Şimdi Ara

Tanrı geleceği biliyorsa özgür iradeden bahsedilebilir mi ? (5. sayfa)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
2 Misafir - 2 Masaüstü
5 sn
96
Cevap
0
Favori
2.388
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
5 oy
Öne Çıkar
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
Giriş
Mesaj
  • Kader Allahin geleceği bilmesidir. Allah zamandan münezzeh olduğu için bildiği halde sınava sokup süreci BEKLİYOR diyemeyiz. Allah beklemez

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Dostum Allah senin ne yapacaklarını önceden sadece BİLİYOR. Yani senin ne yaptıklarını kendisi tasarlamıyor, senin kendi hür iraden tasarlıyor.
  • Tanrinin herseyi bikip bilmemesi ile ozgur irade elestirisi gelistirlmesi dogru olmayabilir fakat tanrinin yaratmis olmasindan dolayi her secimimizden sorumlu olmasi dusunulebilir..

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Elbette bahsedilemez.
  • quote:

    Orijinalden alıntı: semender96

    Siz benim bir arkadaşımsınız.Ben sizi Osmanlıca vezin konusundan sınava soktum.Ve biliyorum ki sizin bu konu hakkında hiçbir bilginiz yok 0 alacağınız kesin.Ben de başka bir kağıda sınav notu olarak 0 yazdım.Siz de sınavı oldunuz 0 aldınız ve ben de kağıdı gösterim bak ben sana 0 yazmıştım dedim.

    Burada ben 0 yazdığım için mi siz 0 aldınız yoksa ben 0 alacağınızı bildiğim için mi kağıda 0 yazdım ve siz hakkikatten de 0 aldınız siz karar verin?

    Ben nasıl ki sizin tanıdığım ve bildiğim cüz-i bir ilim ile 0 alacağınızı bildim ise Allah da sonsuz ilmi ile kullarının yaptığı şeylere göre akıbetinin ne olacağını biliyor olay bu kadar basit.

    Özgür irade konusu ise çok açık bir şey eğer bugün zina yapmaya çalışan birisine yıldırım vurmuyorsa veya içki içmeye çalışan birisine zebaninin teki gelip de içkiyi yere atmıyorsa özgür irade mevcuttur.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: Sylora

    Tanrı bizim yapacağımız her şeyi yapmadan biliyorsa özgür irade olabilir mi ? Yoksa Tanrının yapacaklarımız bilmesi müdahale ettiği anlamına gelmez mi ?

    Nasıl biliyor ? Buna aklım almıyor

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • LePortaBim kullanıcısına yanıt
    Çok zorlamissin

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • Gelecegi bilip bilmediginden once tanrinin olup olmadigini konusmak gerekmez mi...

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • ONY86 kullanıcısına yanıt
    Bence de. Yazdıklarım doğru mu yanlış mı orası ayrı mesele ama hem sorunun soruluşu hem de benim cevap verişim fuzuliyat.

    < Bu ileti DH mobil uygulamasından atıldı >
  • geleceği bilmek çok zor bir şey değil.

    kesinlik şu mutlaka öleceğiz. yani bir vade var. o halde gelecek adına bir şeylerin kesinliği üzerinden gidersek her meseleye vade koyarız ve meselenin vadesi kesinlik ise bu kesinliği bilebilir hale geliriz.

    ........

    a şahsının hayatını vadelere yani ecellere ayırırız. her bir vade önceden planlanmış ise bilinebilir kesinlikler olarak anılır. vadeden kasıt meselenin sonu ölümü hitamı şeklinde olanıdır.

    a nın yemek yemesi su içmesi aile hayatı kurması gibi haller vade ile alakalı değildir. zira bu haller son denen argumanı oluşturmaz. öyle kurgular yapmalısınızdır ki bu hal son denen şey ile de anılıyor olsun.

    mesela dünya hayatı bilinene manada bir kaderdir. siz bu kaderi bilinmeyenlerinize bölerek yani vade tayini mümkün olmayacak şekilde anlatarak kader budur derseniz yanılırsınız.

