Donanım Haber

Uygulama ile Aç
Kayıt

Yüzbaşı
20 Mayıs 2007
Tarihinde Katıldı
Takip Ettikleri
0 üye
Görüntülenme (?)
201 (Bu ay: 8)
Gönderiler Hakkında
3 hafta
EVGA Geforce RTX 3070Ti FTW3 Ultra Gaming Ekran Kartı Kullanıcı İncelemesi
https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/a6/e3/31/a6e3312f57edf94113e18993f99a4f5f.jpg&t=0&width=480&text=1


Herkese merhaba. Kendi sistemimde kullanmaya başladığım EVGA RTX3070Ti FTW3 Ultra Gaming ekran kartına mini bir inceleme yayınlamak istedim.

Daha önce Founders Edition versiyonlarının incelemeleri yapılmıştı. Bu kart ise EVGA'nın kendisine has özelleştirmelerle ürettiği sürümü.

Kutu açılımını geçip direk incelemeye girelim.

 

Karta Genel Bakış;

Kartın Uzunluğu 300mm kalınlığı ise 136mm şeklinde ve 2.75 Slotluk yer kaplıyor.

Bir hayli kaslı gözüküyor. Ve kullanılan plastik ve metal malzeme kalitesi çok iyi.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/ab/8a/65/ab8a65a51afde913d042d7e2ab95b966.jpg&t=0&width=480&text=1

Kart 3 adet Fan'a ve bakır tabanlı ısı boruları ile bütünleşmiş kaslı bir soğutucuya sahip.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/5e/c0/b0/5ec0b0513e7487b2622ab46592f557f9.jpg&t=0&width=480&text=1

Aynı zamanda kartın ön yüzünde neredeyse boydan boya RGB ışıklandırması ve standart 2 adet 8 pinli güç girişi ile birlikte geliyor. Kartta bir adet ARGB ve yine 1 Adet 4 Pin fan girişi de mevcut. 3 adet Display Port, 1 adet HDMI girişi bulunuyor.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/10/12/a4/1012a4cf9d8b8f23029b917e78d1b55f.jpg&t=0&width=480&text=1

Kartın ana PCB'si normalde soğutma kadar uzun değil. Fakat EVGA PCB'yi delikli biçimde yaparak uç kısıma güç girişini ve RGB ile ilgili devre elemanlarını eklemiş. Aynı zamanda kartın uç kısmının delikli yapıda olması fanların aktif olarak daha iyi soğutma sağladığını belirtiyor.

Aynı zamanda kart üzerinde Normal ve OC moduna alınabilen bir jumper ayarı da eklemişler. Bu özelliği daha önce ASUS ekran kartlarında da görmüştüm. Kart çift BIOS'a sahip.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/a1/06/e6/a106e6e042a6381cf107873b3ecef2f2.jpg&t=0&width=480&text=1

EVGA RTX3070ti FTW3 Ultra kendi sistemimde bu şekilde gözüküyor. Kart bir hayli uzun.

Düzgün şekilde yuvasına vidalanmalı. Yoksa biraz sarkmaya neden olabilir.

Kart 290Watt TDP'ye sahip. Ve EVGA en az 750Watt Gold sertifikalı bir güç kaynağı öneriyor.

İnceleme öncesi kartın teknik özelliklerine değinecek olursak eğer;


Grafik Ünitesi tarafında;

  • NVIDIA RTX 3070 Ti işlemcisi bulunan ekran kartı,
  • 6144 CUDA Çekirdeğine
  • 1860 MHz Boost Hızına
  • 357.1GT/s Texture işlem kapasitesine sahip.


Bellek tarafında;


  • 8192 MB, 256 bit GDDR6X Belleğe,
  • 19000 MHz (Efektif) Bellek hızına ve
  • 608 GB/s Bellek bant genişliğine sahip.


Ve bu ekran kartını kullandığım mevcut sistemimde, AMD Ryzen 9 5900x işlemci, Asus ROG Crosshair VIII X570 Anakart, 4x16GB G.SKILL DDR4 3200Mhz Ram, BeQuiet StraightPower 850Watt Gold Güç kaynağına sahibim.

Bunun dışında ASUS VG279QM 27" 280Hz 1ms Full Hd Ips Monitör kullanıyorum. 3070 ve üzerindeki kartlar için her ne kadar 2K monitörler önerilse de 200Hz ve üzerinde FHD bir monitöre sahipseniz 2K'ya göre daha yüksek FPS alıyorsunuz. Bu oyun deneyiminin akıcılığı için bir artı demek.

Öncelikle sentetik testlere geçelim.

 

Sentetik Testlerde;


Kartı çeşitli benchmark testlerinde denedim. Ve sonuçları paylaşıyorum.

Unigine Valley Testinde kart en düşük 50 en yüksek 350 ortalama ise 184FPS alıyor.

Bu test görece biraz eski olmasına karşın hala kartları zorlayabiliyor.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/10/68/eb/1068eb77b5e998f6b08239214a13e054.jpg&t=0&width=480&text=1

Unigine Heaven Testinde kart en düşük 41 en yüksek 371 ortalama ise 188FPS alıyor.

Hevaen testi ise Valley'den daha yeni ve biraz daha zorlu bir test.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/39/da/1c/39da1c74318ae4fb9f8645eea124bfc5.jpg&t=0&width=480&text=1

Unigine SuperPosition Testi ise en zorlu olan test durumunda. Ayarlardan 1080P ve Extreme ayarı seçerek gerçekleştirdiğim testin sonuçları şu şekilde;


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/19/52/f5/1952f5f6a58fee1dc1cea597a01c0c3e.jpg&t=0&width=480&text=1


En düşük 53, Ortalama 70 ve En Yüksek 87FPS alıyor. Bu test özellikle fizik, ışıklandırma ve gölge ayarları bakımından zorlayıcı bir test içeriyor.

Şimdi ise oyun testlerine geçiyoruz. Bu noktadaki skorlar çok daha önemli.

 


Oyun Testleri;


Assassins Creed Origins - Full Detay Seviyesi

Min:42 Ortalama:126 Maksimum:176FPS

Assassins Creed Odyssey - Full Detay Seviyesi

Min:32 Ortalama:69 Maksimum:93FPS


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/b1/0c/34/b10c348483ab557ce0ad78df65589799.jpg&t=0&width=480&text=1

Assassins Creed Valhalla - Full Detay Seviyesi

Min:30 Ortalama:95 Maksimum:153FPS


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/2b/a3/ab/2ba3abcf5317d22aa207579717847264.jpg&t=0&width=480&text=1

FarCry 5 - Full Detay Seviyesi

Min:101 Ortalama:136 Maksimum:175FPS


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/7b/5e/e3/7b5ee375f53af7ccdb81992871fea332.jpg&t=0&width=480&text=1


Metro Exodus - Full Detay Seviyesi - RTX &DLSS Kapalı

Min:9 Ortalama:46 Maksimum:94FPS

Metro Exodus - Full Detay Seviyesi - RTX &DLSS Açık

Min:10 Ortalama:84 Maksimum:180FPS


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/e0/af/46/e0af464c8bec1aebaec28733dcb2ffb7.jpg&t=0&width=480&text=1

