Şimdi Ara

Ağır Ticari araçların motor teknolojileri

Bu Konudaki Kullanıcılar:
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
12
Cevap
0
Favori
1.448
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
0 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • şimdi bir travego,tourismo,axor u örnek alalım bunlar otobüsler 100 km'de 18-28 litre yakıyor kamyonlar ise 35-40 litre yakıyor
    örnegin travego ile başlayalım
    15 shd-17 shd
    motor hacmi:11.967 l
    beygir:428 PS-478ps
    tork:1600 nm - 2100 nm
    yakıt tüketimi:
    yüklü ağırlık:ama bu araç bu kadar ağır olmasına rağmen ve motor olarak standar binek araçların 8-9 katı olmasına rağmen 25-28 litre yakıyor
    diğer bir örneğimiz ise travegonun kardeşi tourismo
    Hacim
    11.967 cm3
    Azami güç
    349 HP (260 kW) / 2000 dev/dak
    422 HP (315 kW) / 2000 dev/dak
    Azami tork
    1600 Nm / 1100 dev/dak
    2100 Nm / 1100 dev/dak
    Azami yüklü ağırlık
    18.000 kg
    24.000 kg
    axor ise
    motor hacmi;12l
    güç: 360ps-401 ps
    tork:1800nm-2100nm
    yakıt tüketimi: 25-36 litre arasında
    azami ağrılık türkiye şartlarında çekici,dorse ve yük toplam ağırlığı 35 ton diyelim yasal olarak ama çoğunlukla 45 ton ve üzeri
    şimdi sıra bineklerde türkiye şartlarında (bineklerle ticarileri karşılaştırmak saçma ama ben motor teknolojilerini anlamaya çalışıyorum) en az yakan HDI ve DCI motorların C sınıfı üzerindeki yakıt tüketimleri
    DCI ile başlayalım
    Megane
    Hacim: 1.5 l
    Azami güç:110 ps
    Tork:240 nm
    Yakıt tüketimi ise:4.5 l
    aracın yürür ağırlığı Şöför dahil:1355 kg
    diğer aracımız ise Hdı motorlu 308 olsun
    Hacim: 1.6 l
    Azami güç:115 ps
    Tork:270 nm
    yakıt tüketimi ise :4 litre olsun
    ağır vasıtaların yakıt tüketimleri şehir dışı olarak aldığım için araçlarıda öyle aldım
    şimdi size sorum ağır vasıtalar ile binek araçlar arasında
    motor hacmi olarak 8-9 kat
    ağırlık olarak ise otobüsete 10-11 kat fark varken çekicide ise 20-21 kat fark var iken
    yakıt tüketimi olarak sadece 4-5 kat var yani mesala
    motor hacmi ve ağırlık olarak düz orantı ile
    otobüsün 40-45 litre çekicinin 80-90 litre yakıt yakması gerekirken
    sadece 5 kat ile yetiniyorlar



  • Otobüs 100 km hızı atıyorum 1500 devirde alıyor ve motoru büyük oldugu için daha rahat çeviriyor,

    binek araba 100 km hızı 2500 devirde çevirsin motor küçük oldugundan daha çok zorlanacak.
    Benim fikrim bu yönde ama iddaalı degilim.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Motor hacminin cok bir onemi yok. Onemli olan urettigi beygir. 3 4 kat fazla beygir ureten bir arac 3 4 kat fazla yakiyor normal.

    Misal 1.0 125 hp li motor ile sehir disinda 100 km de yakacaginiz yakit (misal o arac o devirde 95 hp uretiyor olsun) , 2.0 motor 200 hp lik bir arac da o devir araliginda 95 hp uretiyorsa ayni yakacaklardir.