    yemek yediniz son yemeğiniz değil ise, evlendiniz son eşiniz değil ise vs. durumlar muallakadır ve kader bir kesinlik olduğu ölçüde bunlar size taktir edilen kader çerçevesinde değil sizin taktir ettiğiniz kaderler çerçevesinde anlam kazanır.

    araba ile kaza yaptınız. bu durumun kader olması için bu mutadın kesinlik yani vade belirtir bir hal olması gerekmektedir. halbuki yüzlerce kez araç kullandınız ve belki ufak tefek kazalar da yaptınız ise bu vade belirleme hali değildir.

    oksijene muhtaciyet vadedir. oksijensiz yaşam şu an mümkün değil. su yemek gibi salt olgusal haller yapılmadığı zaman bir vadedir. bunların zamanı değil bunların yapılmaması hali bir kaderdir çünkü kesinlik belirtir. yemez içmezsen ölürsün. bunlar size taktir edilen kaderlerdir.

    .......................


    sizin kendinize taktir edip ilahlaşıp da ilahın bilmediği şey varsayımınız ise iman edilen değer dışı bir varolumdur. dünya hayatı yeme içme gibi eceli olan haller vade belirttiği her an kaderdir.


    aynı şekilde yersen içersen evlenirsen oksijenli solunum yaparsan ilahın kaderinden uzaklaştığın ölçüde kader denen şey bilinmez olur. bu açıdan kendine taktir ettiğin yaşam kendi kaderindir ilahın taktir ettiği değil ya da ilahla ortaklaşa yaşadığın kader değil.

    .............................




  • quote:

    Orijinalden alıntı: semender96

    Siz benim bir arkadaşımsınız.Ben sizi Osmanlıca vezin konusundan sınava soktum.Ve biliyorum ki sizin bu konu hakkında hiçbir bilginiz yok 0 alacağınız kesin.Ben de başka bir kağıda sınav notu olarak 0 yazdım.Siz de sınavı oldunuz 0 aldınız ve ben de kağıdı gösterim bak ben sana 0 yazmıştım dedim.

    Burada ben 0 yazdığım için mi siz 0 aldınız yoksa ben 0 alacağınızı bildiğim için mi kağıda 0 yazdım ve siz hakkikatten de 0 aldınız siz karar verin?

    Ben nasıl ki sizin tanıdığım ve bildiğim cüz-i bir ilim ile 0 alacağınızı bildim ise Allah da sonsuz ilmi ile kullarının yaptığı şeylere göre akıbetinin ne olacağını biliyor olay bu kadar basit.

    Özgür irade konusu ise çok açık bir şey eğer bugün zina yapmaya çalışan birisine yıldırım vurmuyorsa veya içki içmeye çalışan birisine zebaninin teki gelip de içkiyi yere atmıyorsa özgür irade mevcuttur.
    Helal olsun bunun üstüne diyecek laf yok saçmalamiş çoğu da

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >




  • Kuran da zaten özgür irade yoktur. Özgür irade olmadığı açıkça belirtilmiştir.

    Bakara 6-7 (Diyanet)
    Küfre saplananlara gelince, onları uyarsan da, uyarmasan da, onlar için birdir, inanmazlar.

    Allah, onların kalplerini ve kulaklarını mühürlemiştir. Gözleri üzerinde de bir perde vardır. Onlar için büyük bir azap vardır.

    Özgür irade falan yok Allah kendisi mühürlemiş.


    Bakara 10
    Kalplerinde münafıklıktan kaynaklanan bir hastalık vardır. Allah da onların hastalıklarını artırmıştır. Söyledikleri yalana karşılık da onlara elem dolu bir azap vardır.

    Allah bizzat kendisi arttırmış bunların hastalıklarını. Özgür irade olsa böyle bir şey yapmazdı.

    Araf 179
    Andolsun???? biz, cinler ve insanlardan, kalpleri olup da bunlarla anlamayan, gözleri olup da bunlarla görmeyen, kulakları olup da bunlarla işitmeyen birçoklarını cehennem için var ettik. İşte bunlar hayvanlar gibi, hatta daha da aşağıdadırlar. İşte bunlar gafillerin ta kendileridir.