Middle Earth Shadow of War - Full Detay Seviyesi

Min:31 Ortalama:210 Maksimum:386FPS


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/7b/8a/cc/7b8acc5a6d1285ee8a71421c67e7d2e7.png&t=0&width=480&text=1

Horizon Zero Dawn - Full Detay Seviyesi

Min:6 Ortalama:132 Maksimum:255FPS


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/15/c2/d8/15c2d8e483e15ea286c064f08749c4e0.jpg&t=0&width=480&text=1

Red Dead Redemption 2 - Full Detay Seviyesi

Min:16 Ortalama:60 Maksimum:159FPS

 

TombRaider - Full Detay Seviyesi - Ray Tracing Kapalı

Min:102 Ortalama:135 Maksimum:218FPS

TombRaider - Full Detay Seviyesi - Ray Tracing Açık

Min:74 Ortalama:111 Maksimum:191FPS

 

Kartın oyun performansı bu şekilde oluşuyor. Günümüz oyunları için akıcı ve gayet güzel değerler bunlar. Bazı oyunlarda Ray Tracing açmak grafikte belirgin farklılık yaratmıyor. Hatta çoğu oyunda kapalı olması ekstra performans demek. Ama en önemlisi kartın oldukça güçlü ve akıcı bir deneyin sunması.

 


Sıcaklıklar, Çalışma Hızı ve Frekanslar;


Kart boştayken ortalama 35 derece civarında çalışıyor. Oyunlarda ise ortalama 63-64 derece sıcaklıklarda seyrediyor. Bu değer bu derece güçlü bir kart için oldukça iyi değerler. Fanlar 55 dereceye kadar çalışmıyor. 55'ten sonra kendiliğinden devreye giriyor. Neredeyse 3 slotluk soğutucu oldukça etkili ve fanlar öyle kafa şişirecek kadar ses yapmıyorlar. Kasayı masanın üstüne koymama rağmen oyun testlerinde fan sesini oldukça düşük seviyede duydum. Bu da masa üzerine kasa koyanlar için bir artı demek.


Kart oyunlarda tam yük altındayken;

Forza Horizon 4, Doom Eternal, Horizon Zero Dawn, Shadow of Tomb Raider, Metro Exodus oyunlarında Full Detay seviyesinde GPU Hızı 1935-1950Mhz aralığında çalışıyor. DDR6X Bellekler ise 19000Mhz hızında ve 90-94 Derece arasında çalışmaktalar. DDR6X bellekler biraz sıcak çalışıyor gibi gözükse de bu belleklerin maksimum çalışma sıcaklığı Micron'a göre maksimum 105 Derece olarak listeleniyor. Bu da şu an için sorun değil fakat ne kadar düşük sıcaklık o kadar iyi stabilite demek aynı zamanda.

 

Sonuç;


EVGA ülkemizde daha önce incelemesi oldukça az sayıda yayınlanan markalardan biri. Fakat ürün kalitesi olarak pek çok bilindik markadan çok daha iyi bir seviyede olan bir firma. Bu da benim tercihimde etkili oldu. Aynı zamanda 3 yıl olan garanti süresini +2 yıl opsiyon ile 5 yıla çıkarabiliyorsunuz. Ve kartta bir sorun meydana gelmesi durumunda (kullanıcı hatası dışında) Evga direkt değişim sağlıyor ki bu ciddi bir avantaj. Evga aynı zamanda güç kaynakları, anakartlar ve ekran kartları üretiyor. Yıllardır nvidia ile üretici partneri konumundalar. Yıllarca Asus ROG Strix modellerini kullandıktan sonra kendi bilgisayarımda kullanmaya başladığım RTX3070Ti FTW3 Ultra modeli Asus ve muadillerinin ürettiği eşdeğer kartlardan hiç bir yanı eksik olmayan hatta bazı noktalarda onlardan çok daha kaliteli olan oldukça kaslı ve güçlü bir ekran kartı.


Asusun ROG Strix modelleri gibi oldukça kaslı bir soğutucuya 3 adet sessiz fana ve EVGA'nın kendine has özelliklerine sahip oldukça güçlü uzun vadede de ihtiyaçlara cevap veren bir ürün. 1080P'de ultra grafik ayarlarında çok iyi bir performansa sahip olan kart, 1440P'de de benzer bir akıcı bir deneyim sunacaktır. 4K'da ise oyuna göre biraz ayar kısarak 60FPS civarı oyun deneyimi yaşatacaktır diye düşünüyorum.


Sanırım ürünün tek hendikapı fiyatı. Global anlamda ekran kartı fiyatlarının yükselmesi, çip krizi ve miningcilerin kartlara olan talebi ürünü alınması zor bir noktaya taşıdı. Dilerim ki kısa zamanda bu küresel sorunlar çözüme kavuşur ve insanlar sahip olmak istediklerine erişebilirler.


Bu kullanıcı incelemesinde ben üründen memnun kaldığımı belirterek konuyu tamamlamak istiyorum. Kartın alternatifi AMD RX6800 modeli. O da değerlendirilebilir. Oyuna göre burun farkıyla iki kart yarışmakta. Ray Tracing konusunda AMD kartlara göre daha iyi olması ve CUDA desteği ile birlikte çeşitli programları ve uygulamaları kullananlar nvidia tarafındaki bu ürünü rahatlıkla seçebilirler.


Sonuçta Nvidia veya AMD günün sonunda artık birbirine denk konumda ürünler üretiyorlar. İş biraz sizin hangi markaya sempati duyduğunuza ama en önemlisi ihtiyaçlarınıza kalıyor.

4 hafta
Ekran Kartında PCIE 4.0 ve PCIE 3.0 Bağlantı Arayüzünün Performansa Etkisi

Techspot.com bu konuda güzel bir inceleme yayınlamış. Üzerinde oynamadan direk sonuçları yazıları paylaşıyorum. Çünkü zaman zaman bu konuda sorular oluyor. Konuyu bilmeyen arkadaşlar içinde bir rehber olmuş olur.


Hemen konuya başlayalım.


Son zamanlarda PCI Express 4.0'ı ve yeni GeForce 30 serisi ile oynadığı rolü tartışıyorduk. PCIe 4.0'ı 3.0 üzerinden kullanırken, RTX 3080 ve 3090 gibi üst düzey parçalarda, ~%5'lik bir artış gibi küçük bir performans avantajı olabileceğinden şüphelendik. İlk günkü incelememizde buna çok kısa bir göz attık ve en fazla %3'lük bir artışa baktığımızı gördük, bu da dürüstçe çok az şey katıyor.


Yine de RTX 3080 ile PCIe performansına daha derinlemesine bakmayı planlamıştık, bu yüzden bugün yapacağımız şey bu. MSI'ın X570 Unify anakartını kullanan X570 platformunda Ryzen 9 3950X'i ve MSI'ın Z490 Unify'ını kullanan Z490 platformunda Intel Core i9-10900K'yı kullanan birçok farklı PCI Express yapılandırmasına bakacağız. Her iki durumda da 32 GB DDR4-3200 CL14 bellek kullanıyoruz ve tercih edilen grafik kartı RTX 3080 Founders Edition.


