Şimdi Ara

Motor Etiketi Nasıl Okunur, Nasıl Yorumlanır?(Resimli Anlatım)

Daha Fazla
Bu Konudaki Kullanıcılar: Daha Az
3 Misafir - 3 Masaüstü
5 sn
6
Cevap
3
Favori
37.724
Tıklama
Daha Fazla
İstatistik
  • Konu İstatistikleri Yükleniyor
2 oy
Öne Çıkar
Sayfa: 1
Giriş
Mesaj
  • Asenkron motor üzerindeki bizim için gerekli etiket bilgileri nasıl okunur? Güç hesaplamaları nasıl yapılır? Verim değeri hesaplanması ve güç katsayısı düzeltilmesi gibi hesapların nasıl yapılacağı konusunda bilgi vermeye çalışacağım.

     Motor Etiketi Nasıl Okunur, Nasıl Yorumlanır?(Resimli Anlatım)


    1. Satırda sol başta 3~ rakamını görmekteyiz bu bize motorumuzun 3 Fazlı olarak çalışacağını belirtir, hemen yanda 132-S-2 yazısını görüyoruz. 132 kısmı mm cinsinden motor milinin yüksekliğini, S harfi motorun kısa tip motor olduğunu (S:kısa, M:orta L:uzun), 2 sayısı ise bize motorun kutup sayısını vermektedir. 2 Kutuplu motorun devir sayısı 3000 d/dak, 4 Kutuplu motorun 1500 d/dak, 6 kutuplu motorun 1000 d/dak, 8 kutuplu motorun 750 d/dak'dır.(Bu değerler 50 Hz çalışma frekansı için geçerlidir)

    3. Satırda sol başta 5.5 kW değerini görmekteyiz burada okuduğumuz değer evde gördüğümüz elektrikli aletlerdeki gibi motorun veya cihazın toplam elektriksel gücü değil motorun mil gücüdür.

    Sağ kısımda Δ 380 / Y 660 yazısını görüyoruz bu değer bizim için oldukça önemli, bize motorun 380 Voltta üçgen 660 Voltta yıldız çalıştırılması gerektiğini açıklıyor. 660 Volt kısmı sizi pek ilgilendirmiyor gibi gözüküyor olabilir, ancak 380/660 yazsını gördüğünüzde motorun normal çalışma gerilimi 380 Volt olduğundan motora direk üçgen kalkış yerine, yıldız-üçgen kalkış yaptırabilirsiniz anlamına gelir. Bazı özel durumlarda kalkış anında daha fazla tork sağlayabilmek için direk üçgen kalkış yaptırmak gerekebilir. Ancak bu durum konumuz dışındadır.

    Eğer etikette Δ220 / Y380 yazısını görseydik motoru yıldız bağlayarak çalıştırmamız gerekirdi. Bu motoru direk şebekeye bağlarken üçgen bağlarsanız motor bir süre sonra sargılarını kavurarak yakacaktır. Bu tip düşük güçteki motorlar yalnızca motor sürücüsü ile kullanıldıklarında sargıları üçgen bağlanır çünkü motor sürücüsü fazlar arası 220 V vermektedir. (sürücünün teknik dökümanını mutlaka kontrol edin)

    4. Satırda cos(φ)=0.88 değerini görüyoruz. Bu değer bize motorun güç katsayısını vermektedir yani aktif güç/görünür güç oranıdır. Bu değeri motorun etiket akımı değerinde çalışırken çektiği elektrik gücünü bulurken ve kompanzasyon hesabı yaparken kullanacağız.

    Sağda 11.3/6.5 yazısını görüyoruz bu değer üstteki çalışma gerilimine göre Amper cinsinden çekilen akımdır. (Tam yükte)

    5. Satırdaki 50 Hz bize motorun çalışma frekansını verir, 50 Hz frekans değerinde çalışan motorlar 60 Hz' de de sorunsuz çalışır ancak düşük frekanslarda mutlaka motor sürücüsü ile kontrol etmemiz gerekir. Elektriksel sakıncalar dışında düşük motor devri soğutma sorunu ve mekanik sakıncalarda oluşur bu nedenle motor sürücüleri 50 Hz altındaki frekanslarda sabit tork, 50 Hz üstü frekanslarda sabit güç verecek şekilde V/f kontrollü çalıştırılır.

    Sağda motorun çalışma devrini (tam yükteki mil devri) görüyoruz bu değer 1. satırda görüp yorumladığımız 3000d/dak değerinden düşüktür, bunun sebebi kayma denilen olaydır.