    Dusuk hacimli motorlarin daha dusuk hizlarda daha az yakma ozelligi var. Cunku ekonomi olarak minimum urettikleri beygir dusuk.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Çevirdiği devir önemli. Sen otobüs veya kamyonların çevirdiği devire bakarsan 2500 devirden sonra hatta bazılarında 2000 devir sonrası kırmızı gösterir. Bu verdiği güç ve tork değerlerini bu küçük devir aralığında verir. Arabada ise 4500 devire kadar otomobiller dizel olmasına rağmen devir çevirebiliyor. Bu aradaki devir çevirme farkından diye düşünüyorum.
  • Motor büyüdükçe alınan verim genelde artıyor. Mesela gemi motoru düşünseniz bunlardan çok çok daha verimli değerler çıkar. Aksi olsaydı yüzlerce ufak motor kullanılırdı. Motorda en büyük güç kaybı sürtünme ve neticesinde ortaya çıkan sıcaklık . Bir ürünü ne kadar ufak ve çok sayıda yaparsan sürtünmesi o kadar artar. Üstelik bu motorlar çok uzun ömürlü olsun diye narin, aşmış teknolojilerden de pek barındırmıyor.

    Bir diğer konu da performans. Otomobiller hızlı gitmek için tasarlanır. Her ne kadar son yıllarda ekonomik olması için uğraşılsa da performanstan pek ödün verilmez. Ancak kamyon , otobüs gibi araçların öncelikli amacı az yakmasıdır. Vitesleri tamamen buna ayarlanmıştır. Büyük araçlar olduğu için vites sayısı çok şanzımanlar kullanılabilir.
  • En büyük etkenlerden biri hacim, ikincisi şanzıman. Her viteste düşük devir yapılıyor. Bu da yakıt-hava karışımını dengeli bir hale getiriyor. Kaldı ki fark dört kat falan değil, altı yedi kat..

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • aynı şey değil ters orantı söz konusu
  • quote:

    Orijinalden alıntı: Kaygerya

    Motor hacminin cok bir onemi yok. Onemli olan urettigi beygir. 3 4 kat fazla beygir ureten bir arac 3 4 kat fazla yakiyor normal.

    Misal 1.0 125 hp li motor ile sehir disinda 100 km de yakacaginiz yakit (misal o arac o devirde 95 hp uretiyor olsun) , 2.0 motor 200 hp lik bir arac da o devir araliginda 95 hp uretiyorsa ayni yakacaklardir.

    Dusuk hacimli motorlarin daha dusuk hizlarda daha az yakma ozelligi var. Cunku ekonomi olarak minimum urettikleri beygir dusuk.

    sürtünme özelliklerine göre 2. paragraftaki durum değişir bence

    ve vites oranlarına göre



    < Bu mesaj bu kişi tarafından değiştirildi jimhendrix -- 4 Aralık 2014; 19:27:38 >
  • Eh İstanbul içinde

    Pug Boxer minibüs tamamen dolu İstanbul içi 11-12 litre yakıyor. 2.3 motor var.

    Chevrolet Captiva tek sürücü İstanbul içi 11-12 litre yakıyor. 2.0 motor var.

    Öyle çokta büyük araçlara gitmeye gerek yok bu tarz örnekler için.

    Mühim olan motorun üretiliş amacı ve ona göre kullanılmasıdır.

    Mesela Otobüs ve Kamyonlar büyük hacimlere sahiplerdir motor karakteristik özellikleri de benzerdir.

    Ama vites oranları bir birinlerine göre farklıdır.

    Mühim olan motorun üretlilirken üretiliş amacı ve ulaşım aracında amaca uygun aktarma organları kullanılması.
  • Bu dediğin araçların 12 vitesi şanzımanları falan var ve dolayısıyla deviri çok az torku çok fazla . Devir az olduğu için bu yakıtlar normal

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • buyk arabaların 1500 devırde yakaladıgı hızı kucukler 2500 devırde yakalıyor bırıncısı..

    kucuk motorlar zorlama daha cok oldugu ıcın daha fazla yakarlar sehır dısında tabı..
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.