Tüm pratik amaçlar için, PCI Express veri yolu, her modda mevcut olan bant genişliği veya buna benzer herhangi bir şey hakkında konuşmayı atlayacağız, çünkü daha önce bunun üzerinden geçtik, ayrıntıları zaten bildiğinizi varsayacağız ve çoğunlukla sayılarla ilgileniyoruz, o yüzden başlayalım.


Ryzen 9 3950X PCI 3.0 ve PCIe 4.0 Karşılaştırmaları


Death Stranding'den başlayarak, x16 modunda tam bant genişliğinde çalışırken PCIe 4.0 ve 3.0 arasında gerçek bir performans farkı görmüyoruz. Bir X570 veya B550 anakartta PCIe 3.0 x8'de çalıştırdığınız olası olmayan senaryoda, özellikle %1 düşük performansta bir performans düşüşü var ve burada 1440p'de kare hızında %11'e varan bir düşüş görüyoruz. tipik olarak performansta daha çok %7'lik bir düşüş görüyoruz.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FDS-p.webp&t=0&width=480&text=1


Shadow of the Tomb Raider, görsel olarak çok etkileyici bir oyun olmasına rağmen, PCIe bant genişliğini çok fazla tüketmez ve sonuç olarak, PCIe 3.0 x8 bant genişliğinden PCIe 4.0 x16 bant genişliğine geçerken bile performansta neredeyse hiçbir değişiklik görmüyoruz.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FTR-p.webp&t=0&width=480&text=1


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FRSS-p.webp&t=0&width=480&text=1



Rainbow Six Siege ile test ederken benzer bir hikaye, PCIe sürümünü 4.0'dan 3.0'a değiştirirken 1080p'de %2.5'lik önemsiz bir performans düşüşü ve ardından x8 bant genişliğine geçerken %2'lik bir düşüş daha görüyoruz. Gerçekten burada görülecek bir şey yok.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FF1-p.webp&t=0&width=480&text=1


F1 2020, PCI Express bant genişliğinden belirgin şekilde etkilenmeyen başka bir oyun ve PCIe 3.0 x8'e düşene kadar 1440p ve 4K'da bir tür performans kaybı görmüyoruz. İlginç bir şekilde, en büyük darbeyi alan yine 1440p, ancak bu olası olmayan yapılandırma için yalnızca %6'lık bir düşüşten bahsediyoruz.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FHZD-p.webp&t=0&width=480&text=1


Horizon Zero Dawn, test ettiğimiz diğer birçok oyundan daha fazla PCIe duyarlı olduğunu kanıtladı, ancak burada bile PCIe 3.0 ve 4.0 arasında çok az fark görüyoruz. Aslında, yalnızca PCIe 3.0 x8 ile kare hızında bir azalma görmeye başlıyoruz.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FRE3-p.webp&t=0&width=480&text=1


Resident Evil 3'ün CPU'ya hiç duyarlı olmadığını biliyoruz, en azından makul ölçüde ve PCIe bant genişliğine de çok duyarlı görünmüyor. PCIe 3.0 ve 4.0 arasında neredeyse hiçbir fark görmüyoruz.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FDoom-p.webp&t=0&width=480&text=1


Doom Eternal sonuçları ilginç çünkü bu başlıkta gerçekten yüksek kare hızlarını zorluyoruz. En büyük performans farklarını genellikle daha yüksek kare hızlarında görürsünüz ve bunun nedeni, veri yolu aktarımlarının çözünürlükten bağımsız olarak kare başına oldukça tutarlı olmasıdır; bu, kare hızının PCIe bant genişliğinin birincil sürücüsü olduğu anlamına gelir.


Bu başlıktaki PCIe 3.0 x8 eşiği 300 fps'nin biraz üzerinde görünüyor, x16 ise neredeyse 360 fps'ye izin verecek ve PCIe 4.0 x16, 3950X'i sınırlamaz ve ortalama 368 fps'ye izin verir.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FWolf-p.webp&t=0&width=480&text=1


Wolfenstein: Youngblood, Doom'a benzer şekilde davranıyor, bu nedenle PCIe 3.0 x16 ile performansta bir düşüş görürken, marjlar anlamsız.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FWolf_DLSS-p.webp&t=0&width=480&text=1


Merak edenler için, DLSS gibi bir teknolojiyi etkinleştirmek pek bir şey değiştirmez, yerel performansa benzer marjlara bakıyoruz.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FWolf_DLSS_RT-p.webp&t=0&width=480&text=1


Ayrıca, insanların ışın izlemenin çok daha fazla PCI Express bant genişliği kullandığını iddia ettiğini gördük... Bunun neye dayandığından emin değiliz, ancak işte DLSS + ışın izleme numaraları. Bu, kare hızını düşürdüğü için PCIe bant genişliği ihtiyacını azaltır.


Intel Core i9-10900K PCI 3.0 ve PCIe 4.0 Karşılaştırmaları


Şimdi, RTX 3080'in PCI Express 3.0 x16 ve x8 bant genişliğini kullanarak Z490/10900K kombinasyonunda nasıl performans gösterdiğine hızlı bir bakış. Burada, 1080p'de ortalama kare hızında %5'lik bir azalma ve %1'lik düşük performansta %10'luk bir azalmaya bakıyoruz.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FIntel_DS-p.webp&t=0&width=480&text=1


4K'da bile, %1'lik düşük performans için %10'luk bir düşüşle birlikte ortalama kare hızında %6'lık bir düşüş görüyoruz, bu nedenle bu oldukça önemli ve bazı kullanıcılar için alakalı bir istatistik, buna birazdan değineceğim.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FIntel_TR-p.webp&t=0&width=480&text=1


Daha önce Shadow of the Tomb Raider'da gördüğümüz gibi, bu başlık çok fazla PCIe bant genişliği gerektirmiyor ve PCIe 3.0 bant genişliğini yarıya indirirken yine performansta en fazla %5'lik bir düşüş olduğunu görüyoruz.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FIntel_RSS-p.webp&t=0&width=480&text=1


Rainbow Six Siege PCIe bant genişliği burada önemli değil, özellikle 1440p ve 4K'da oyun oynarken.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FIntel_F1-p.webp&t=0&width=480&text=1


Kullanılabilir PCIe bant genişliğini PCIe 3.0 x16'dan x8'e yarıya indirmek, 1080p'de %6, 1440p'de %5 ve 4K'da hiçbir azalmaya kadar küçük bir performans cezası vardır.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FIntel_HZD-p.webp&t=0&width=480&text=1


Horizon Zero Dawn'da benzer performans marjları görüyoruz, burada PCIe 3.0 bant genişliğindeki azalma, performansı 1080p'de %5'e ve 4K verilerde hiçbir değişiklik olmaksızın 1440p'de %4'e kadar düşürdü.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FIntel_RE3-p.webp&t=0&width=480&text=1


1440p ve 4K'da kayda değer bir değişiklik olmadan Resident Evil 3'te 1080p'de %5'lik bir performans düşüşü görüyoruz.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FIntel_Doom-p.webp&t=0&width=480&text=1


Doom Eternal'da bir kez daha ilginç sonuçlar. Daha önce bulduğumuz 3950X ile PCIe 3.0 x8 bant genişliği, RTX 3080'i 1080p'de yaklaşık 320 fps ile sınırlandırıyor ve aynısını 10900K ile görüyoruz. Sonuç olarak, 1080p'de performansta %18'lik büyük bir düşüş görüyoruz, ancak 1440p ve 4K verilerinde çok az değişiklik var.