    En alt satırda en sağda ise S1 yazısını görüyoruz bu değer bize motorun çalışma sınıfını verir S1 sürekli çalışma sınıfıdır, kısacası sulama motoru kullanacaksak S1 sınıfı motor kullanabilirken vinç için(sürekli dur kalk ve kısa süre çalışma) motor alacaksak diğer sınıflardan seçmemiz gerekir. En alttaki değerler ile ilgili motor kataloglarında uzun açıklamalar olduğundan burada tekrar yazma gereği duymuyorum.

    Gelelim hesaplamalar ile ilgili kısma;

    1. Şebekeden çekilen güç;

    V=380 Volt
    I=11.3 Amper
    cos(φ)=0.88

    Üç fazlı devreler için güç formülümüz;

    P = √3 x V x I x cos(φ) = √3 x 380 x 11.3 x 0.88 = 6545 Watt bu değer bizim tam motor yükünde şebekeden çekeceğimiz güç değeridir.

    2. Verim;

    η=Pm/Pe= 5500/6545 = %84'dür.

    3. Motorun Torku;

    M = 9550 x P/n

    P= 5.5 kW n=2880 d/dak

    M= 18.2 Nm

    4. Lokal Kompanzasyon Hesabı;

    Qc=Pe x [tan(φ1)-tan(φ2)]

    Pe= 6545 Watt = 6.545 kW

    φ1=arc cos(0.88) = 28.36

    φ2= arc cos(0.999) = 2.56

    Qc= 6.545 x [tan(28.36)-tan(2.56)]

    Qc= 6.545 x [(0.540)-(0.0447)]

    Qc= 3.23 kVAr

    Yaklaşık 3 kVAr gücünde kondansatör kullanırsak güç katsayımız 1 değerine çok yaklaşır, bu durumda eğer motoru besleyen elektrik hattımız uzun ise (özellikle sulama için kullanılan motorlarda) hattaki bakır kaybı azalacaktır.

    Yarın aynı hesaplamaları 75 kW (100 Beygir) gücündeki motor içinde yapıp tekrar yayınlayacağım.

    Saygılar...







  • Eline emeğine koluna sağlık
  • Bu resimde de geçmişte başka bir forum sitesindeki arkadaşa yardımcı olabilmek için yazdığım hesabı görebilirsiniz. İki ayrı güçteki motor için kompanzasyon hesabıdır. Resimler zamanla silinmesin diye foruma da ekledim.

     Motor Etiketi Nasıl Okunur, Nasıl Yorumlanır?(Resimli Anlatım)


    Saygılar...


    Teşekkür ederim Sn.kardelen
     Motor Etiketi Nasıl Okunur, Nasıl Yorumlanır?(Resimli Anlatım) Motor Etiketi Nasıl Okunur, Nasıl Yorumlanır?(Resimli Anlatım)




  • Elinize sağlık çok faydalı oldu çok güzel bir anlatım. Merak ettiğim bir şey var üçgen bağlamada 380 V geliyorsa sargılara faz-faz gereilimi geliyor demetir Y bağlamada daha az olması gerekmiyor mu bu değerin neden Y da 660 V oluyor faz-nötr yani 220 olması gerekmiyor mu?

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • quote:

    Orijinalden alıntı: berke.han

    Elinize sağlık çok faydalı oldu çok güzel bir anlatım. Merak ettiğim bir şey var üçgen bağlamada 380 V geliyorsa sargılara faz-faz gereilimi geliyor demetir Y bağlamada daha az olması gerekmiyor mu bu değerin neden Y da 660 V oluyor faz-nötr yani 220 olması gerekmiyor mu?

    Motor 380 Voltta Üçgen, 660 Voltta Yıldız çalışır anlamındadır. Gerilim değerleri faz-faz arası değerlerdir. Faz-Faz arası 660 Volt Yıldız bağlamada 380 Volta tekabül eder, sargılara 380 Volt uygulanmış olur.

    Saygılar....
  • Hm anladım etiket üzerindeki gerilim değerleri her zaman faz-faz gerilimi oluyor değil mi şebekemizin durumuna göre motora uygun bağlamayı yapacağız yani

    < Bu ileti tablet sürüm kullanılarak atıldı >
  • 
Sayfa: 1
- x
Bildirim
mesajınız kopyalandı (ctrl+v) yapıştırmak istediğiniz yere yapıştırabilirsiniz.