yanınıza gelirki, siz onun indiğini görün.
    vi. Sonrası size kalmış!
    Not 1: Bilhassa yüksek motorlarda artçı motorun üzerine binmek için zorluk yaşıyorsa kullanılabilecek
    bir yöntem daha vardır. Yan veya orta sehpada duran motora artçı sanki kendisi kullanacakmış gibi
    biner ve sonra selenin arkasına kayar. İnerken de aynı şekilde yapılır. Sürücü motoru yan sehpaya
    aldıktan sonra iner. Arından da artçı selede öne kayar ve motordan öyle iner. Artçının sürüş tarzınıza
    ve motora göre farklı şekillerde tutunması mümkündür.
    Not 2: Sportif tur ve süper spor motosikletlerinde farklı bir oturuş vardır. Zira bu motorlarda arka
    taraf yüksektir ve yolcu öne eğik oturmaktadır. Bu tip motorlarda artçı sürücüye değil depoya (evet
    depoya) tutunmalıdır. Bu motorlarda frenleme güçlüdür ve artçı depoya tutunarak, aslında elleriyle
    depoyu yandan sıkıştırarak tutunmaya çalışır. Bu çok yorucudur ve kol gücü ister, bunu unutmayınız.
    Ayrıca bu tutunma şeklinde diz – kalça kullanımı da ayrıca önem kazanır.
    Son Sözler
    Tüm bu anlatımlardan unutmayın ki sadece anlattınız. Yola çıkmadan önce artçınızı alın, ve ona deyin
    ki:
    “Şimdi yola çıkıp, bir kaç gaz açma, biraz frenleme yapacağız. Bir iki defa da aniden
    hızlanacağız. Böylelikle hızlanmayı ve frenajı göreceksin. Dizlerini ve ayaklarını
    kullanmayı unutma”
    Bu şekilde anlattıklarınızın hayata geçmesi için bir kaç kilometrede çok büyük bir yol
    katetmiş olacaksınız.
    Yola çıktıktan sonra sürücünüzün tavrını ve tepkilerini gözlemleyin. Virajlarda, frenlemede sizi tatmin
    edecek seviyeye gelmeden normal sürüşünüzden daha düşük süratte, daha az yatırarak sürün.
    Yolcunuz sadece sadece sizin sorumluluğunuzdadır. Onun yapacağı hatalardan da sürücü olarak sizin
    sorumlu olacağınızı asla aklınızdan çıkarmayın zira;
    arkanızda birisini değil bir hayat taşıyorsunuz…”

    www.izmirmotosikletkulubu.com adresinden alıntıdır.
    http://www.izmirmotosikletkulubu.com/belgeler/artcili.surus.pdf







  • Başarılı bir açıklama olmuş paylaşım için teşekkürler.Yazılanlara artı olarak artçıya söylenmesi gereken bir konu da köpeklerden korkmaması gerektiği. Tam olarak nedenini bilmediğim bi şekilde motosikletle 20 30 kmh civarında giderken köpek kovalamaya başladı artçım korktu , motoru yani doğal olarak beni sarsmaya başladı ve dengemi kaybetmeme yol açtı mucizevi bir şekilde düşmeden durmayı başardım. Motosiklet üzerinde yolculuk yaparken köpeklerin sadece kovaladığını ve ayağını felan ısıramayacağını anlatmak gerek bence.
  • Ellerine sağlık hocam faydalı bir konu olmuş.

    Son olarak eklemek istiyorum, mutlaka artçınıza da kask başta olmak üzere koruma ekipmanı alın.

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • Değerli yorumlarınız ve katkılarınız için teşekkür ederim.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • fazla tecrübeniz yoksa artçı almayın denendi çok kötü sonuçları oluyor
  • Artçılı yazılarının hepsini okudum fakat bir uyarı daha geçelim artçıyı 5 metrede götürsen kaskı,montu diger güvenlik ekipmanlarını giymeden almamak sonuçta can bu , biz önlemimizi alalım allaha emanet yola öyle çıkalım vicdan azabı iyi bir şey değildir,ben yaşamadım allah kimseyede yaşatmasın

    Unutmayın kimse araba sürene arabacı demez şöför der anca oda tırt

    ama moturcu öyle mi motorcuymuş be deyince 1-0 önde başlıyorsun hayata ayrıcalıkla olmak için hayatta kalmak lazım kask takın hayallerinizi ve Sevdiklerinizi üzmeyin :)


    Herkese kazasız sürüşler.
  • Tecrübeniz yoksa almayyn. Yani kendini zor götürüyorsun.

    Hele ki artçyya dikkat edin. Dangoz biri ise ikinizide dü?ürebilir.

    Faydaly konu te?ekkürler.
  • Konu guzel ama anlamadigim bir kac nokta var

    Inerken once surucu inecek sonra arkadaki one kayacak ve asagi inecek

    Bizim motorda 2 surucu arasi yukseklik farki var ve one kayarken daha cok denge kaybina sebeb olup devrilebilir. 2. Kisininde tecrubeli olmasi gerek o konuda

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.