PCIe Aygıt Tartışması


Kuşkusuz bu verilerin çoğu çok şaşırtıcı değildi, ancak yine de iki kez kontrol etmekte fayda var. Şimdi bakmak istediğimiz bir dizi sonuç daha var ve bu, bu grafik kartı PCI Express testlerinde genellikle gözden kaçan bir şey. AMD sistemi için PCIe 3.0 x8 verilerine bakmak biraz anlamsız, sadece bilim adına yapıldı, ancak birden fazla PCIe cihazı olan 300 veya 400 serisi bir anakart kullananlar için faydalı bilgiler olabilir.


İkincil yuvayı kullanmak isterseniz, birincil PCIe yuvanız için PCIe 3.0 x8 bant genişliğinden kaçınmanın bir yolu olmadığından, bu bilgiler Intel kullanıcıları için çok daha önemlidir. Pek çok kişinin ikinci PCIe x16 yuvasını boş bıraktığının farkındayız, bu nedenle bu herkesi, hatta Intel kullanıcılarının çoğunluğunu etkileyen bir şey değil. Kaçınızın ikinci, hatta üçüncü bir PCIe cihazı çalıştırdığını öğrenmek için bir anket yaptık.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fimages%2F2020-09-23-image-2-p.webp&t=0&width=480&text=1


İnsanların büyük çoğunluğu sistemlerine bir grafik kartı takar ve bu kadar - başka hiçbir genişletme yuvası kullanılmaz. Kullanıcıların yaklaşık dörtte biri, ses kartı, ek depolama, yakalama kartı, yüksek hızlı ağ bağlantısı veya başka herhangi bir genişletme kartı olsun, ikinci bir cihaz taktıklarını söyledi. Önemli olan tek bir USB bağlantı noktasına sahip bir PCIe kartı olabilir, ancak ikincil PCIe x16 yuvasına takılırsa, birincil yuvanın bant genişliğinin yarısı kadar olacak ve sizi amiral gemisi bir Z490 anakartta PCI 3.0 x8'de çalışmaya zorlayacaktır. Örneğin.


Bunu bir B550 veya X570 anakartında yaparsanız, RTX 3080'i kullanırken PCIe 4.0 x8 bant genişliği ile sınırlandırılırsınız ve bu da sizi PCIe 3.0 x16 bant genişliği ile sınırlar, dolayısıyla burada herhangi bir performans artışı olmaz. Az önce söylediğimiz gibi, bu çoğu kişinin endişelenmesi gereken bir şey değil ve Intel sistemlerinde performansı sınırlamak için gerçekçi olmayan bir senaryo oluşturmak istemiyoruz, ancak size bu senaryoda daha küçük kısım için ne olduğunu göstereceğiz. bu ikinci PCIe yuvasını işgal eden kullanıcıların oranı.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FAMDvIntel_DS-p.webp&t=0&width=480&text=1


Death Stranding'den başlayarak, birincil ve ikincil PCIe yuvaları için her iki CPU'yu da x8'e x8 yapılandırmasında çalıştırırken, her iki platformda da 3950X için biraz daha iyi %1 düşük ile karşılaştırılabilir performans görüyoruz. Ardından 4K'da 3950X, bu koşullar altında sürekli olarak birkaç kare daha hızlı olmasına rağmen anlamsız bir farkla %3'lük bir farkla öne geçti.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FAMDvIntel_TR-p.webp&t=0&width=480&text=1

AMD'nin Shadow of the Tomb Raider'da zaten küçük bir performans avantajı vardı, bu nedenle 10900K'yı PCIe 3.0 x8 kullanarak sınırlamak, 3950X'in 1440p'de %6 ve 4K'da %5 daha fazla performans sunmasını sağlar.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FAMDvIntel_RSS-p.webp&t=0&width=480&text=1


Intel, Tom Clancy's Rainbow Six Siege'de x16 modunu kullanırken bir performans avantajından yararlanır ve bu avantaj, daha sınırlı x8 bant genişliği ile tamamen ortadan kalkmaz. 10900K hala 1080p'de %8 ve 1440p'de %3 daha fazla kareye izin veriyor, bu nedenle x16'dan x8 bant genişliğine geçerken 10900K ile ulaşılan küçük performans burada önemli değil.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FAMDvIntel_F1-p.webp&t=0&width=480&text=1


Daha önce 10900K, F1 2020'de 1080p'de 3950X'ten %13 daha hızlıydı ve biz burada bu marjda sadece çok küçük bir değişiklik yaparak %11'e düşürüyoruz. 1440p ve 4K'da marj tamamen ortadan kaldırılmıştır.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FAMDvIntel_HZD-p.webp&t=0&width=480&text=1


Ryzen 9 3950X ile Horizon Zero Dawn'da 1080p'de zorlu bir CPU darboğazı nedeniyle, 10900K'nın PCIe bant genişliğini azaltmak, hala %13 daha fazla performans sağladığını gösterirken, tam x16 bant genişliğinde %19 daha hızlıydı. Bu, 1440p ve 4K'da aynı performansı gördüğümüzü söyledi.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FAMDvIntel_RE3-p.webp&t=0&width=480&text=1


Resident Evil 3 sonuçları burada değişmiyor çünkü oyun PCIe 3.0 x18 bant genişliği ile performansta bir düşüş görmez ve ayrıca 3950X veya 10900K kullanırken aynı performans seviyesini görür.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fbench%2FAMDvIntel_Doom-p.webp&t=0&width=480&text=1


Doom Eternal sonuçları ilginç, en azından 1080p verileri. PCIe bant genişliği tarafından kısıtlanmadan, 10900K'nın RTX 3080 ile 1080p'de 3950X'ten %6 daha hızlı olduğunu gördük, ancak ikinci bir PCIe cihazı takıldığında artık %10 daha yavaş ve AMD'ye galibiyeti veriyor. Performans 1440p ve 4K'da öncekiyle aynı.


Ne Öğrendik?

Özetle, şu anda PCIe 4.0, RTX 3080 ile performansı iyileştirmek için çok az şey yapıyor. Gelecekteki oyunlarla değişmesi mümkün, ancak şimdilik sorun değil.


İkincil PCIe x16 yuvasını kullanırken çalıştırdığımız veriler ilginç, kullanıcıların yalnızca bir kısmı bunu yapacak olsa bile, sonuçta AMD hayranlarının forumlarda veya Reddit'te süper önemli argümanlar kazanmak için bir silah olarak kullanabilecekleri bir şey değil. Bu, çoğu kişinin kullandığı bir yapılandırma değildir ve performanstaki düşüş çok belirgin değildir.