    Cehennem için lafına dikkat!!!. Bunlar için cehennemi yarattık demiyor. Cehennem için bunları yarattık diyor.

    Bu arada kime andolsun diyosa artık?... Bir Tanrı neden yemin etme ihtiyacı duysun? başka bir tanrı falan var herhalde bu allahı yaratan ona andolsun diyor...




  • semender96 S kullanıcısına yanıt
    Yani çok merhametli allah kulunun cehenneme gideceğini bildiği halde onu yaratmış.

    < Bu ileti mobil sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: tanklar yolda

    Yani çok merhametli allah kulunun cehenneme gideceğini bildiği halde onu yaratmış.
    Allah cehennemi kötü insanlar için yaratmıştır yani Allah cehenneme gideceklerini bilse de Allah'ın bilmesi insanların özgür iradesine bir müdahale değildir. Ha şimdi diyorsunuz eğer cehenneme gideceğini bildiği halde yaratmak yerine hiç yaratmasaydı daha iyi değil miydi? Maalesef bu konu bizim aklımızın sınırlarının dışında kalıyor bence en azından benimkinin. Çünkü Allah'ın neye göre yaratıp neye göre yaratmadığını yani neyi yarattığını neyi yaratmadığını bilmiyoruz. Aynı şekilde yaratılmış olmakla yaratılmamış olmak arasındaki farkı da bilmiyoruz. Bazı kişiler yokluğun, cehennem azabından da daha acı verici bir şey olduğunu söylüyorlar. İster kabul edin ister etmeyin sizin bileceğiniz için. Zaten bu konular da bilim gibi sabit verilere dayalı bir şey değil bence, inanmaya dayalı bir şey.




  • quote:

    Orijinalden alıntı: semender96

    Siz benim bir arkadaşımsınız.Ben sizi Osmanlıca vezin konusundan sınava soktum.Ve biliyorum ki sizin bu konu hakkında hiçbir bilginiz yok 0 alacağınız kesin.Ben de başka bir kağıda sınav notu olarak 0 yazdım.Siz de sınavı oldunuz 0 aldınız ve ben de kağıdı gösterim bak ben sana 0 yazmıştım dedim.

    Burada ben 0 yazdığım için mi siz 0 aldınız yoksa ben 0 alacağınızı bildiğim için mi kağıda 0 yazdım ve siz hakkikatten de 0 aldınız siz karar verin?

    Ben nasıl ki sizin tanıdığım ve bildiğim cüz-i bir ilim ile 0 alacağınızı bildim ise Allah da sonsuz ilmi ile kullarının yaptığı şeylere göre akıbetinin ne olacağını biliyor olay bu kadar basit.

    Özgür irade konusu ise çok açık bir şey eğer bugün zina yapmaya çalışan birisine yıldırım vurmuyorsa veya içki içmeye çalışan birisine zebaninin teki gelip de içkiyi yere atmıyorsa özgür irade mevcuttur.
    Siz arkadaşınızın konuyu kesin bilmediğini ve 0 alacağını biliyorsunuz peki arkadaşınızı 0 aldığı için ceza verebilirmisiniz ? Birde tanrı kısmına uyarlayalım. Tanrı yarattığı insanın davranışlarını ve akıbetini sonsuz ilmiyle madem biliyor benim davranışlarımın her hamlesini bilen biri için ben bir tiyatro mu oynuyorum ? Evet bu mantığa göre ben sadece bir yazılmış tiyatro oynuyorum. Eğer buna hayır derseniz davranışımın her hamlesini bilmeyen birisi sonsuz ilim sahibi değil derim. Bu davranışa istediğiniz ismi takabilirsiniz özgür irade vs. Sonuçta hem sonsuz ilimli hemde sınavcı bir varlık paradoksta kaldı. Bu varlık ya sonsuz ilimli değil yarattığını bilmiyor ya da sonsuz ilimli ama sınav yapmayan bir varlık.




  • 
Sayfa: önceki 12345
Sayfaya Git
Git
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.