Başka bir açıdan bakıldığında, AMD hayranları her iki şekilde de olamaz. Tek basamaklı marjlar, tercih ettiğiniz donanım markasını tercih ettiklerinde önemli olamaz. 321 fps'ye karşı 357 fps'den bahsettiğimiz için, Doom Eternal'da 1080p'de keyif alınan 3950X'i %11'in kazanmasının ne kadar alakalı olduğu bile şüpheli.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=https%3A%2F%2Fstatic.techspot.com%2Farticles-info%2F2104%2Fimages%2F2020-09-23-image-j.webp&t=0&width=480&text=1


Bilgisayarınızın sunduğu genişletme seçeneklerinden tam olarak yararlanmak istiyorsanız, bant genişliği darboğazlarından kaçınmak için bunu PCI Express 4.0'ı destekleyen bir platformla yapmanız en iyisidir. Ayrıca, birkaç ay önce kontrol ettiğimiz gibi, PCIe 4.0 en yeni ve en büyük SSD'lerin inanılmaz ham hızlara ulaşmasına izin veriyor ve bu sürücülerin ikinci neslinin yıl sonuna kadar gelmesi bekleniyor.



KAYNAK

4 hafta
ZOTAC RTX2060 AMP Mini soğutma bloğundan düşen parça

Herkese merhaba.


ZOTAC RTX2060 AMP modelini kullanıyorum.


Termal Pedleri ve Macunu yenilemek için kartı söktüm bakımı için.

Fakat kartın VRM kısmına denk gelen aşağıda fotoda işaretlediğim kısım soğutucu ana bloğundan düştü.


Oraya lehim gibi birşeyle ZOTAC onu yapıştırmış.


Sanırım yapışkanı zamanla özelliğini kaybetmiş veya az koymuşlar.


Fotoğrafta kırmızı ile işaretlediğim termal pedin altında bulunan o ince uzun düz olan parça.

Onu yerine nasıl yapıştırabilirim?

Veya oraya hangi tür bir bağlayıcı kullananmam gerekir ısıyı soğutma bloğuna iletmesi için.


Fikir verirseniz çok sevinirim.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/9e/1c/1a/9e1c1a2159280165bbf2ef5a521e92e2.jpeg&t=0&width=480&text=1


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/bd/9e/bd/bd9ebd0523cca4a4780820d1bac8c994.jpeg&t=0&width=480&text=1


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/8a/32/54/8a32542d22e671a1bb0e1bf70507fe62.jpeg&t=0&width=480&text=1


O parçanın yerinden çıkmış fotosunu henüz paylaşamıyorum işyerinde olduğum için ama umarım sorunu açıklayabilmişimdir.

3 ay
ID-COOLING ICEFLOW 240 VGA Ekran Kartı Sıvı Soğutucu Kiti

ID-COOLING Iceflow 240 VGA Sıvı Soğutma kiti

Kullanıcı inceleme ve deneyimi:


Herkese merhaba.

Halihazırda kullanmakta olduğum ZOTAC RTX2060 AMP! mini modeli ekran kartım oyunlarda ortalama 80 derecelere kadar çıkan sıcaklığını düşürmek için ne yapabilirim diye bakınırken ID-COOLING firmasının bu ürüne denk geldim.


Daha önce hiç kullanmadığım bir marka olması nedeniyle kuşku ile yaklaştım fakat internette yabancı forumlarda olumlu çok geri dönüşü olan bir firma olduğunu görünce tercih ettim ve ürünü Gelbura.com üzerinden satın aldım. Ürünün distribütörü olan firna çok yardımcı oldular, uyumsuzluk sorunu olması durumunda iade alabilme opsiyonunu da belirttiler. 


ID-COOLING 12-13 yıllık görece yeni bir firma olmasına karşın tıpkı asetek veya noctua gibi pc soğutma çözümleri üreten bir firma. Özellikle yurtdışında tanınıyor. Güzel ve kaliteli sıvı soğutma çözümleri var.


Gelelim aldığım ürüne,

Iceflow 240 Vga adından anlaşılacağı üzere 240lık radyatör ile donatılmış ekran kartları için bir sıvı soğutma çözümü. 

Üründe sıvı soğutma pompası radyatör üzerinde. Ve 6500 devir/dak. hızında çalışıyor. Ve radyatör üzerinde iki adet ama yekpare tek parça fan kiti var. 2000rpm'e kadar çalışıyor. Fan kalitesi xigmatek ayarında. Bir Be quiet, corsair ya da noctua gibi değil ama pek çok markadan da iyi kalitede.


Ürün içerisinden, ekran kartı pcb'sine monte edilen gpu soğutma bloğu, 240mm radyatör, radyatör fanı ve uyumlu bağlantı aparatları çıkıyor.

Soğutma bloğu, 


Nvidia

-RTX 3000 serisi (Kutusunda uyumlu bağlantı kiti yok, yakın zamanda ayrı olarak piyasaya çıkacak) 

-RTX 2000 serisi

-GTX 1600 serisi

-GTX 1000 serisi

-GTX 900 serisi


AMD

-RX 400-500 serisi

-R9 200-300 serisi

-Vega64 

-Vega56

-RX5000 Serisi

-RX 6000 serisi (Kutusunda uyumlu bağlantı kiti yok, yakın zamanda ayrı olarak piyasaya çıkacak) 


Kurulum ve kullanım:

Ürün montajı oldukça basit. Uygun bağlantı kiti ile ekran kartının gpusuna monte ediyorsunuz. Ama burdaki hassas nokta ekrankartı gpuları işlemciler gibi üzeri soğutma kapağı ile gelmediğinden çipset açık ve kazalara gebe. Bu nedenle gpu soğutma bloğunu takarken dikkatli olmak gerekiyor. Ürün içinden termal macun çıkıyor fakat daha iyi bir macun kullanmanız daha iyi olur. Ben Arctic Mx4 termal macun kullandım. Bunun dışında ram modülleri vr VRMler için de soğutucu aluminyum pedler gelmekte. Onları da ram ve vrm üzerine yerleştirip oturmasını sağlıyorsunuz. 


Fan ve pompa bağlantıları:

Ürün üzerinde toplam 3 adet fan var. Hepsi pwm kontrollü. Ben bütün fanları direk kasa fan kontrolcüsüne bağladım. Fan kontrolcüsü ise anakarta bağlı. Böylece anakart üzerinden bu üç fanın devir ve voltaj ayarını sağlamak çok daha kolay. 

Rgb pek sevmediğim için ürünün kendi radyatör fanı yerine Be Quiet! 120mm Pure Wings Pwm fan kullandım. Hem daha sessiz hem de daha yüksek hava atımı ile statik basınca sahip. 

Pompa ise yüksek devirli olduğundan anakart diğer pump girişine bağladım. Asus Crosshair viii hero kullanıyorum. Bu tip anakartlarda iki hatta üç pompa girişi oluyor. Custom sıvı soğutmalar için ekliyorlar. Ve böyle spesifik durumlarda çok işe yarıyor. 


Deneyim:

Ürünü kasanın ön kısmına havayı dışarıdan temiz olarak alıp içeri atacak şekilde yerleştirdim. Hele ki benim gibi tepede 360lık radyatör kullanıyorsanız baska seceneğiniz kalmıyor. Fanlara biostan 1000rpm hız ayarı yaptım. Hem ses yapmıyorlar hemde etkili çalışıyor. 


Gpu benchmark Valley testinde 1 saat boyunca aldığım ortalama sıcaklık değerleri aşağıdaki gibi;

Gpu sıcaklığı: 53 Derece

Hot Spot : 63 Derece


Stok kendi soğutucusu ile aldığım değerler:

Gpu sıcaklığı: 76-82 derece

Hot Spot: 85 derece


Sonuç:

Üründen oldukça memnun kaldım. Özellikle, montajın basit olması ve pek çok modeli desteklemesi çok iyi. 

Bunun dışında görece yeni bir marka olmasına karşın ID-COOLING ürün kalitesi oldukça iyi. Beklediğimden çok daha iyi çıktığını söyleyebilirim. 


Bu tip sıvı soğutma çözümleri her ne kadar biraz özel ürünler olsa da sıcaklığın ciddi şekilde düşmesi ve uzun süreli stabil kullanım açısından sistemine önem veren herkesin gözönünde bulundurması gereken bir ürün. Üstelik ekran kartı upgrade işleminden sonra yeni aldığınız kartlar ile de kullanabilirsiniz. 


Herkese sevgiler dostlar.. 🙏


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/b9/e5/04/b9e50418992ad18ba6f05858caf2fd21.jpeg&t=0&width=480&text=1
https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/1d/d3/be/1dd3be361e2e12dba8d0d71d0cdaa147.jpeg&t=0&width=480&text=1


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/84/d0/c8/84d0c82366e655ccdcb0526ef72a3764.jpeg&t=0&width=480&text=1
5 ay
Ryzen 9 5900x için hangi ram daha iyi olur?

Selam dostlar.


Ryzen9 5900x, asus crosshair x570 ana ikilisinden oluşan sistemimde 4x16GB 3200Mhz Gskill TridentZ RGB CL16 ram kullanıyorum. Bu ramleri 4000Mhz ramler ile upgrade etmeyi düşünüyorum.


Genelde Autocad, Solidworks, Photoshop, Lightroom gibi programlar kullanıyorum. Ramleri işim gereği değiştirmeyi düşündüm. Hem Ryzen işlemcilerde DRAM Ratio oranı varmış 1:1 gibi okudum.


Gelgelelim soruma; ram değişimi ciddi performans katkısı sağlar mı yoksa fiyata göre boşa masraf mı olur?

Genelde hep oyunlar üstünden değerlendirme yapılıyor. Bir bilen varsa uygulamalarda etkisi ne olur sormak istedim.


Fikir verirseniz sevinirim.

6 ay
850W Gold Güç Kaynağı önerisi

Herkese selam,


Mevcut sistemimde kasa değişikliğine gittim. Kasayı Be Quiet Silent Base 802 White ile değiştirdim. RGB olayını tamamen bitirdim. Ve yine BeQuiet fanlar ile oldukça sessiz bir sistem yaptım.


Güç kaynağı noktasında kafamda 3 ürün var.


İlki yine Be Quiet'in Straight Power 11 850Watt olanı.




https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/72/bc/a4/72bca4eeb1f67ed9567429a55b5c53c5.png&t=0&width=480&text=1


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/80/e4/be/80e4be98af6fabf8ecdd99b111546bd7.jpg&t=0&width=480&text=1


FSP tarafından üretilmiş ve PSU içerisinde sıfır kablo var. Bu da devre elemanlarının iyi soğutulmasını sağlıyor.



İkinci ürün ise Asus ROG Strix 850 Watt Gold veya White Gold.

Bunu da Seasonic üretiyor.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/73/26/5f/73265fa39c02d44595b197bee0af5789.jpg&t=0&width=480&text=1

https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/c3/e4/c7/c3e4c7d7af9a7fb09c17945ffd7014c6.jpg&t=0&width=480&text=1




Bu PSU'lardan hangisini ve neden seçmeliyim? Tier list içerisinde bunlar sanırım Tier 1 içindeler.

Bu ürünler dışında başka marka model almayacağım kasa veya sistemin kalanı ile bütünleşik olması için.


Hangisini önerirsiniz? Ve neden?


Fikir atarsanız sevinirim.

6 ay
Cooler Master H500P Mesh Pull-Push Montaj İçin Braket - Modifikasyon

Herkese merhaba;


Kendi H500P Mesh kasam ile ilgili yaptığım bir modifikasyon daha doğrusu düzeltmeyi paylaşmak istedim.


Bildiğiniz üzere H500P modelinin üst kısmında Radyatör için bir yuva bulunmakta. Normal şartlarda dikkatli kullanıcılar Radyatörü çift taraflı fan ile donatmak hem çekme hem de itme gücünden faydalanarak kasa içerisindeki havanın radyatörden dışarı daha kolay ulaşmasını isterler.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/d9/09/85/d90985ef2d58604a0603223a7aa7aadf.jpeg&t=0&width=480&text=1


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/0a/86/c5/0a86c5142e77f7564cc632f9590a39b2.jpeg&t=0&width=480&text=1


Tek taraflı fan kullanımında bu braket oldukça pratik. Yukarı doğru verilmiş oyuk içerisine Radyatör kolayca yerleşiyor.

(Şekil 1)


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/59/f3/7c/59f37c3b09021f2adcab6fd5c1b54afb.jpeg&t=0&width=480&text=1




Fakat çift tarafı fan kullanmak istediğimizde fanları radyatöre monte etmeden braket ile radyatör arasına vidalamak gerekiyor.

Yani fotoğrafta gördüğümüz kasanın üst kısmında bu çıkıntı yaratan braket içerisine radyatörü taktığımız zaman pull-push olarak kullanma imkanımız olmuyor. Çünkü o braket ile kasa üst kapağı arasındaki mesafe çok dar kalıyor. Bu nedenle radyatör yuvasına fan takıp radyatörü aşağı kaydırmış oluyoruz.


(Şekil 2)


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/1f/84/1c/1f841c01c10860ec38a4de12a50984b3.jpeg&t=0&width=480&text=1


Fakat biz bu şekilde bir montaj istemiyoruz. Çünkü bu tip kurulumda vidalama noktaları en zayıf yer olmuş oluyor hem de üst kısımdaki orjinal braketin etrafı da çerçeve şeklinde olduğu için havanın tahliyesi noktasında bir engel teşkil etmiş oluyor. Biz ise üst kısma gelen fanları radyatöre monte ederken radyatör ile fan arasına kasanın gelmesini hem vidalamanın doğru olmasını hemde istersek 140 hatta istersek 200mm büyük fanları da kullanabilmeyi istiyoruz.


Bu nedenle bu braket yerine tıpkı onun gibi fakat düz braket tasarladım.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/60/d7/00/60d700c1fbf8cb79f11290537782380e.jpeg&t=0&width=480&text=1


Bu kurulumda görüldüğü gibi, braket önceki orjinal braketin vida deliklerine otururken fanlar kasanın üst kısmında kapağın altında serbestçe monte edilirken, radyatör ile fan arasına kasa sacı gelmiş bağlantı sağlamlaşmış ama en önemlisi olması gereken PULL-PUSH kurulumu sağlamış oluyor.


H500M modelindeki gibi üst kısmı daha özgürce kullanmamıza da olanak sağlamış bulunuyor.



https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/3d/e7/60/3de760202b2eb3bc968c28c8b14c0344.jpeg&t=0&width=480&text=1


(Cooler Master H500M üst kısım fotoğrafı)




Aşağıda tasarladığım braketin bir örnek çizimi bulunuyor.

Bunu yaptırarak kendi kasamda uygulayacağım.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/1d/a0/11/1da011af4d26cc1a74b73b4e53e91039.jpeg&t=0&width=480&text=1


Uygulama sonrası final halinin fotoğraflarını paylaşırım bir iki hafta içerisinde. Ve aynı şekilde kendi kasalarında

uygulamak isteyen arkadaşlar için DWG çizimini de gönderebilirim. Lazer kesim bükümü yapan bir yerde yaptırarak

siyaha ya da beyaz renge boyayıp kendi kasalarında kullanabilirler.



Herkese sevgiler.

8 ay
Anakart 8 Pin ve 8+4 Pin Güç Girişi Sorunsalı

Herkese Merhaba.

5900X ile kullandığım Asus CH8 Hero'da bildiğiniz gibi 8+4 pin CPU güç girişi var.

Normalde işlemcinin düzgün çalışması için 8 Pin güç girişini takmak zaten zorunlu.

Fakat yanındaki ekstra 4 pin güç girişini kullanmasam sıkıntı olur mu?

Şu nedenle soruyorum pcyi temizlemek için söktüm fakat kullandığım güç kaynağımın kabloları çok kalın.

Ve anakartın üst köşesinden tekrar geçirmek zor iş.

Corsair kalın kablo kullanıyor sleeve'le filanda uğraşmak istemiyorum.

Biliyorum ki 8 pin güç kablosu her hattan 12V ve 300 küsür watt'a kadar işlemciyi besliyor.

Diğer 4 pini kullanmak şart mı ?

Zaten overclock yapmıyorum sadece PBO açık auto olarak.



https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/54/b7/b5/54b7b5c3b279a5b48068e7c5f161ec43.png&t=0&width=480&text=1

Anakart Manualinde de zorunluluktan bahsetmiyor.


Yabancı forumlara da baktım Redditte, Anandtech'te, Overclocknet'te Toms'ta da

LN2 gibi extrem overclock işlemlerinde kullanılması gerektiği,

normal overclock ve normal kullanımlarda ekstra 4 pine ihtiyaç duyulmadığı söylenmiş.


Fikri olan varsa belirtebilirse sevinirim.

8 ay
AMD Smart Access Memory Özelliğini Aktif Etme

Herkese merhaba. 5900X işlemci ile Asus CH8 anakart kullanıyorum.


Bios güncellemesinden sonra BIOS ayarları içerisinde farkettim ki yeni ekran kartları ve işlemciler ile gelen Smart Access Memory özelliği eklenmiş 6000 Serisi Radeonlar ile

kullanmak için. Kullandığım anakartta şu an 3202 BIOS AGESA V2 PI 1.2.0.0 mevcut.


Her ne kadar SAM özelliği Radeon 6000 serisi 5000 işlemciler için duyrulmuş olsa da

yeni BIOSlarla başka ekran kartları ile de kullanılabiliyor.


Kendi BIOS güncellemem sonrasında aşağıdaki menüden girerek aktif ettim.

4G Decoding ayarını ENABLE ve Re-Size Bar seçeneğini Auto yapmak gerekmekte.

Yine üst kısımda AURA yazan yerin yanındaki ReSize BAR kısmına tıklayarak OFF durumundan ON durumuna almak gerekiyor.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/f6/b5/b8/f6b5b87242db03656cfca2b9746a5722.bmp&t=0&width=480&text=1


Bu işlemden sonra da BIOS menüsünden BOOT kısmına gelerek CSM'yi DISABLE yapmak

gerekmekte.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/6d/2c/d8/6d2cd8be905ed3cc2672abd7dbeee96f.bmp&t=0&width=480&text=1

Bu işlemleri tamamladıktan sonra ReSize BAR yani Smart Access Memory aktif hale gelerek

Sistemin ekran kartı belleğinin tamamına erişimi açılmış oluyor.


Tabi Radeon sürücünüzün 20.11.2 ve daha yeni bir sürücü olması şart.


Yalnız bu noktada asıl ilginç olayı belirtmeliyim ki Radeon VEGA64 kullanıyorum.

AMD 6000 serisi ekran kartlarını belirtmesine rağmen VEGA64 ile bu seçenekleri aktif edebildim. :)


Son olarak Windows altından ayarın aktif olduğunu kontrol etmek için Aygıt yöneticisinden Görüntü Bağdaştırıcısı seçeneklerine girerek Mevcut Ekran kartınızın Kaynaklar sekmesindeki "Büyük Bellek Aralığı" kısmının olup olmadığına

bakmanız gerekiyor.


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/84/f8/ad/84f8ad7b80b70e857107e6eb4831ee1f.png&t=0&width=480&text=1

Oyunlarda ne gibi bir performans katkısı olur bilmiyorum fakat, Özellikle RDNA 2 öncesindeki ekran kartlarını kullanan arkadaşlar da test edip bu özelliğin açılıp açılmadığını

kontrol edebilirler.


AMDnin söylediğine göre oyunlarda %5 civarı bir artış olduğunu belirtiyorlar. Oyun oynayan dostlar test ederler artık :)

12 ay
Asus TUF VG279QM Kullanıcı Deneyimi

Asus TUF VG279QM Kullanıcı Deneyimi:


LG 29UM68-P Ultrawide kullanırken o ekranı evdeki diğer bilgisayara geçirince kendime yeni bir ekran almak istedim ve FHD ile QHD arasında gidip gelirken ASUS'un bu yıl başında piyasaya sürdüğü bu modeli hedefe koyarak internetteki çeşitli incelemelere kullanıcı yorumlarına bakarak tercih ettim. Kendimce amatör olarak deneyimlerimi yazmak istedim. Olur da almayı düşünen olursa belki bi nebze olsun faydam olmuş olur.


Panel Tipi ve Yineleme Hızı:

Ürün kutusunda ne var ne yok bunu geçerek direk konuya giriyorum, Ekran IPS bir panele sahip ve Asus buna Fast IPS demiş. Ürünün tazeleme hızı ise muazzam."280HZ" Tabi bu 280Hz hızını alabilmek için ürünü Display port ile bilgisayara bağlamak gerekiyor. Ve ekran menüsünden Overdrive seçeneği ile hız aşırtılarak kullanılıyor.

Üründe bunun dışında iki adette HDMI çıkışı var. Bunlar HDMI 2.0 iken DP çıkışı ise bir adet ve 1.4 sürümüne sahip. Bir de kulaklık çıkışı mevcut. Bunun dışında üründe Asusun geliştirdiği ELMB SYNC özelliği de var. Bu da oyunlarda piksel aydınlatması ve tazelemeyi daha keskin hale getirmekle ilgiliymiş fakat ben denemedim.


27 İNÇ ve 1080P:

Normalde ekran büyüdükçe piksel yoğunluğu azalacağından bazı arkadaşlarım 2K ekranın daha iyi olacağını söylemişlerdi. Elbetteki haklılar. 2K olan bir model alsaydım daha fazla PPI değeri ile daha iyi bir kullanıcı deneyimi olacaktı şüphesiz. Fakat 27 İnç için FULL HD son sınır kanımca. Ekranın dibine girmedikçe pikseller belli olmuyor ki benim gibi ekrana en az 60-70 cm den bakıyorsanız bu kesinlikle bir sorun yaratmayacaktır. cmye kadar çok farketmiyorsunuz ki göz sağlığı açısından da ekrana yakın olmak zaten iyi değil. Uzun lafın kısası 27 inçte ben Full HD görüntüden rahatsız olmadım. Aksine gayet güzel ve keskin bir görüntü elde ettiğim için mutluyum. Asus iyi iş çıkarmış.


Keskinlik:

Panelin keskinliği çok iyi. Menüsünden Vividpixelden keskinliği arttırabiliyorsunuz.


SRGB, Adobe RGB değerleri ve Ekran Bit Değeri:

Ekran gerçek 8 bit değerine sahip. Bu tercih etmemdeki ikinci sebep. Önceki ekranım 6bit+FRC idi. 8 Bit olması benim gibi bazen fotoğraf işleyen biri için biraz daha avantaj. Ürün SRGB renk gamının %99'unu, DCI 3P'nin ise %80'ini destekliyor. Önceki ekranıma göre çok daha iyi renk değerlerine sahip. Bu açıdan benim için avantajlı durumda.


Ürün gecikme değeri ve INPUT Lag değeri:

Eski ekranım 5MS GTG değerine sahipti ve Input Lag değeri de 14MS gibi yüksek bir değerdi. FIFA oynarken adamın arkasından gölgesi gelir gibi bir efekte neden oluyordu. Çeşitli strateji oyunlarında da aynı sorundan muzdariptim. Fakat bu yeni aldığım VG27QM 1MS GTG değerine ve 2.4MS Giriş gecikmesine sahip ki bu çok çok iyi bir değer. Bu konuda oyun oynayan herkesi fazla fazla tatmin edecektir. Ne de olsa en hızlı Asus IPS monitör diye lanse edildi ki gerçekten hakkını veriyor. Bunun dışında internette gezinirken sayfayı kaydırdığınızda ya da çizim yaparken ekranı kaydırarak hareket ettirdiğinizde bile 280HZ'in ekranı nasıl akıcı smooth hale getirdiğinin farkına varıyorsunuz.


Parlaklık Kontrast ve HDR400:

Açıkçası ürünün parlaklık ve kontrastından memnun kaldım. Ürün 400 Kandela parlaklığa sahip ve pik değer olarak 500 kandela. Eski ekranıma göre çok daha iyi bir parlaklık seviyesi mevcut. Eski ekranımda bu değer 300 civarıydı. Statik kontrası ise 1000:1 değerinde. Üründe bir de HDR 400 Desteği var fakat kullanmadım. Sanırım giriş seviyesi deniyor buna. Fakat benim gibi bazen fotoğraf ya da grafik işleyen biri için renklerin gerçekliğini abartacağından kullanmayı düşünmüyorum.


Panel Işık Sızması:

Normalde IPS panellerde hep olan birşey bu. Bazı markalarda çok belirginken bazılarında ise oldukça düşük seviyede oluyor ışık sızması. Şahsen ekranda çok düşüktü fakat paylaştığım fotoğrafta belirgin görünmesinin nedeni monitörün maksimum kontrast ve parlaklık ayarında açıkken telefonun da çekim yapabilmek için ISO değerini arttırmasından kaynaklı. Fotoğraftaki gibi belirgin bir ışık sızması mevcut değil. Karanlıkta çıplak gözle fotoğraftakinin yarısından bile az gözüküyor. Gözle farkedilmiyor. Normal ışık altında ise hiç bir şekilde belli olmuyor. Ya da ben şanslı bir şekilde iyi bir panelle denk geldim. Bu ancak kullanıcının kendi gözüyle görmesiyle inanıp tecrübe edeceği birşey olduğundan sadece ışık sızması çok az demekle yetiniyorum.


Oyuncular için ek özellikler Özel Modlar:

Oyunda oynadığınız oyun tiplerine göre renk profilleri mevcut. Manzara modu yarış modu sinema modu, FPS Modu, RTS/RPG Modu, SRGB Modu, Moba Modu gibi modlar var. Oynadığınız oyuna ya da kullanım şekline göre ayar atayabiliyorsunuz. Bunun dışında Oyunda yine FPS tarzı oyun oynayanlar için nişangah moduda bulunuyor. Rekabetçi oyun oynayanlar sevecektir. Bir de gölgelerdeki düşmanı daha iyi görmek için shadow boost ayarı bulunuyor bununla da karanlık alanları daha iyi görüyorsunuz beş adet tonundan size uygun olanı aktif ederek.


GSYNC - FreeSYNC ve Adaptive SYNC

Ürün resmi olarak her ikisinide destekliyor. Eğer 280HZ olarak kullanırsanız 48-280 Arasında FreeSYNC ya da GSYNC Çalışıyor. HDMI ise 48-24Hz aralığında. Yani 48-240FPS aralığında kullanabiliyorsunuz.


Ürün Malzeme Kalitesi:

Normalde ROG ailesini tercih eden biri olarak bu TUF serisi monitörden kesinlikle bu kısa tecrübeme rağmen memnun kaldım. Malzeme kalitesi iyi denilebilir bir ROG olmasa da. Aslında bir kaç nesil önceki ROG kalitesi var. Ama 2020'nin diğer ROG modelleriyle kıyaslayınca onların altında.


Sonuç:

Ekran değiştirmeyi ve yeni bir ekran almayı düşünen herkese bu saydığım tecrübeme göre öneriyorum. Pişman olacağınızı sanmıyorum. Herkese keyifli vakitler dilerim..


https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/45/43/06/454306baa61842f63ec8ea9ac5c510f7.jpeg&t=0&width=480&text=1
https://forum.donanimhaber.com/cache-v2?path=http://store.donanimhaber.com/a4/c1/dc/a4c1dc95163e954377a172e6aeed7356.jpeg&t=0&width=480&text=1
DH Mobil uygulaması ile devam edin.
Mobil tarayıcınız ile mümkün olanların yanı sıra, birçok yeni ve faydalı özelliğe erişin.
Gizle ve güncelleme çıkana kadar tekrar gösterme.